Gå til innhold

Går det ann å kjøpe brukte tromler til bakaksling?

Ranger emnet

Freemason

Anbefalte innlegg

Heisann, trenger litt hjelp.

Jeg har en Renault 19 1,4 -96 modell som jeg hadde på NAF-driftstest for ett par uker siden. Der fant de ut av at jeg manglet en hjulmutter på venstre bakhjul.

Dette viste jeg fra før fordi jeg fant ut at det var null GJENGER igjen i trommelen da jeg skulle legge om til vinter dekk.

La om til vinterdekk 6mnd etter jeg kjøpte bilen og da merket jeg at mutteren ikke satt så godt.

Den falt seinere ut som forventet...

Har blitt fortalt att for å reparere dette må jeg skifte trommel og hjul lager på begge sider av akslingen bak.. Fikk pris på delene 3900KR!!! Altså uten arbeidet..

Altså: er det noen som vet om det går ann å få tak i en brukt trommel til min Renault og at jeg på den måten kan spare noen kroner.

Eller må jeg gjøre som mekanikeren jeg snakket med sa, å bite i det sure eplet å bruke ca 5500kr pga en dustete mutter som faller ut pga mangel på gjenger i trommelen?

PS: Har tenkt på å gjenge opp på nytt, men fikk beskjed om at det var nyttesløst

Alle råd og tips taes i mot med glede

Free

"Hvorfor kan ikke kvinner rygge?"

Gutten bygger amatør anlegg: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=111618

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja-finner du en bil med OK trommler på skroten går det greit å bruke den.

Du kan reparere den trommelen du har vha "Helicoil" eller tilsvarende utstyr, hør med et verksted (ikke bilverksted, men gjerne et motorverksted-feks maskinverkstedet på BMV på Laksevåg). Du får også kjøpt utstyret som trengs i små sett hos en Luna-forhandler.

Metoden er enkel, hulet borres og gjenges opp med en spesialtapp og en rustfri spiral/fjær settes inn. Utvendig stemmer spiralen med gjengene fra spesialtappen, innvendig med den aktuelle bolten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider