Gå til innhold

Sende bil til Polen for sveising, lakking osv.?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Var inne på tanken selv en gang, kjente en som hadde "billig arbeidskraft" boende hos seg, som reiste til polen ca annenhver måned...da kjørte de biler ned, som ble restaurert der nede, og enten hentet eieren bilen selv eller ventet på at noen skulle opp igjen...arbeidet som ble gjort så skikkelig profft ut, så er ikke i tvil på kvaliteten av arbeidet, men tror ikke jeg ville sendt bilen av gårde til hvem som helst, ville prøvd å finne noen som har kontakter den veien som går god for de som skal utføre arbeid osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å sende biler osv til Polen, er ikke akuratt det lureste valget.. Fort gjort å bli svindlet:P Jobber en tysker hos oss, som bodde ikke langt fra polen, og var ofte der, og når han passerte kaia der, så han plenti av biler som hadde blitt smuglet/stjelt og transportert ifra norge/sverige osv.. Ikke noe artige greier:P Lite man kan gjøre med det også..

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner et par karer som har hatt flere biler i Polen for restaurering.

Kan prøve å huske på å spørre litt om dette neste gang jeg treffer folka.

Men du skal være klar over at deler og slikt ofte koster en del også i Polen, det er stort sett kun arbeidskraft som er billig der nede.

Og finishen er de ikke så nøye på der nede, de setter i skruer som er for lange, bruker sort silikon på hvite ting som f.eks soltak osv.

Men dette går det jo ann å spesifisere, og evt. gjøre avtale om sikkert.

 

Å sende den til en Volvo forhandler i Polen? Det går vel ann å forhøre seg litt?

 

Skal stikke en tur innom en Polakk som jobber i nærheten her en dag jeg, og spørre om han vet om noen som kan restaurere biler for en rimelig peng.

Men transporten vil jo i alle fall koste en del da. Og man får jo gjort en del arbeid for de 15-20.000 som transport t/r sikkert koster.... Plusser du da på arbidspengene der nede, så kanskje du er oppe i samme sum som du måtte betalt hos en luring et eller annet sted her i landet.

 

 

 

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel en reportasje om dette i bladet Motor.

Han måtte fikse den del ting for å kunne få den Eu-godkjent. Viss jeg ikke husker feil, så sparte han ca 15000 på å reise til polen å få bilen fikset (inkludert reise, opphold og mat)..Han betalte 20000. kr

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville heller prøvd å fatt tak i en som hadde gjort det svart her i norge, skulle vel ikke være så vanskili, hehe..

 

Kjenner selv en som hadde en gammal mærsje v8 nedi polen for lakk, jo da, den blei faktisk pent lakkert, men motoren hadde visst også kvella mens den sto på verkstedet der nede, så de måtte bytte motor....

det blei vel ikke så billi da... uflaks, hehe. kunne ikke se de hadde bytta motor en gang!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare ferga fra ystad til svinoiscje koster 2500 spenn eller no sånt for å komme seg dit..

 

han jeg kjenner pussa opp en mazda 323 som var bulkete og fæl, resultatet har holdt seg ca et år nå, men nå kommer det fram en del rust og som sagt den treklossen for å holde ut bulken hehe.....

 

detta ble gjort på verksted i kalisz av en som jobber her.. kom på 8000 + reisen.

 

hovedgrunnen er vel at de ikke er så pirkete nedi der.. samma med polski fiaten vettu..

56 chevy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har studert et par-tre eksempler på Polen arbeid. Det ene en Nissan Patrol var ikke noe vits i å se nøye på engang, det lyste dårlig arbeid på lang vei av det. Dårlig grunnarbeid, oppretting, unøyaktihet +++++++++

 

Den andre bilen, en kollisjonskada Mitsubihi Lancer var "grei nok", god flyt i lakken og ikke så altfor mange feil i grunnarbeidet, byttet farge fra hvit til lilla inkl i dørkarmer+++. Men hvor lenge det varer gjenstår å se, etter 2-3mnd var den hvertfall hvit igjen på kanalene på sida. Polakkene bytter nesten aldri ut karroserideler, dem retter det mest utrolige og finner på mye "lureløsninger".

 

Den tredje bilen, en Opel Omega 3000, var rustsveiset og lakkert av polakker i Norge, det var rett og slett elendig arbeid som de egentlig burde mistet et par fingre for.

 

Så det kan slå begge veier, konklusjonen min er hvertfall att jeg ikke kommer til å sende noe til polen for lakkering. Jeg gjør det selv isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polakkene bytter nesten aldri ut karroserideler, dem retter det mest utrolige og finner på mye "lureløsninger".

Dette kommer av at ting faktisk koster kroner i Polen også. Det som er skikkelig billig, og som man kan spare masse penger på, det er arbeidskraften. Så ting som krever masse timer med menneske-gjort arbeid kan man spare mye på.

Og det stemmer nok 110% at de sjelden bytter ut noe, de bruker heller tid på å prøve å fikse ting så godt som mulig. Da sparer de penger til erstatningsdeler, og de tjener mer på at det går med flere arbeidstimer...

vinn-vinn for Polakkene det der gitt....

 

Jeg hadde nok forhørt meg godt rundt, før jeg sendte avgårde noe ja.

Og alikevel så har du nok ingen garanti for kvaliteten på arbeidet. Det nytter nok ikke engang å klage inn arbeidet ovenfor noe "TV2 hjelper deg" heller, da Polakkene forholder seg til den Polske lovgivningen, SPES når det gjelder ting som er kjøpt eller gjort i Polen....

 

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kamerat av meg som ordnet seg med en polakk til full rustfjerning på sierraen sin. Han bor i norge da, men det ser bra ut sånn sett.

Billig var det også og de reparerer allt av skadede deler, ingenting kjøpes nytt.

Eneste var at vi har funnet en del rustflekker og riper som de har oversett noe som er litt kjedelig for en person som evnt ikke har evne til å finne dette.

Faktum er at vi betalte for full rustfjerning og da skulle det være det.

Ikke noe rust på bakskjerm og under frontlykta :P

 

Men sammenliknet med pris er det jo bra arbeid.

Men å sende bilen til polen for å gjøre det ville jeg aldri gjort.

Er så mye lureri der nede at det ville jeg ikke tatt sjangsen på.

Skulle da stått å sett på hele tiden :)

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår