Gå til innhold

argh, noen som vet dette?

Ranger emnet

P=UxIxMorradi

Anbefalte innlegg

øy, jeg lurte på om det går an å brokople en 4kanals amp til 2 kanaler, og kjøre 2 ohm på hver kanal?

eller er det forskjellig fra merke til merke... det står jo at du kan brokople de til 2 kanaler og kjøre i 4 ohm, men det står ingenting om 2 ohm.

hadde vært kjekkt å vite, siden har non dualcoil elementer som må være enten 2 eller 8 ohm, og 8 ohm er drøyt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

øy, jeg lurte på om det går an å brokople en 4kanals amp til 2 kanaler, og kjøre 2 ohm på hver kanal?

eller er det forskjellig fra merke til merke... det står jo at du kan brokople de til 2 kanaler og kjøre i 4 ohm, men det står ingenting om 2 ohm.

hadde vært kjekkt å vite, siden har non dualcoil elementer som må være enten 2 eller 8 ohm, og 8 ohm er drøyt

På en PG ZX 450 Så kunne du gjøre det uten problem.

Men på SoundStorm 4 kanaler kan du ikke laste 2 ohm i brokobling, heller ikke på Dynabel 4 kanaler.

Jeg foreslår att du oppgir hvilken 4 kanaler du sikter til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 ohm er ikke så drøyt ;)

Ved brokobling vil forsterkeren "se" halve impedansen av det du har tilkoblet. Forsterkeren vil i ditt tilfelle kun "se" 1 ohm i brokoblet tilstand, og det kan bli litt lite for mange forsterkere.

Om forsterkeren din yter 4x50 watt i 4 ohm ved "normal" kobling, vil den ved brokobling yte 2x200 watt. Fremdeles i 4 ohm, men grunnen til at effekten firedobles istedetfor å bare dobles er altså at forsterkeren din kun "ser" 2 ohm, og når motstanden halveres, dobles effekten.

Dersom du kobler elementene i 8 ohm (seriekobler spolene på hvert element), vil forsterkeren yte 2x100 watt brokoblet, eller nøyaktig det samme som 4x50 watt. Dessuten vil den ikke bli på langt nær så varm, om det betyr noe for deg...

EDIT: t0ffy slo meg, og fikk bedre frem at det kommer helt an på forsterkeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider