DynaCore Skrevet April 4, 2006 Rapporter Share Skrevet April 4, 2006 ok. Nå er jeg litt fersk innen det her med turbo. Lurer da på forskjellige ting. Hva alt betyr, og hva det er godt for. Skjønner det meste da, men hadde vært greit med en liten oversikt. Vet hva de fleste betyr, men skriver bare opp ei liste, så kan den som føler for det forklare:) Kanskje greit for andre også. Wastegate Downpipe Dumpwalve Manifoil Grenrør Intercooler Turbotimer Her er det bare å forklare i vei:) Hadde vært greit med ei tegning over hvordan en turbo fungerer, både med og uten IC.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet April 4, 2006 Rapporter Share Skrevet April 4, 2006 http://www.howstuffworks.com søk på turbo... Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mcbanan Skrevet April 4, 2006 Rapporter Share Skrevet April 4, 2006 Wastegate= Overtrykksventilen på turboen. Downpipe= eksosrøret fra turboen og ned til første kobling. Dumpventil= "pyyyyyysj" hehe;) Slipper ut trykket på innsugssiden av turboen, for å ikke skade impellerne, og selvsagt lyden.. Manifoil/ Grenrør= Eksosrøret turboen sitter på.. Altså den første delen av eksosrør før turboen. På en måte.. Intercooler= en radiator som kjøler ned luften etter den har vært i turboen, men før den går til sylindrene. Kald luft er mer kompakt, så det er plass til mer luft= større eksposjon= mer kraft. Turbotimer= en duppedings som lar motoren din stå å gå på tomgang et minutt eller noe sånt etter at du har tatt ut nøkkelen, for å kjøle ned igjen turboen så olje ikke brenner seg fast i turboen og tetter igen= havari. Sånn, kjapt og galt:p Siter Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JHS Skrevet April 4, 2006 Rapporter Share Skrevet April 4, 2006 Litt OT, men hvorfor har du "Hondata" under nicket ditt hvis du ikke vet hva en intercooler er...? Vet du hva Hondata er da? Har du det kansje? Bare lurer... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DynaCore Skrevet April 4, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 4, 2006 Litt OT, men hvorfor har du "Hondata" under nicket ditt hvis du ikke vet hva en intercooler er...? Vet du hva Hondata er da? Har du det kansje? Bare lurer... Vet hva en IC er. Hondata er motorstyring. Visst du leser posten jeg posta helt først står det kanskje at jeg viste hva det meste er, men greit med en viss oversikt, kanskje for andre også! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CumsteR Skrevet April 5, 2006 Rapporter Share Skrevet April 5, 2006 Dumpventil= "pyyyyyysj" hehe Slipper ut trykket på innsugssiden av turboen, for å ikke skade impellerne, og selvsagt lyden.. Impelleren tar ikke skade, men lageret derimot... Siter 02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges 89 Kadett E 85 Mercedes 190E - Selges! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
v240 Skrevet April 5, 2006 Rapporter Share Skrevet April 5, 2006 Dumpventil= "pyyyyyysj" hehe Slipper ut trykket på innsugssiden av turboen, for å ikke skade impellerne, og selvsagt lyden.. den er vell på trykksiden og er til for og ikke bremse turboen når spjellet lukker seg. det trykket som ligger på trykksiden vill finne en vei ut og vist det ikke er noe dumventil vil den gå gjennom turboen og bremse den helt opp. det sliter på turboen og tar lengre tid å lade opp trykket igjen Siter 940 LT 97 http://www.bilforumet.no/900-serien/167012-v240-min-940-lt.html x740 Tic 86 model - solgt XOpel vectra 90 model - Herjebil XVOLVO 240 STV 92 mod x 4 Volvoer, 1 renå, en mitsubichi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asona_er_best Skrevet April 5, 2006 Rapporter Share Skrevet April 5, 2006 genial tråd...hjalp meg i å skjønne en del mer... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.