Gå til innhold

Feil oljeskift

Ranger emnet


Sonatus

Anbefalte innlegg

hei.

 

I dag var det ikke en så dum dag, solskin og plussgrader, så jeg tenkte jeg skulle fylle på den nyinkjøpte motoroljen min på bilen. Hvorfor ikke tenkte jeg og tok bil'n ut på en liten kjøretur for at den skulle bli litt varm. Jeg kom tilbake, parkerte bil'n og henten en fastnøkkel og oljedunken + nytt filter. (merk: dette er første gangen jeg skifter olje på denne bilen, kjøpte den for 2 og en halv måned siden.) Jeg krøp under og løsnet den første og fineste bunnpluggen jeg fant....FRA AUTOMATKASSA! Noe var selvfølgelig i gjære da oljen som rant ut var knall RØD!!!! døh! ;P. Uansett, jeg lot alt renne ut i spilloljekarret mitt og tømte innholdet på en flaske, turte ikke å helle den tilbake igjennom peilerøret for girkassen... spørsmålet er: Hva gjør jeg nå?? Bil må jeg jo ha og jeg skal på jobb i morra! dette er min første bil med automatgir og jeg er litt grønn innen feltet. Kan jeg hele fersk nyinnkjøpt olje igjennom peilerøret, ellerbør jeg få bilen tauet inn på verksted?

 

Hilsen fortvilet 19-åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peilerøret går jo den til bunnpanna i automaten, så det er vel bare å tømme på? Tipper du har forhjulstrekk siden du tok feil av automat og motor, og da er det kanskje en plugg på toppen for påfylling?

 

Tror jeg tømte på rundt 20-25 liter automatolje gjennom peilerøret i den tiden bilen min hadde automat. Moro med automat som bestemmer seg for å dumpe all oljen bare du tenker ordet "belastning"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er en 3.0l Sonata V6. Kasse og motor er fra Mitsubishi Sigma. Siden det er forhjulstrekk er jo både oljepanna og bunnpanna for gearkassen plassert tett sammen... Lett å bli desorientert under der. Mekanikerne på verkstedet anbefalte en olje fra Valvoline, så jeg kjøpte den, de sa den skulle brukes på min automat. Fikk sprøytet 4,5l ned i røret før jeg startet og prøvekjørte, gikk helt fint... peila etterpå og nivået er bittelitt over "hot" markeringen, er dette skadelig? bør nivået ligge jevnt med markeringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

si det sånn at før eller siden så forsvinne det nok.. men det optimale hadde vert å ha den på streken.. men siden dette er en girkasse tro eg det e like enkelt å bare gi faen.. peile igjen en annen gang.. det kan også hende at du har en maks nivå skure på siden av kassen.. vist du har det er det bare å skru den ut på kald motor så skal nivået stemme bra..

Mine biler:

Chevrolet Camarao z28 1985 (strøken orginal)

Chrysler Neon 1995 (amcarneon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår