Gå til innhold

Sverige + Bil ?

Ranger emnet

Mandel

Anbefalte innlegg

Regner med og flytte til sverige om 1 år for og studere i 3 år

Og selvfølgelig lurer jeg litt på hva slags regler det er rundt bilkjøp / bruk mtp. at jeg er Norsk.

Mener og ha snappet opp at man må bo i sverige minst 5 år for og få ta med bil på flyttelasset tilbake til norge ?

Vet jo selvsagt ikke om jeg returnerer til norge etter endt studium. Men jeg vil gjerne høre litt lover og regler dersom jeg skulle gå til innkjøp av en svensk bil, den tiden jeg studerer i sverige.

Takk for saklige svar !

1994 mazda 323 gt-r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må ha bodd der i minimum 5 år, du må ha eid bilen i minimum et år, du må ha tjent nok penger til å kunne kjøpe den og du får ikke lov til å selge bilen før etter at den har vært i norge (med slikter) et år.

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må ha bodd der i minimum 5 år, du må ha eid bilen i minimum et år, du må ha tjent nok penger til å kunne kjøpe den og du får ikke lov til å selge bilen før etter at den har vært i norge (med slikter) et år.

Du må nok sjekke en gang til:)

"Med virkning fra 01.01.2002 opphevet Stortinget muligheten for å innføre motorkjøretøy toll- og avgiftsfritt i forbindelse med eiers flytting til Norge.

Dette betyr at alle som innfører motorkjøretøy til Norge i forbindelse med flytting skal betale ordinære avgifter ved innførsel. Dette gjelder uavhengig av statsborgerskap og hvor vedkommende flytter til Norge fra. "

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=100952&epslanguage=NO

De har nå lagd en lov som virker noe tilbake i tid..

Edit: Når du har fått deg adresse i Sverige går du til Skatteverket og søker om svensk personnummer, når du har fått det så er det fritt fram for å kjøpe bil og kjøre den... Er det noe mer du lurer på er det bare å spørre, har vært i Sverige som student i 2 år nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki, men dette VCE sa med at jeg måtte ha tjent nok penger til og kjøpe bilen.

Betyr det da, at jeg må tjene, la oss si 140.000 .- sek, i sverige, for og få lov til å kjøpe en svensk bil og bruke i sverige ?

Det tror jeg ikke gitt, har ikke hørt noe om det ihvertfall!

Hvor er planen å gå på skole henn da?

Edit: Det var ihvertfall ikke noe problem for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider