Gå til innhold

chiller: Nissan 200SX S13 - orginal -> driftebil

Ranger emnet


chiller

Anbefalte innlegg

Hey, jeg kjøpte meg i fjor en bil som jeg tenkte jeg skulle bruke til drifting. Jeg fikk kjørt på endel banetreff i fjor og nå holder jeg på å bygge den opp litt mer seriøst.

Da jeg kjøpte bilen var den så godt som orginal, eneste var en stage 1 chip som var mappet med T28 og volvo FMIC (selv om bilen hadde orginal IC og T25) og et luftfilter. Utenom det var det en gigantisk eksoslekkasje før turboen. Slik kjørte jeg den til første banetreff 4 dager etter den var i landet:

708942_90_full.jpg

 

Jeg fikk så fjernet alt interiøret og også smekket på noen relativt små dekaler før neste banetreff:

P1010457.sized.jpg

 

Etter andre banetreffet viste det seg å være umulig å drifte med da den manglet totalt effekt (Vil anslå rundt 150hk i motoren...) og selv FSR mente at den var "udriftbar" etter å ha testa den noen runder. Jeg endte opp i bekken fordi jeg ikke hadde nok hester til å holde sladden, og jeg ikke satt fast i stolen når den først fikk grep:

Image_095.jpg

 

(hvis noen har no mer bilder eller film av den avkjøringa så si ifra!)

 

Jeg kjøpte da inn en (godt) brukt T28 og en (hullete) volvo FMIC. For å være sikker på skikkelig kjøling samt bytte til elektrisk kjølevifte kjøpte jeg en brukt saab radiator med innebygget kjølevifte fra huggern. Var min første skikkelige skru jobb så jeg brukte en god stund på det.

 

Resultatet blei.. bedre, men langt fra perfekt. Jeg fikk også fjerna ABS-pumpa noe som ga en liten vektreduksjon og stor gevinst ved å slippe den helvetes abs'en å ødelegge for bremsingen (kunne også tatt sikringen for det da)

 

Jeg fikk også smekka på noen enda større dekaler (Som alle vet får man masse ekstra hestekrefter av det):

chiller_2.sized.jpg

 

Jeg bytta også clutchen til noe som holdt litt bedre, da den gamle slura masse ved clutchkicking:

KIF_0084.sized.jpg

 

Jeg kjørte noen banetreff til og kjøpte bedre setebelter så jeg kunne sitte bedre fast, og også en stol. Stolen rakk jeg aldri å få inn i bilen før sesongen var ferdig og bilen endte opp under masse snø:

20060217152_G.sized.jpg

 

Siste banetreffet utviklet den en heftig eksoslekkasje som jeg tror kommer fra turboen. Tror den har begynt å dele seg og trenger muligens å byttes ut.

 

Jeg har også solgt halve bilen til teeg her på forumet da det ikke er så lønnsomt å være drifter i norge helt enda...

 

Gravde bilen ut av snøfonna og kjørte den til verkstedet sist helg, der står den nå:

20060405177_G.sized.jpg

 

Fikk demontert intercooler, og skrudd av eksosmanifoldboltene. Neste steg blir å ta ut turboen og se hvordan det står til med den.

 

Planene før sesongstart:

* Bur

* Coilovers

* Bøttestoler

* Lakk

* Hydraulisk håndbrekk

 

Og masse småting som blir tatt etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja blir tøft det her! :) Har ikke tenkt på litt mer power da? ;)

 

Jo, har jo masse våte drømmer om mer power... Men kombinasjonen fattig student og bil går ikke hånd i hånd :D

 

Vurderer sterkt en T28Bb.. Hvis noen har liggende og vil donere bort så rop ut :D

 

Kult prosjekt, Hydraulisk clutch må jo være helt genialt for drifting. Hvor mye $$$$ må man ut med for et kitt?

Fler bilder underveis hadde vært fint :pics

 

Clutchen er hydraulisk orginalt ;)

Håndbrekket derimot, det koster vel rundt 1500,- på diverse bilsport shapper rundt om i landet. Bilder kommer når jeg får mekka mer!

 

blir fet grip(?) bil dette! ;D

 

Hehe, det får vi se på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at du bruker bilen din ihvertfall. Mange s13 eiere som bare putrer rundt i bestemor fart fordi de har brukt opp alle dollersa på bilen.

Har jeg sett deg i aurskog flere ganger?

 

haha, nei, det er pudding sin bil! Identisk med min omtrent...

Jeg skal lakke bilen min i en annen farge så det ikkke skal bli så forvirrende...

 

Her er bilen til pudding:

IMG_3786.sized.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har liggi sjuk med 40 i feber hele påsken så da røyk all mekkinga som skulle blitt gjort der :puke

 

Har blitt frisk nå så fikk tatt meg en tur innom garasjen:

20060418194_G.sized.jpg

 

Fikk verifisert at intercooleren lekker litt, så hvis noen har en tett volvo IC de kan selge meg så send meg en PM! :)

 

Demonterte ferdig grenrør og turbo, det var _ikke_ ett vakkert syn.

For det første var det mye slakk i den, og bladene på kompressorhuset så ut som om de var truffet med småstein:

DSC00448.sized.jpg

 

Noen som veit hva som kan ha forårsaket dette?

 

Turboen har også delt seg litt. Noen av boltene som holder senterhuset sammen med eksoshuset har skrudd seg ut og det har blitt eksoslekkasje mellom senter og eksoshuset:

20060418196_G.sized.jpg

 

Si ifra hvis noen har en billig T28bb liggende ;)

 

 

Fikk også litt hjelp til å begynne å fjerne litt rust, det er spesielt mye på den ene bakskjermen hvor den har vært kollisjonsskadet en gang. har vært forsøkt reparert før virket det som. Må nok sveise inn noe for å få det bra.

20060418199_G.sized.jpg

 

Som en positiv ting har jeg fått oil-gauge-sandwichplata som ser veldig bra ut :)

 

20060418200_G.sized.jpg

 

Det var alt for denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår