Gå til innhold

trenger hjelp til skole oppgaver.

Ranger emnet

fompa

Anbefalte innlegg

jeg har lite peiling på bilmotorn så tremger hjelp til noen spørsmål her:

1: Er det verre og fylle bensin på en diesel bil enn å fylle diesel på en bensin bil? hvorfor er det ene i tillfelle mere skadelig en det andre?

2: Er det av betydning om man får kjøleveske i motorolja, eller motorolje i kjøleveska. hva skjer?

3: Hvordan kan man på to enkle måter konstantere vann (kjøleveske) i motorolja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har lite peiling på bilmotorn så tremger hjelp til noen spørsmål her:

1: Er det verre og fylle bensin på en diesel bil enn å fylle diesel på en bensin bil? hvorfor er det ene i tillfelle mere skadelig en det andre?

2: Er det av betydning om man får kjøleveske i motorolja, eller motorolje i kjøleveska. hva skjer?

3: Hvordan kan man på to enkle måter konstantere vann (kjøleveske) i motorolja?

Har ikke så kjempepeiling selv, men jeg kan prøve å resonere meg frem til noe:

1. Vil tro det er værre å fylle diesel på bensinbil da denne ikke vil antenne.

Eller er det akkurat det motsatte at det er skadelig for en diselbil med bensin fordi bensin antenner mye fordtere og vil være skadelig for motoren, mens bensinbilen med disel på må bare renses...?

2. Om du får kjøleveske i motorolja vil ikke olja smøre like godt som den skal og dette kan være skadelig for motoren. Får motorolje i kjøleveska kan dette tette diverse slanger og kjølekanaler og motoren kn gå varm..

3. Om man skrur av påfyllingslokket eller toppdekslet så kan man se en tydelig grå/lys-farget olje.

Dette er ting jeg bare resonerer meg frem til, så andre får komme med harde fakta her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. vil tro det er værre med bensin på en diesel bil da bensinen er mye mer eksplosiv og vil sikkert sprenge toppen på dieselmotorn...stemmer det?

2.skjønner ikke spm...sikkert meg...

3.bilen ryker hvitt...uhhhmmm...

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Diesel på bensin er mest skadelig trodde jeg.. Har hørt om diesel biler som har blitt kjørt på bensin og som fungerer fremdeles.. men ikke omvendt.

2. bør du sjekke topp-pakningen ;)

3. grøt enten i olja(peilepinnen eller lokket på toppen) eller i kjølevesketanken.. Noe grått sånt som fiasko beskriver.

Iallefall det jeg tror

:)

signatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Bensin på diesel bil er mest skadelig... Er ikke like mye smørning i bensin som i diesel, så ergo tar du knekken på diesel pumpa for eksempel... På CDI biler koster denne opp mot 25-30 000 kroner... Diesel på bensin fører bare til stopp...

2. Gir jo dårligere smørning.. Sier seg jo selv...

3. Grøt, ja... Og att det minsker med kjøleveske...

02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges

89 Kadett E

85 Mercedes 190E - Selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert på grunn av att bensin selvantenner pga den høye kompen i en diesel motor... Og dytter da stempel ned igjen og hele syklusen starter på ny..

ettertenning kan jo skje på bensinmotorer også...

Men når pumpa stopper så minker trykket rimelig fort og den vil ikke kunne gå av seg selv så lenge.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider