Gå til innhold

Hvor stor strømkabel??

Ranger emnet

Jokke-1

Anbefalte innlegg

Gromit:

ok forklar hvor tykk kabel jeg trenger til mine 2 linkede 4 kw forsterkere, de skal gi 8400 watt RMS ved 15,5 Volt !! Det er ikke mulig å få inn større kabler en 50 mm2 på forsterkerterminalene, men fa1 de som produserer sånne forsterkere burde vært direkte linka til dette fantastiske forumet!!

For da kunne man montert en Jernbanesville rett igjennom torpedoveggen fra batteriet til Forsterkerne!! surret noen ruller med sort elektrotape på strategiske plasser for å sikre mot kortslutning!! foresten, holder det egentlig???

i følge den linken du viser til så er 200 kvm2 minimum :D hehehe (sorry) men morsomt

vel, nå må du huske på at når man har en så stor forsterker har man som regel minst ett ekstra batteri bak like ved forsterkeren. og da blir regnestykket noe helt annet.

i tillegg er dette 2 separate forsterkere som har hver sin strømtilførsel.

så da regner vi ut ifra at det er snakk om ca 350A strømtrekk ved 15.5V fra hver forsterker, og vi har batteriet 1M unna.

hvor stor kabel du må ha da kommer mye an på hvor stort spenningstap du kan leve med (og selvfølgelig hvor mye strøm kabelen tåler). så hvis vi sier at vi har en 16V strømkilde og du ønsker 15.5V for maksimal ytelse er 0.5V maks godkjente tap.

en kabel på 25mm2 til hver forsterker vil da være et minimum. dette gir da under normale forhold et tap på 0.49V ved 350A.

så mitt svar: til de forsterkerene trenger du en kabel på ca 25mm2 til hver forsterker. det er da ikke tatt hensyn til hvordan du skal få de 16 voltene til batteriet baki der...

derimot om du kun har strømkilden forran, og vi regner med 6M kabel (igjen 16V spenningskilde):

0.0175ohm*6M / 150mm2 = 0.49V.

så da ville du hatt behov for en 150mm2 kabel bak til forsterkerene.

personlig er jeg kanskje litt vel kresen på spenningsfall, men... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

vel, nå må du huske på at når man har en så stor forsterker har man som regel minst ett ekstra batteri bak like ved forsterkeren. og da blir regnestykket noe helt annet.

i tillegg er dette 2 separate forsterkere som har hver sin strømtilførsel.

så da regner vi ut ifra at det er snakk om ca 350A strømtrekk ved 15.5V fra hver forsterker, og vi har batteriet 1M unna.

hvor stor kabel du må ha da kommer mye an på hvor stort spenningstap du kan leve med (og selvfølgelig hvor mye strøm kabelen tåler). så hvis vi sier at vi har en 16V strømkilde og du ønsker 15.5V for maksimal ytelse er 0.5V maks godkjente tap.

en kabel på 25mm2 til hver forsterker vil da være et minimum. dette gir da under normale forhold et tap på 0.49V ved 350A.

så mitt svar: til de forsterkerene trenger du en kabel på ca 25mm2 til hver forsterker. det er da ikke tatt hensyn til hvordan du skal få de 16 voltene til batteriet baki der...

derimot om du kun har strømkilden forran, og vi regner med 6M kabel (igjen 16V spenningskilde):

0.0175ohm*6M / 150mm2 = 0.49V.

så da ville du hatt behov for en 150mm2 kabel bak til forsterkerene.

personlig er jeg kanskje litt vel kresen på spenningsfall, men... :P

jøss Jan Erik J :kiss så seriøst skrevet :D bra!!! selv om du tenker helt feil så er det bra skrevet!! ikke et sjellsord å se :D hehe

da kan du fortsette med å forklare hvorfor:

Bruk 50mm2 GODSkable og maks 1 meter!! (henvises til: Lanzar bildet mitt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, desverre. jeg kan ikke forklare hvorfor man skal bruke 50mm godskabel og maks 1 meter. for hvor tykk kabel man trenger kommer igjen an på lengden på kabelen, hvor mye strøm som skal igjennom den, og hvor stort tap man kan leve med. edit: men på den andre siden er det ikke noe vits i å spare på så korte kabler, så det er like greit å legge store kabler med det samme. men det er ikke noe man Må.

kan du forklare hva jeg gjorde feil siden du sier jeg tenker helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, desverre. jeg kan ikke forklare hvorfor man skal bruke 50mm godskabel og maks 1 meter. for hvor tykk kabel man trenger kommer igjen an på lengden på kabelen, hvor mye strøm som skal igjennom den, og hvor stort tap man kan leve med. edit: men på den andre siden er det ikke noe vits i å spare på så korte kabler, så det er like greit å legge store kabler med det samme. men det er ikke noe man Må.

kan du forklare hva jeg gjorde feil siden du sier jeg tenker helt feil?

forklaringen ligger i strømretningen (den faktiske) og hvor viktig matingen av forsterkere som skal drive basser.. Matingen av kapasitansen krever som ekstra kondensatorer tilkobling nærmest mulig matekilden! her GODS..

Lenke til kommentar
Del på andre sider