Gå til innhold

Passat 100hk vs 130hk

Ranger emnet

Kaktus100

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan man ser forskjell på disse motorene?

Har sett i min tyske bruksanvisning, der ser motoren min ut som en 130hk utfra bildet i heftet. Bakpå er det en blank T i TDI-merket og rød D og rød I. Er det slik at 100 hk bare skal ha rød I mens 130 hk skal ha det slik som jeg har det?

I serviceheftet er bilen solgt ny som 100 hk (74kw). (Serviceheftet er bekreftet av Møller at stemmer). Bilen er fra 2002 og er importert fra Tyskland.

Har sjekket flere like biler som min på Finn.no, der ser jeg at de fleste 100hk Passater har èn rød I.

Er det forskjell på motorene? Noen som kan hjelpe med dette?

Kaktus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at det er forskjell på dem.

vw har jo hatt mange utgaver av turbodieslene sine..

Alt fra TDK til TDI.. Alt fra 1.6 liter til 2.5 liter.. (Holder ekstrem-motorene utenom.)

1.9tdi'en som vel er den mest brukte gjennom mange år hadde jo også forskjellig ytelse.. Bedre teknikk kan giu bedre ytelse og mindre forbruk, mindre utslipp osv osv..

Noe av det samme gjelder jo bensinmotorer.. MPI og FSI f.eks.

Jeg vet ikke forskjellen på motorene selv. Vet bare at det ER forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte en sak;Min V6 tdi 4M -01 er okså bare röd i iet.Det var nok ikke för på de absolutte siste årsmodellene som att de ble röd i iet.Men mener okså att da ble like motorer som min motor, oppgradert til 180HK.Nå er jeg ikke spiksikker på hvordan det er med norske biler men jeg tror ikke att det er så stor forskjell fra sverige.De kom nesten med samme båt.

V6 tdi 4M

Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt forskjell på det der etter hva motorer var tilgjengelig.

i 3b før nymotorene så var det

sølv T D og I 90hk

Sølv T D og Rød I 110hk

men når 130hk kom så ble det rød D og I på de. (90 hk ble 100hk og 110 ble 115hk pga nye motorer med pumpedyse etc)

V6 har sølv TDI, men med V6 emblem under og på B stolpen. det er iallefall slik på 3BG.

Jeg tror jeg har det sånn nogenlunde korrekt. korriger meg om det er feil

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Jeg har 100hk (Har sjekket motor type og den er original 100hk). Jeg har imidlertid rød D og rød I.

Har sett litt på nettet og finner 2004 og 2005 modeller med samme motor med bare blanke bokstaver.. Og funnet flere 100-hestere fra 01-02 og 03 med to røde bokstaver.

Var litt forskjell på det der etter hva motorer var tilgjengelig.

i 3b før nymotorene så var det

sølv T D og I 90hk

Sølv T D og Rød I 110hk

men når 130hk kom så ble det rød D og I på de. (90 hk ble 100hk og 110 ble 115hk pga nye motorer med pumpedyse etc)

V6 har sølv TDI, men med V6 emblem under og på B stolpen. det er iallefall slik på 3BG.

Jeg tror jeg har det sånn nogenlunde korrekt. korriger meg om det er feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er flere her med peiling på Passat (eller Vw generelt) kan jeg spørre om en litt annen ting: Når utetemperaturen kommer ned til +4 grader plinger den og snø-tegnet kommer frem i kjørekomputeren. Er ikke dette litt tidlig eller er det korrekt?

Ved rette forholda kan det begynne å bli glatt allerede ved 4 grader, og det stemmer at den skal varsle da.

-05 Skoda Octavia

-96 Ford Exploder

-89 Jeep Cherokee Limited

Lenke til kommentar
Del på andre sider