Gå til innhold

Bakaksel, info?

Ranger emnet


_Sjakalen

Anbefalte innlegg

Hei! Ser veldig mange spørr om det..

men her er en ny vri..

Har som noen har fått med seg skaffet meg en Volvo 242 L fra 75.. det jeg OGSÅ har skaffet meg, er en bakaksel fra seint 80 med sperre.

 

På 242'n min har jeg vel "140km/t" akslinga, vil si ca. 3700 rpm + i 90km/t. Hurra-ur.

 

Spørålet er som lyder: Etter at jeg har montert den nye akslinga, hvordan får jeg speedometeret til å funke riktig? Med høyre utveksling, går jo speedometeret feil,iogmed at det går på girkassa, og ikke akslingen. :bok

 

På akslingen har jeg uttak til elektronisk speedometer, og girkassa har uttak til mekanisk. Det er jo ikke noe stress, jeg kan jo bare legge meg bak en kompis og få han til å si hvor fort jeg kjører i de forskjellige hastighetene, men vil akslingen passe rett på mellomakslingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan gjøre er å enten å bygge om til elektrisk speedometer eller finne ut hvilken utveksling akslingen har. Får da kan du få tak i rett speedometer drev for å sette inni girkassen.

 

Det kan være forskjeller på koblingene mot bakakselen, men det kan du jo bare skru av fra den gamle, så skru på den nye.

http://www.team-heimdal.com

'83 volvo 242dl 16v turbo 355hk 510nm

'90 Volvo 240Gl stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rallyzonen min hadde enten 5.31:1 eller 5.13:1 og den hadde ca 3500rpm i 80km/t i 4.gir (1:1) M40. 170km/t toppfart pga dreving. Og ja, speedoen var calibrert.

 

Jackal: Det vil nå være merkelig om det IKKE passer sammen. Er ingen guru på Volvo, men kan ikke si å ha sett eller hørt om forskjeller der.. Og ja, spør f.eks Speedometerservice i Oslo om å snekkedrev(?) til speedouttaket på girkassa.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rallyzonen min hadde enten 5.31:1 eller 5.13:1 og den hadde ca 3500rpm i 80km/t i 4.gir (1:1) M40. 170km/t toppfart pga dreving. Og ja, speedoen var calibrert.

 

Jackal: Det vil nå være merkelig om det IKKE passer sammen. Er ingen guru på Volvo, men kan ikke si å ha sett eller hørt om forskjeller der.. Og ja, spør f.eks Speedometerservice i Oslo om å snekkedrev(?) til speedouttaket på girkassa.

 

 

Det stemmer ganske bra med det du forteller Skody, 242'n min har jo Rak20 og 4 trinn... toppfart ligger på 150 trur jeg.. men har bytta te sperre aksel nå, turtall er lavere, my lavere, og bilen har fått SINNSYKT bra my overstyring;) så vurderer et par tre lodd framme:P spesiellt med tanke på at jeg skar på tur og får bra mye vekt bak! men, 75% er digg:D uansett hva;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er levert 4.10:1 på -75 med b20 osv, og turtallene ligna veldig på mitt.

Har 4.10:1 med sperre og elspeedo på min -81, funker rimelig bra.. men 6000 rpm i 180 på 4'a da.. hehe

 

Får kjøpt drev til girboksen for å få riktig speedometer, men få tak på ett lokk med giver og "Tandhjul" som det står i katalogen, koster 420 kr + mva for tandhjulet.

 

Kan også være forskjell på koplingene mellom mellomakslingen og bakakslingen.. er litt større på 1031, mener jeg.

 

Edit: kan slenge opp koblingsskjema på elspeedo om du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er levert 4.10:1 på -75 med b20 osv, og turtallene ligna veldig på mitt.

Har 4.10:1 med sperre og elspeedo på min -81, funker rimelig bra.. men 6000 rpm i 180 på 4'a da.. hehe

 

6000 i 180 på 4. skulle være helt normal verdi på mange biler, det. Riktignok avhengig av dekkdimensjon, vil jeg tro at du nøyaktig beregnet ligger litt under 180 i 6000 med 4,10-utveksling.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ser veldig mange spørr om det..

men her er en ny vri..

Har som noen har fått med seg skaffet meg en Volvo 242 L fra 75.. det jeg OGSÅ har skaffet meg, er en bakaksel fra seint 80 med sperre.

 

På 242'n min har jeg vel "140km/t" akslinga, vil si ca. 3700 rpm + i 90km/t. Hurra-ur.

 

Spørålet er som lyder: Etter at jeg har montert den nye akslinga, hvordan får jeg speedometeret til å funke riktig? Med høyre utveksling, går jo speedometeret feil,iogmed at det går på girkassa, og ikke akslingen. :bok

 

På akslingen har jeg uttak til elektronisk speedometer, og girkassa har uttak til mekanisk. Det er jo ikke noe stress, jeg kan jo bare legge meg bak en kompis og få han til å si hvor fort jeg kjører i de forskjellige hastighetene, men vil akslingen passe rett på mellomakslingen?

Sett inn drevet som sto i girkassen på den bilen du tar bakakslingen fra. da blir det rett med en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett inn drevet som sto i girkassen på den bilen du tar bakakslingen fra. da blir det rett med en gang..

 

Ja, du veit;) hadde jeg hatt den så! Men den er vel spiker, eller brukt i en anna volvo... Er ikke så farlig lengre, har funnet ut at jeg ligger nøyaktig 10 km over uansett. Men koblingsskjema tel El. Speedo er, Ja takk=)

 

Peety: Har den gamle akselen ja, tilogmed gått under 200 000=) Hva gir du?

 

Bilen går merkbart bedre, og bruker MERKBART mindre bensin på mila, langkjøring før: 1,5-6 i 90km/t, nå bruker den 0,86 på langkjøring! Akselen passet forøvrig rett på mellomakselen.

 

240 er så simpelt:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår