Gå til innhold

Opel Astra G Coupè og felgstørrelser - Hva passer?

Ranger emnet

thklinge

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en 2000 mod Opel Astra Coupè som jeg er på jakt etter 18" hjul til. Kjører nå på 225/40-R18 piggfri vinter, felgene er 8" eller 8,5" x 18" med innpress 35:

DSC00247.jpg

Er plaget med at hjulene tar i hjulbuen i de største humpene og lurer derfor på om noen her har erfaring med Astra Coupè og hvilke felger som kan passe uten modifisering av hjulbuene?

Har senkesett, 40mm, liggende og vil gjerne ha dette også på.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men er nok bredden som er problemet, senker jeg 40mm nå så går ikke hjulene rundt... :P Har ca 1,5-2 cm fra innerkant på felgen til støtdemper / fjær så det er litt å gå på der.

Trenger noen som har erfaring fra Coupè / Cabrio så jeg ikke kjøper felger og fortsetter å være plaga med plassen i hjulbuen.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. Astra G originalt innpress på 49 da? Min har det i allefall, men jeg har stv da. Felgene dine har ET 35 sier du, og det betyr at felgene blir flyttet 14 mm lengre ut enn originalfelgene + den ekstra bredden som 8"/8,5" gir deg. Dvs, hvis jeg har rett, at dagens felger bygger nesten 3 cm lengre ut enn de originale gjør. Synes det er rart at du ikke tar borti skjermkanten mer allerede. Hadde 7,5" med ET35 og de tok oppi innerskjermen foran bare jeg så på de etter at bilen ble senket 40mm. Jeg har skåret bort noe av innerskjermen i plast og erstattet det med aluminium som er bøyd til og popnaglet fast på oversiden av innerskjermen. Dette gir meg mye bedre klarning oppi der, og det er jeg glad for med tanke på at jeg skal sette på 18"(ET38 7,5" bredde) over påske. Innerskjermene på Astra G er jo laget noe så forferdelig tosket at man nesten må påberegne modifisering av innerskjermene hvis man ønsker litt større/bredere dekk og felger enn originalt. Frykter kanskje at jeg må valse forskjermene litt også, men bare litt i tilfelle.

Mazda 5

Opel Astra G

http://www.gauldalgatebil.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8x18 ET35 på bildet under. Dekkene er Dunlop WinterSport M3 i 225/40-R18:

Front%20med%20dekk%20i%20hjulbuen.jpg

Vises ganske godt at det der bare ikke kan gå bra. Hjulet skulle vært 1,5 til 2 cm lengre inn i hjulbuen for å ikke ta i skjermen...

Original ET er 49 som du sier, og det er godt mulig at felgene står 3cm lengre ut nå enn originalt, men originalfelgene står jo nesten midt under bilen(!!) Fant ingen hjul som var 7,5x19 så må vel bli 8x19 med ET45 eller noe slikt? Hvilken dekkbredde kan man kjøre på en 8 tommer bred felg?

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. Astra G originalt innpress på 49 da? Min har det i allefall, men jeg har stv da. Felgene dine har ET 35 sier du, og det betyr at felgene blir flyttet 14 mm lengre ut enn originalfelgene + den ekstra bredden som 8"/8,5" gir deg. Dvs, hvis jeg har rett, at dagens felger bygger nesten 3 cm lengre ut enn de originale gjør. Synes det er rart at du ikke tar borti skjermkanten mer allerede. Hadde 7,5" med ET35 og de tok oppi innerskjermen foran bare jeg så på de etter at bilen ble senket 40mm. Jeg har skåret bort noe av innerskjermen i plast og erstattet det med aluminium som er bøyd til og popnaglet fast på oversiden av innerskjermen. Dette gir meg mye bedre klarning oppi der, og det er jeg glad for med tanke på at jeg skal sette på 18"(ET38 7,5" bredde) over påske. Innerskjermene på Astra G er jo laget noe så forferdelig tosket at man nesten må påberegne modifisering av innerskjermene hvis man ønsker litt større/bredere dekk og felger enn originalt. Frykter kanskje at jeg må valse forskjermene litt også, men bare litt i tilfelle.

Har regna litt og 7.5" med ET38 vil bare bli 3mm lengre inn i hjulbuen så du får ikke akkurat veldig mye mer plass om det subber nå... 8x18 ET45, som jeg tenkte på, bygger 1mm lengre inn enn det igjen.

Men du kjører nå på 7.5", ET35, med 40mm senking?

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen mellom7,5" ET35 og 7,5" ET38 er som du sier bare 3mm, men de 3mm utgjør faktisk litt. I og med at jeg har modifisert innerskjermene så får jeg faktisk ca 3mm ekstra der også, noe som gir meg 6mm ekstra klarning. De felgene jeg hadde (7,5" ET35) tok aldri borti ytterskjermen, men innerskjermen av plast fikk litt juling. Når den er delvis fjernet, og erstattet med aluminium, så regner jeg med at jeg vil ha god plass.

Nå tok jeg kanskje litt vel hardt i når jeg sa at felgene subbet bare jeg så på den. Det gjaldt bare ved nesten fullt rattutslag i dump, og ved veldig store dumper rett fram. Når jeg tenker meg om så tok dekkene mest oppi den første uka etter at jeg hadde senket den, og det skyltes at "idiotene" hadde solgt meg feil senkesett. Fjærene foran var for korte og for myke slik at bilen ble både for lav foran, og den dykket for mye. Etter at de "riktige" fjærene kom på foran, så har jeg ikke opplevd noe tull. Men da var vinterdekkene allerede på.

I følge felgforhandleren jeg skal kjøpe årets sett av, så vil 7,5" ET38 ikke ta oppi noe selv om bilen både er senket og om innerskjermene er originale. Dette er noe han har garantert meg, og han snakket visst av erfaring. Han mente at 8" og 8,5" ble for bredt da jeg måtte ha 225-dekk på de felgene, og da ville jeg nok få problemer, men 215/35/18 som jeg skal ha, så var visst ikke dette noe problem.

Tenkte en stund på 7,5X19 med 215/35/19 selv, men dekkene fikk for stor diameter syntes jeg, men det hadde sett jævlig rått ut.

Mazda 5

Opel Astra G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har 3mm omtrent ingenting å si. Dekkene tar i innfestningen til fangerne både foran og bak, og treffer festet med en god cm... Om jeg hiver på 7,5x18 ET45 så vil dekkene komme 1,6cm lengre inn i hjulbuen og da burde jeg være godt i mål. Ser ikke så barskt ut som nå men det får jeg heller leve med. Kan omså bruke spacere om felgene havner så langt inn at det ser teit ut.

215-dekk går på felger med bredde 7 til 8,5 tommer, mens 225-dekk går på felger med bredde 7,5 til 9 tommer.

Det ser uansett penere ut med dekk som har god bredde i forhold til felgen, istedet for at du tyner på for smale dekk på en bred felg. Ser ut som du ikke hadde råd til brede nok dekk :P

Vinterdekka er i dim 225/40-18 så den dimensjonen må jeg nesten beholde. De går fint på en 7.5" bred felg så jeg har vel mest å hente på innpress. Tenkte jeg skulle gå for 7,5x18 ET45. F.eks disse:

LG102.JPG

De ligner på BBS LeMans, og dette utseendet er jo ikke så dumt: ;)

g_ag2_2.jpg

Den Astraen er forresten til salgs, tror dem sku ha 250k for den. Til sammenligning ligger en Coupè Turbo på rundt 220k... Pen bil, men dyrt!

Dekk/felg på den der er BBS LeMans 8,5x19" ET32 225/35-19" foran og 9,5x19" ET32 255/30-19" bak.

Bakfelgene stikker altså 6.1 cm LENGRE UT enn originalfelgene(!!) Og hele 2,2 cm lengre ut enn hva mine felger gjør nå... For at det der skal gå bra må bilen være ekstremt stivt satt opp så den ikke bruker mange cm fjæringsvei. Galskap? Ja. Tøft? Helt klart!

19" hjul finner jeg ikke med mindre enn 8" bredde så da er det uaktuellt. Hvilket dekkfirma var det du snakket med som hadde erfaring med Astra? Sku gjerne tatt en telefonsamtale til dem før jeg bruker 10k på felger.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det ser überstygt ut med 215 dekk på 8,5" felg, og det var vel det han mente han på dekkforhandleren også, så det var vel derfor han sa det han sa. Sender deg en PM med navnet på de 2 dekkforhandlerene jeg har snakket med. Synes ikke det blir riktig å nevne de her.

Hadde lenge tenkt selv på felger med ET42-45 og bredde på maks 7,5", men det ble ikke sånn denne gangen. Felger med høy ET kommer riktig nok lengre inn i hjulbuen, og ser kanskje ikke så kult ut, men 18" er 18". Grunnen til at jeg velger felger med ET38 er at jeg synes felgene er fine og relativt billige. Betaler under 9000,- for felger med Toyo dekk. For å ikke overskride mitt budsjett (10 000,-) så har jeg måtte lete litt etter de "riktige" felgene for meg, og jeg fant et sett som ikke ser så veldig billig ut som mange av de budsjettpakkene gjør, men baksiden er jo at jeg må ta til takke med ET38 som jeg egentlig ikke ville ha, men jeg tror det ordner seg alikevel.

I og med at bilen er senket så har jeg valgt 215/35/18 pga at de har litt mindre diameter enn de originale. 225/40/18 har større diameter og jeg var derfor redd for at det skulle bli plassmangel, derfor er den str valgt bort.

Ang den Astraen du nevner så er det min private, personlige mening at det er helt toskete å ha breiere dekk bak enn foran når du har FWD uansett hvor fett det enn måtte se ut. Blir liksom helt feil.

Mazda 5

Opel Astra G

Lenke til kommentar
Del på andre sider