_Sjakalen Skrevet April 5, 2006 Rapporter Share Skrevet April 5, 2006 Hei! Ser veldig mange spørr om det.. men her er en ny vri.. Har som noen har fått med seg skaffet meg en Volvo 242 L fra 75.. det jeg OGSÅ har skaffet meg, er en bakaksel fra seint 80 med sperre. På 242'n min har jeg vel "140km/t" akslinga, vil si ca. 3700 rpm + i 90km/t. Hurra-ur. Spørålet er som lyder: Etter at jeg har montert den nye akslinga, hvordan får jeg speedometeret til å funke riktig? Med høyre utveksling, går jo speedometeret feil,iogmed at det går på girkassa, og ikke akslingen. :bok På akslingen har jeg uttak til elektronisk speedometer, og girkassa har uttak til mekanisk. Det er jo ikke noe stress, jeg kan jo bare legge meg bak en kompis og få han til å si hvor fort jeg kjører i de forskjellige hastighetene, men vil akslingen passe rett på mellomakslingen? Siter 1. Volvo 242 VOC B23E 2. Volvo 242 Nasjonal Rally Bil 3. Renault 8 4. Volvo 262 C Bertone 5. Volvo 940 2,3LT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hw- Skrevet April 5, 2006 Rapporter Share Skrevet April 5, 2006 Det du kan gjøre er å enten å bygge om til elektrisk speedometer eller finne ut hvilken utveksling akslingen har. Får da kan du få tak i rett speedometer drev for å sette inni girkassen. Det kan være forskjeller på koblingene mot bakakselen, men det kan du jo bare skru av fra den gamle, så skru på den nye. Siter http://www.team-heimdal.com '83 volvo 242dl 16v turbo 355hk 510nm '90 Volvo 240Gl stv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Sjakalen Skrevet April 5, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 5, 2006 men ingen som veit sikkert? Siter 1. Volvo 242 VOC B23E 2. Volvo 242 Nasjonal Rally Bil 3. Renault 8 4. Volvo 262 C Bertone 5. Volvo 940 2,3LT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet April 5, 2006 Rapporter Share Skrevet April 5, 2006 jeg ville ha bytta til en annen kasse eller aksling for å få ned turtallet på motoren... Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsverm Skrevet April 5, 2006 Rapporter Share Skrevet April 5, 2006 På 242'n min har jeg vel "140km/t" akslinga, vil si ca. 3700 rpm + i 90km/t. Den kan vel aldri være original...? Utveksling bortimot 5:1...? Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet April 5, 2006 Rapporter Share Skrevet April 5, 2006 Rallyzonen min hadde enten 5.31:1 eller 5.13:1 og den hadde ca 3500rpm i 80km/t i 4.gir (1:1) M40. 170km/t toppfart pga dreving. Og ja, speedoen var calibrert. Jackal: Det vil nå være merkelig om det IKKE passer sammen. Er ingen guru på Volvo, men kan ikke si å ha sett eller hørt om forskjeller der.. Og ja, spør f.eks Speedometerservice i Oslo om å snekkedrev(?) til speedouttaket på girkassa. Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Sjakalen Skrevet April 7, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 7, 2006 Rallyzonen min hadde enten 5.31:1 eller 5.13:1 og den hadde ca 3500rpm i 80km/t i 4.gir (1:1) M40. 170km/t toppfart pga dreving. Og ja, speedoen var calibrert. Jackal: Det vil nå være merkelig om det IKKE passer sammen. Er ingen guru på Volvo, men kan ikke si å ha sett eller hørt om forskjeller der.. Og ja, spør f.eks Speedometerservice i Oslo om å snekkedrev(?) til speedouttaket på girkassa. Det stemmer ganske bra med det du forteller Skody, 242'n min har jo Rak20 og 4 trinn... toppfart ligger på 150 trur jeg.. men har bytta te sperre aksel nå, turtall er lavere, my lavere, og bilen har fått SINNSYKT bra my overstyring;) så vurderer et par tre lodd framme:P spesiellt med tanke på at jeg skar på tur og får bra mye vekt bak! men, 75% er digg:D uansett hva;) Siter 1. Volvo 242 VOC B23E 2. Volvo 242 Nasjonal Rally Bil 3. Renault 8 4. Volvo 262 C Bertone 5. Volvo 940 2,3LT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet April 8, 2006 Rapporter Share Skrevet April 8, 2006 evnt bygg om til el. speedo :P Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet April 8, 2006 Rapporter Share Skrevet April 8, 2006 Må bytte dash og alt da. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Sjakalen Skrevet April 12, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 12, 2006 Hvor vanskelig er det å legge opp ledninger te el. speedo? Har avklipte ledninger på akselen, og et el. speedo liggende... Siter 1. Volvo 242 VOC B23E 2. Volvo 242 Nasjonal Rally Bil 3. Renault 8 4. Volvo 262 C Bertone 5. Volvo 940 2,3LT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet April 13, 2006 Rapporter Share Skrevet April 13, 2006 Det er levert 4.10:1 på -75 med b20 osv, og turtallene ligna veldig på mitt. Har 4.10:1 med sperre og elspeedo på min -81, funker rimelig bra.. men 6000 rpm i 180 på 4'a da.. hehe Får kjøpt drev til girboksen for å få riktig speedometer, men få tak på ett lokk med giver og "Tandhjul" som det står i katalogen, koster 420 kr + mva for tandhjulet. Kan også være forskjell på koplingene mellom mellomakslingen og bakakslingen.. er litt større på 1031, mener jeg. Edit: kan slenge opp koblingsskjema på elspeedo om du trenger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peety Skrevet April 13, 2006 Rapporter Share Skrevet April 13, 2006 _Sjakalen: Har du en akselen som satt på bilen ennå? intresert i å selge? Petter Siter Volvo 240 Lazer blue *Volvo 940 Turbo *Volvo 740 Turbo *Volov 745 gl Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsverm Skrevet April 13, 2006 Rapporter Share Skrevet April 13, 2006 Det er levert 4.10:1 på -75 med b20 osv, og turtallene ligna veldig på mitt.Har 4.10:1 med sperre og elspeedo på min -81, funker rimelig bra.. men 6000 rpm i 180 på 4'a da.. hehe 6000 i 180 på 4. skulle være helt normal verdi på mange biler, det. Riktignok avhengig av dekkdimensjon, vil jeg tro at du nøyaktig beregnet ligger litt under 180 i 6000 med 4,10-utveksling. Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet April 13, 2006 Rapporter Share Skrevet April 13, 2006 Hei! Ser veldig mange spørr om det..men her er en ny vri.. Har som noen har fått med seg skaffet meg en Volvo 242 L fra 75.. det jeg OGSÅ har skaffet meg, er en bakaksel fra seint 80 med sperre. På 242'n min har jeg vel "140km/t" akslinga, vil si ca. 3700 rpm + i 90km/t. Hurra-ur. Spørålet er som lyder: Etter at jeg har montert den nye akslinga, hvordan får jeg speedometeret til å funke riktig? Med høyre utveksling, går jo speedometeret feil,iogmed at det går på girkassa, og ikke akslingen. :bok På akslingen har jeg uttak til elektronisk speedometer, og girkassa har uttak til mekanisk. Det er jo ikke noe stress, jeg kan jo bare legge meg bak en kompis og få han til å si hvor fort jeg kjører i de forskjellige hastighetene, men vil akslingen passe rett på mellomakslingen? Sett inn drevet som sto i girkassen på den bilen du tar bakakslingen fra. da blir det rett med en gang.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Sjakalen Skrevet April 14, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 14, 2006 Sett inn drevet som sto i girkassen på den bilen du tar bakakslingen fra. da blir det rett med en gang.. Ja, du veit;) hadde jeg hatt den så! Men den er vel spiker, eller brukt i en anna volvo... Er ikke så farlig lengre, har funnet ut at jeg ligger nøyaktig 10 km over uansett. Men koblingsskjema tel El. Speedo er, Ja takk=) Peety: Har den gamle akselen ja, tilogmed gått under 200 000=) Hva gir du? Bilen går merkbart bedre, og bruker MERKBART mindre bensin på mila, langkjøring før: 1,5-6 i 90km/t, nå bruker den 0,86 på langkjøring! Akselen passet forøvrig rett på mellomakselen. 240 er så simpelt:D Siter 1. Volvo 242 VOC B23E 2. Volvo 242 Nasjonal Rally Bil 3. Renault 8 4. Volvo 262 C Bertone 5. Volvo 940 2,3LT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.