Gå til innhold

Hvor stor strømkabel??

Ranger emnet

Jokke-1

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å skrive slik som han gjør og forvente at man skal ta vedkommende seriøst. Jeg har her lagt ut et fint regnestykke for vedkommende og det får man ikke svar på nei. I tillegg linker jeg til et skjema som er en vedtatt sannhet i bilstereoverden og den øvrige delen av verden som faktisk holder seg til fysiske lover.

Jeg har dog en mistanke om at soocool har en antimaterie dynamo i bilen sin slik at han bare sier Commander sooqool to engine bay, prepare for warpspeed.

nei kjære soocool. Du kan ikke vri deg unna fysikk. Det er slik naturen fungerer og du kan ikke vri deg rundt ennå. Da må du se på Babylon 5 og drømme deg bort. For i drømmenes verden der går alt for god fisk.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Tror folk på min alder og opp ikke tar en kar som skriver som en fjortis noe spesielt seriøst. Jeg gjør ikke det, og har nok en grei gjeng bak den påstanden.

SoooCool... legg ned våpnene

Har ihvertfall skjønt det er flere enn meg som har begynt å ta frem :popcorn og :mat hver gang en skal koble av med litt forum-lesing... :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror folk på min alder og opp ikke tar en kar som skriver som en fjortis noe spesielt seriøst. Jeg gjør ikke det, og har nok en grei gjeng bak den påstanden.

SoooCool... legg ned våpnene :fingers:

På din alder? Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men jeg har nettopp blitt 21.

Og jeg tar ham hvertfall ikke seriøst :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typhon:

du minner meg om en Narr som går bak de andre og roper "idiot" dust osv .. keep it going!!

JanErik:

Du forstår vel at en 25 mm2 kabel er way 2 much !? eller tenker du her på fremtidige oppgraderinger??? hvordan kan du vite hvor stor denne oppgraderingen kan bli ???

Gromit:

jeg skriver ganske bra jeg, i forhold til mange andre... Og de formlene du kommer med, kan til og med nyfødte spedbarn :) ikke noe å legge ut her akkurat, jeg bryr meg ikke om dem selv om de taes hensyn til. P = U x I , PR = I x UR , IK = E/r , PK = E2/r , og U = I x R er liksom barneskolenivå.. legg bort de bøkene, det passer seg ikke å skrive fra dem slik du gjør, så lenge du ikke vet hva du skriver!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner ikke hvordan han klarer å si at en kabel med tverrsnitt på 25 kvadratmillimeter er overkill.

når vi snakker om kvadrat i en kabel er det tverrsnittet av den (som fornuftig nok er en sirkel)

formelen for areal på en sirkel er A = pi x r^2 (^x betyr opphøyd i x)

det blir da

25 = pi x R^2

25delt på pi = pi x R^2 delt på pi

7.96 = R^2

for å bli kvitt R^2 slik at det blir R må vi ta kvadratroten av utrykket

kvadratroten av 7.96 = Kvadratroten av R^2

R = 2.82 millimeters om gir en diameter på 5.64 (D = R X 2)

dvs at kobberkjernen er på 5.64 mm i tillegg kommer mekaniske beskyttelsen som gjerne er like mye og du får en kabel på ca litt over 1 cm tykkelse

merk at dette bare er ca mål og at jeg har regnet riktig (Jeg bommet først men dobbeltsjekket slik at jeg tror jeg har det rett)

EDIT: Soocool. Jeg vil bare takke deg for at du viser din uvitenhet rundt Ohms lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gromit:

ok forklar hvor tykk kabel jeg trenger til mine 2 linkede 4 kw forsterkere, de skal gi 8400 watt RMS ved 15,5 Volt !! Det er ikke mulig å få inn større kabler en 50 mm2 på forsterkerterminalene, men fa1 de som produserer sånne forsterkere burde vært direkte linka til dette fantastiske forumet!!

For da kunne man montert en Jernbanesville rett igjennom torpedoveggen fra batteriet til Forsterkerne!! surret noen ruller med sort elektrotape på strategiske plasser for å sikre mot kortslutning!! foresten, holder det egentlig???

i følge den linken du viser til så er 200 kvm2 minimum :D hehehe (sorry) men morsomt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gir meg hvor mye totalt dette trekker RMS så ja. Ei jernbaneskinne (Sville er det skinnen står på og er som regel i tre eller betong) ville nok gi deg mer en nok, men som du sier det er ikke praktisk.

og til dere andre: Vær så snill og regn over eksemplene mine, alle kan ta feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker meg bare at det er forsvinnende lite som dreier seg om variable verdier, ordet konduktivitet er sørgelig neglisjert sammen med en god del elementær fysikk og elektrokjemi.

Jeg ser med stor spenning frem til den dagen da folk som roper høyt om at de har det eneste og endelige svaret på ting kommer med henvisning til dette samt utregninger eller empiriske data som underbygger påstandene på en entydig måte.

Skal en først vær stor i kjeften så bør en argumentere for sin mening på en objektiv og vitenskapelig måte. Alt annet blir bare gjenstand for irritasjon.

Stikkordet her er vel viten.

Jeg har skrevet det før, men gjentar nok en gang; fakta har en tendens til å drepe enhver diskusjon og da mener jeg godt underbygde og beviste fakta.

Det er forøvrig lett å se hvilke som har tilnærmet seg den metoden best her.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velvel.. man kan vel strekke 200 mm^2 kabler bak til noen strømforsyningsblokker og derfra ha en kabel på 10cm som er 50mm^2 inn på forsterkeren? Lov å bruke hjernen liksom.. Men Lanzar anbefaler jo 0awg kabel til to forsterkere på "4kw"

Og om den Lanzaren bare tar 50mm^2 kabler blir jeg enda mer skuffet over merket. Min 2kw forsterker tar 70mm^2 kabel MED isoleringen på.. Og DD sin forsterker som er oppgitt til 3kw tar to 50-70mm^2 kabler.

Og på annen side har jeg aldri sett større målinger "enn" 3100w på opti4000d, mens jeg har sett målinger på 3600w på min. Begge målingene var ved 16.5v.

Og du har linket til bilradiospesialisten flere ganger du også, sooocool. Du har faktisk brukt siden som "bevis" på dine uttalelser..

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vil også si at en 33mm^2 kabel med en forsterker som skal yte 4000w som er 75% effektiv med 5 meter kabel vil nesten ha 1 volt spenningsfall..

50mm^2 kabel har 0.5v spenningsfall

70mm^2 har 0.4v

osv..

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider