Gå til innhold

Lurer på noen "basic" ting ang. motor/overlading..

Ranger emnet


palle-gafal

Anbefalte innlegg

Jah, jeg har nå fått meg en viss forståelse for motor virkemåte og overladding, og har bynt å eksprimentere litt med dette. Men det er noen praktiske elementære ting jeg aldrig helt har fått med meg..

Håper noen her kan svare, eller har kilder til mer info! Iriterende å ikke vite dette! :P

 

1. Hvor farlig er de egentlig å få litt rusk å lort etter filteret inn i bensinrør, luftinntak og olje? eventuelt hvordan unngå dette? forskjellige væsker i luftinntak og bensin er vel ikke så veldig farlig, dette går vel ut med eksosen dersom det bare er i små mengder? Men hvordan er det å få i olja?

 

2. Akurat hva er det som skjer dersom motoren går uten olje? Noe som kiler seg fast? i så fall hva? Og hva er det som avgjør om en motor skal kjøres på mineralolje eller syntetsk? Hva avgjør hvilken viskositet det skal brukes? Og hva er normal temperatur på oljen?

 

3. Hva er det som skjer/ødelegges hvis motoren får for dårlig kjøling, altså koker o.l.? Og hva skjer hvis man kjører hardt på kald motor?

 

4. Hva er egentlig tenningsbank, rådebank, og skjørtebank? Hvordan unngå dette? Tenningsbank er vel at blandingen i sylinderen selvantennes for tidlig eller? Og dette kan vel unngås ved å senke temperaturen på blandingen? andre ting som kan gjøres? Rådebank og skjørtebank er bare noe jeg har hørt om, men aner ikke hva er!

 

5. Hva er veivhusventilasjon godt for? Noe man bør ha?

 

6. Si at jeg velger den "enkle" metoden for tilegssprut på et turboprosjekt, altså 2 dyser som åpner på x antall bar. Dersom disse leverer litt vel mye bensin, vil da den orginale motorstyringen/dysene tenke slik at "oi, her er det jo nok bensin, jeg tror jeg stenger av litt jeg så det blir riktig mengde"? Eller vil den vere "uvitende" om at tileggsdysene leverer bensin, og fortsette å åpne dysene maks, slik den ellers ville gjort?(som fører til at det totalt blir for mye bensin)

 

 

Ble kansje mye dette men... :p

Som dere ser, så prøver jeg å la være å spamme ned forumet, jeg samler alle mine spørsmål til samme tråd! :)

 

Takker for svar!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvor farlig er de egentlig å få litt rusk å lort etter filteret inn i bensinrør, luftinntak og olje? eventuelt hvordan unngå dette? forskjellige væsker i luftinntak og bensin er vel ikke så veldig farlig, dette går vel ut med eksosen dersom det bare er i små mengder? Men hvordan er det å få i olja?

 

hva tenker du på? det skal litt til å få noe dritt inn i motoren. luftfilter og bensinfilter hindrer jo akkorat det. olje derimot er jo et lukket system du ikke brude få noe dritt i...

forskjellige væsker? vann og kondens blir det jo. men alt annet har jeg vanskeligheter med å se for meg hvordan det skal komme i systemet.

olja bør du unngå å få noe som helst i.

 

2. Akurat hva er det som skjer dersom motoren går uten olje? Noe som kiler seg fast? i så fall hva? Og hva er det som avgjør om en motor skal kjøres på mineralolje eller syntetsk? Hva avgjør hvilken viskositet det skal brukes? Og hva er normal temperatur på oljen?

 

motor uten olje er rådebank, altså det er råde lagrene som "glir" sammen.

viskositeten er "flyte" evnen til olja, for eksempel 10w-40 så er 10w viskositeten ved kulde og 40 er da olje tykkheten når oljen er varm.

syntetisk olje er mest lettflytende både i kulde og når den er varm. den har også en lengre holdbarhet i motoren i forhold til mineral.

har egentlig ikke noe videre god argument hverken for eller imot mineral olje.

olje temperatur har jeg virkelig ikke peilig på.

 

3. Hva er det som skjer/ødelegges hvis motoren får for dårlig kjøling, altså koker o.l.? Og hva skjer hvis man kjører hardt på kald motor?

 

for det første så blir toppen skjev, ellers så blir det utrolig varmt at ledninger osv. tørker. det er en ekstrem påkjenning for motoren å kjøre hardt på kald motor. det er FY. olja er kald å er ikke kommet skikkelig i systemet så da slites stempelringer og lagre mye fortere.

 

4. Hva er egentlig tenningsbank, rådebank, og skjørtebank? Hvordan unngå dette? Tenningsbank er vel at blandingen i sylinderen selvantennes for tidlig eller? Og dette kan vel unngås ved å senke temperaturen på blandingen? andre ting som kan gjøres? Rådebank og skjørtebank er bare noe jeg har hørt om, men aner ikke hva er!

 

rådebank får du når motoren er tom for olje. se hva jeg har skrevet tidligere.

skjørtebank er når skjørtet på stempelet slår mot sylinder veggen på grunn av dårlige stempelringer og vanligvis også dårlig smøring.

 

5. Hva er veivhusventilasjon godt for? Noe man bør ha?

 

veivhusventilasjon er for å utligne det trykket som blir i bunndelen. (oljedamp)

veivhusventilasjon er det på alle motorer.

eneste vi stoler på er gud! resten betaler cash!!!

Øl er også greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjørtbank skyldes vel for stor plass i sylinderen. F.eks volvo 230k motoren. Alle de har skjørtebank før de når driftstempratur. Tror det er god klaring der pga varme.

 

sant nok.. har en 230 blokk som det har vært sjørtebank,

når jeg plukka ut stempla, så jeg at di små hullene som går igjennom sjørtet å inn på baksiden av den nederste stempelsingen var helt tett. å stempelringene var virkelig dårlige.

eneste vi stoler på er gud! resten betaler cash!!!

Øl er også greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Uten olje vil det ikke bli smøring på bevegelige deler i motoren... ting blir da utrolig varme, og vi da utvide seg tilsvarende.. helt til bilen stopper (tar ikke lang tid :P)

 

4. Tenningsbank er når bensin/luft blandinga selvantenner før den egentlig skal.. og det antennes gjerne lenge før stempelett har nådd ØD.. dette høres som tenningsbank..

 

Shoot me if wrong..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva tenker du på? det skal litt til å få noe dritt inn i motoren. luftfilter og bensinfilter hindrer jo akkorat det. olje derimot er jo et lukket system du ikke brude få noe dritt i...

forskjellige væsker? vann og kondens blir det jo. men alt annet har jeg vanskeligheter med å se for meg hvordan det skal komme i systemet.

olja bør du unngå å få noe som helst i.

 

 

Hehe, tenkte på når man driver å peller på motoren og sånt jeg :)

F.eks bytte forgasse på en gammel bil, der det ligger masse smuss på diverse koblinger o.l.... Man kan jo selvfølgelig gjøre rent, men så er det noen plasser der man ikke kommer til med stålbørste o.l., så faller det dritt ned i diverse åpninger. hvis du skjønner:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår