Gå til innhold

Wastegate, downpipe++++?

Ranger emnet


DynaCore

Anbefalte innlegg

ok. Nå er jeg litt fersk innen det her med turbo. Lurer da på forskjellige ting. Hva alt betyr, og hva det er godt for. Skjønner det meste da, men hadde vært greit med en liten oversikt.

Vet hva de fleste betyr, men skriver bare opp ei liste, så kan den som føler for det forklare:) Kanskje greit for andre også.

 

 

Wastegate

Downpipe

Dumpwalve

Manifoil

Grenrør

Intercooler

Turbotimer

 

Her er det bare å forklare i vei:) Hadde vært greit med ei tegning over hvordan en turbo fungerer, både med og uten IC..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wastegate= Overtrykksventilen på turboen.

 

Downpipe= eksosrøret fra turboen og ned til første kobling.

 

Dumpventil= "pyyyyyysj" hehe;) Slipper ut trykket på innsugssiden av turboen, for å ikke skade impellerne, og selvsagt lyden..

 

Manifoil/ Grenrør= Eksosrøret turboen sitter på.. Altså den første delen av eksosrør før turboen. På en måte..

 

Intercooler= en radiator som kjøler ned luften etter den har vært i turboen, men før den går til sylindrene. Kald luft er mer kompakt, så det er plass til mer luft= større eksposjon= mer kraft.

 

Turbotimer= en duppedings som lar motoren din stå å gå på tomgang et minutt eller noe sånt etter at du har tatt ut nøkkelen, for å kjøle ned igjen turboen så olje ikke brenner seg fast i turboen og tetter igen= havari.

 

 

Sånn, kjapt og galt:p

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men hvorfor har du "Hondata" under nicket ditt hvis du ikke vet hva en intercooler er...? Vet du hva Hondata er da? Har du det kansje?

 

Bare lurer...

 

 

Vet hva en IC er. Hondata er motorstyring.

 

Visst du leser posten jeg posta helt først står det kanskje at jeg viste hva det meste er, men greit med en viss oversikt, kanskje for andre også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumpventil= "pyyyyyysj" hehe Slipper ut trykket på innsugssiden av turboen, for å ikke skade impellerne, og selvsagt lyden..

 

den er vell på trykksiden og er til for og ikke bremse turboen når spjellet lukker seg. det trykket som ligger på trykksiden vill finne en vei ut og vist det ikke er noe dumventil vil den gå gjennom turboen og bremse den helt opp. det sliter på turboen og tar lengre tid å lade opp trykket igjen

940 LT 97 http://www.bilforumet.no/900-serien/167012-v240-min-940-lt.html

x740 Tic 86 model - solgt

XOpel vectra 90 model - Herjebil

XVOLVO 240 STV 92 mod

x 4 Volvoer, 1 renå, en mitsubichi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår