Gå til innhold

Spm. ang. Subbkasse.

Ranger emnet

emyr

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på om det går ann å montere 2 subwoofere i en kasse på den måten jeg har laget til tegning på. Sett ovenfra.

kasse.JPG

Det jeg lurer på er om magnetfeltene vil forstyrre hverandre når magnetene blir helt inntil hverandre?

Vil en lukket kasse med to elementer spille høyere og slå bedre enn ett element i portet kasse?

Når kasse størrelsen er oppgitt til 30 liter på ett element, skal da kasse til to elementer være på 60 liter?

Vil det lønne seg å koble elementene slik att den ene slår ut når den andre slår inn? (Push-pull?) Skal kassa da fortsatt ha 60 liter?

Subwoofer det gjelder: http://www.iceaudio.no/index.php?func=vareinfo&vnr=17000&PHPSESSID=2588c92581711fe32ca2b7d13ab8c985

Jeg har en slik en fra før, som jeg drar med en Helix 1000.2 i 4 ohm.(1600w) Vil den kunne dra to slike i da 2 ohm?(1950w) Eller bør jeg kjøpe en Helix til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to magnetfeltene vil komme i 90 grader forskyvning i forhold til hverandre, og vil påvirke hverandre, ja. Hvor vidt dette har noe å si for høyttalerens effektivitet, vet jeg ikke. Har aldri prøvd :)

En lukket kasse med to elementer vil slå bedre enn en portet kasse med ett element - i noen frekvensområder. Det er mulig å få den ene porta sub'en til å spille høyere, men det går stort sett utover lydkvaliteten (pga høyere tuningfrekvens).

Dobling av antall elementer = dobling av kassestrørrelse, ja. Hvertfall for å få lik frekvensrespons som med ett element i "riktig" kasse. Hvis du syns du har nok dypbass med ett, men bare vil ha mer punch, kan du eksperimentere med mindre kasse. Jeg har prøvd dette selv, både i praksis og "design-teori" (WinISD), og har fått greit resultat med det. Fant ut at det er en liten huskeregel i at "en kasse beregnet for X-antall elementer gir X dB dypbass. Putter du flere elementer i samme kasse, vil dypbassen være den samme, mens "punchet" øker". Ræva forklart, men. Hvis du vil, kan jeg sende deg frekvenskurver på mail e.l. I hvilken grad dette stemmer, varierer naturligvis fra element til element.

Du må IKKE la det ene elementet slå ut og det andre inn så lenge elementene står montert i kassa på vanlig måte, da de vil utligne effekten av hverandre. Med mindre du har en isobaric-kasse, altså, som er basert på "push-pull" (elementene montert front mot front, med det ene i motfase, så man får "en" membran og dobbel motorstyrke). Disse kassene blir mye mindre, men har også mye dårligere virkningsgrad (og er veldig mye bortkastet effekt og penger, spør du meg...).

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Grunnen til att jeg må ha elementene på den måten er for å få plass til kassen, eller så må jeg bygge om igjen hele bagasjerommet, men det er mulig jeg gjør en gang uansett..

Dobling av antall elementer = dobling av kassestrørrelse, ja. Hvertfall for å få lik frekvensrespons som med ett element i "riktig" kasse. Hvis du syns du har nok dypbass med ett, men bare vil ha mer punch, kan du eksperimentere med mindre kasse. Jeg har prøvd dette selv, både i praksis og "design-teori" (WinISD), og har fått greit resultat med det. Fant ut at det er en liten huskeregel i at "en kasse beregnet for X-antall elementer gir X dB dypbass. Putter du flere elementer i samme kasse, vil dypbassen være den samme, mens "punchet" øker". Ræva forklart, men. Hvis du vil, kan jeg sende deg frekvenskurver på mail e.l. I hvilken grad dette stemmer, varierer naturligvis fra element til element.

Dette sjønte jeg ikke så mye av, hehe;) Men nå har jeg et sånt element i portet kasse, så jeg vet ikke hvordan de høres ut i lukket kasse.

Men jeg ble ikke helt fornøyd med trykket, så derfor vurderer jeg å kjøpe ett element til. Å det å få to slike inn i en kasse på noe særlig under 60 liter blir kanskje vanskelig?

Ihvertfall med firkantet kasse.. Mulig att jeg bygger om likevel, slik att jeg får til plass til portet kasse.. Men vi får se..

Noen synspunkter?

Er det noen som kan svare på om Helix`n greier to sånne subber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice høyttaler og amp, vurderte de selv en gang og. Du bør vel få greit trykk ut av det der? :]

Prøv å snu kassa, osv. Spille bakover/sideveis osv i bagasjen, om du har mulighet. Og evt. korte ned porten litt, f.eks. 5cm, om du syns det trøkker for lite. Da får du høyere tuningfrekvens, og større virkningsgrad høyere i frekvensområdet (men også mindre dypbass, om du er ute etter trykk i dypbassen).

Ellers er det vel bare å bygge større kasse, og en høyttaler til? :] Forsterkeren skal dra to slike i portet kasse. De fleste høyttalere tåler ikke full effekt i portet kasse uansett (ikke pga spolen, men fordi de går i mekanisk "endestopp").

Ellers har sikkert noen andre her mer erfaring med både GZ og Helix :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kassa spillende bakover nå, og har heller ikke muligheten til å snu den i andre retninger:(

Såklart så trøkker det litt, men jeg vil att det skal trøkke så mye att jeg ikke greier å sitte inni bilen!;) nesten iallefall.. hehe..

Det att jeg har sedan gjør vel heller ikke saken bedre.

Jeg må gjøre om hele bagasjerommet skal jeg få plass til en kasse over 60 liter skjønner du.

Derfor vurderer jeg andre ting, men det blir vel til att jeg må bygge om å gjøre plass til en portet kasse før jeg blir fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke å skuffe deg, men tviler på at du får den der til å spille så du "må gå ut av bilen". Men så er det jo individuelt hvor mye lyd man "tåler", så klart... :)

Hvis du vil bygge noe som spiller grisehøyt med den der i en sedan, er det sikkert mulig, men det vil ikke nødvendigvis spille så godt på musikk lenger, er jeg redd.

Uten å være FOR påståelig, kan jo hende elementet er godt for mye mer enn hva jeg tror også! Men jeg må et stykke over 140dB før jeg vil ut, for å si det sånn. Syns det er gøy :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg skjønner jo det att to 12" har sine begrensninger, men jeg har lyst til å ha såpass att jeg synes det er nok liksom:)

Etterhvert iallefall... Penger er det desverre begrenset av!

Kanskje jeg kaster ut baksetene etterhvert og lager det til slik att subbene og portene står framover i bilen med frontplata i kassa omtrent der som seteryggen er. Det burde vel også hjelpe litt?

Jeg er jo ute etter et anlegg til å spille høy musikk med, og ikke db-drag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider