Gå til innhold

stereo med lyd kvalitet

Ranger emnet


red_line

Anbefalte innlegg

hei jeg har planer om og bygge anlegget i min neste bil basert på lyd kvalitet.. da vil jeg bygge for og være med i emma..

 

vilke spiller/signalkabler/bassere/frontsett/forsterkere osv vil dere som er med i emma/har peil på lydkvalitet annbefale eller er fornøyd med..

 

 

"sånn at jeg kan velge no"

Mercedes w210 stv avantgarde

Mercedes 2004 vito

Nissan 200sx s13 "drift bilen"

Passat 2001 svt 4motion 2.5 v6 TDI Solgt/Bmw e36 320 cupe Solgt/vw Golf 3 GTI Solgt/Bmw e36 318is sedan Solgt/Passat 1999 stv 1.9TDI Solgt/Mercedes w210 230 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For det første er det nok viktig å påpeke at monteringen er alfa og omega her. Det hjelper ikke med super-utstyr, om ting ikke er gjort riktig. Samtidig er det mulig å få meget bra resultater med rimeligere kvalitetsutstyr.

 

Det må samtidig, uten å mene noe som helst negativt om EMMA, poengteres at regelverket er lagt opp slik at det faktisk er mulig å gjøre det bra uten grisedyrt utstyr. Grunnen til dette er at regelverket prioriteret ting som fokus, balanse og stereobilde. Dette er ting som gjør at man kan få bra score, med godt montert rimelig (og/eller mindre godt) utstyr. Mindre godt utstyr har ikke samme organiske klang, dynamikk og tilstedeværelse som skikkelig godt utstyr, men i og med at disse tingene er noe mindre vektlagt i EMMA sammenheng, vil man alikevel kunne komme godt ut av det.

 

Selv om jeg vektlegger klang, dynamikk og tilstedeværelse vesentlig høyere enn feks fokus, balanse og stereobilde, ser jeg på EMMA som et utrolig viktig samlingspunkt for oss med interesse for lyd i bil. Dette på tvers av merketilhørighet og filosofi. Det er derfor alltid hyggelig å lese når noen vil bygge for å delta i EMMA. Det er ingen tvil om at det trengs rekruttering for å bygge hobbyen vår.

 

Jeg har selvsagt mine favorittmerker, både ting vi importerer og andre merker også som jeg liker svært godt, men jeg ser liten vits i oppramsing.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett deg ut ei klasse du vil være med i?

 

Når det gjelder utstyr,og bygging, så det fort gjort å ta seg vann over hodet... Det enkle er ofte det beste i starten, og heller ta det litt etter litt...

 

Selv skal j bruke Alpine F#1 spiller, 4 Genesis DMX forsterkere, Genesis Absolute høyttalere og Supra kabler...

Nytt prosjekt på gang ganske snart... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jeg har planer om og bygge anlegget i min neste bil basert på lyd kvalitet.. da vil jeg bygge for og være med i emma..

 

vilke spiller/signalkabler/bassere/frontsett/forsterkere osv vil dere som er med i emma/har peil på lydkvalitet annbefale eller er fornøyd med..

 

 

"sånn at jeg kan velge no"

 

duh hvis jeg ringer Bjørn Dæhlie og spør han åssen utstyr jeg trenger for å vinne VM, hva svarer han da??

 

sett deg heller inn i dette ved å prøve og feile, du kan ikke be om en formel til å hevde deg, for uansett utstyr så er det utrolig mange detaljer som spiller inn og kan avgjøre.. min mening bare ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

duh hvis jeg ringer Bjørn Dæhlie og spør han åssen utstyr jeg trenger for å vinne VM, hva svarer han da??

 

sett deg heller inn i dette ved å prøve og feile, du kan ikke be om en formel til å hevde deg, for uansett utstyr så er det utrolig mange detaljer som spiller inn og kan avgjøre.. min mening bare ...

 

Ringer du Bjørn Dæhlie, så forteller han det med engang hva slags utstyr du bør bruke garantert, Mannen var jo sponsa.

 

De fleste her som har stilt, gir også råd, og forteller med glede om hva slags utstyr dem bruker. Dem forteller også sine erfaringer om monteringer.

 

De fleste setter pris på hard konkuranse, selv av nye folk.

Har vært på treff, og da har konkurenter hjelpi værandre med justeringer og alt mulig rart.

 

Så det er ikke nødvendig å prøve å feile. Men selv om en får svar om hvordan ting bør gjøres så er det ikke sikkert att det blir like bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

toffy:

trokke du helt forsto hva jeg ville frem til, greit at du får vite alt om skismurning, staver, bindinger, våtter og luer meeeen hva hjelper det om du har kondis som en 90 åring???

 

sånn er det i bilstereo også.. men har du rett så betyr det at konkurransen i Norge suger hardt, og hvem som helst kan vinne.. det høres kjipt ut ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

toffy:

trokke du helt forsto hva jeg ville frem til, greit at du får vite alt om skismurning, staver, bindinger, våtter og luer meeeen hva hjelper det om du har kondis som en 90 åring???

 

sånn er det i bilstereo også.. men har du rett så betyr det at konkurransen i Norge suger hardt, og hvem som helst kan vinne.. det høres kjipt ut ..

Ja vel?

Blander du konkurranser igjen nå? altså EMMA og dB-drag

I Emma er det oppdelt i flere klasser, og det er ører og øyne på dommerene som avgjør hvem som vinne, det vil aldri være så veldig stort skille.

Nå husker ikke jeg hvem fra EMMA som var til EM eller VM eller hva faen det var, men de har vel hatt de beste plasseringene i norge, og kom vel blandt de 10 beste i europa eller verden. Vil jo ikke si at det er så gæli?

 

Derimot i dB-drag er jeg enig, der kan hvem som helst vinne, og det er jo halve moroa det. Meget bra eksempel under NM i fjor hvor det i en klasse egentlig var pekt ut en vinner, men de måtte jo likevel spille, men så fikk ikke vedkommende liv i spilleren sin, og kom derfor på 2.plass istedet. Og som Tor sier, ALT kan skje i dB-drag :D

 

Når det gjelder trådstarter,

Finn deg en klasse du vil konkurrere i, de er vel bestemt etter prisklasser og slikt, http://www.emmaweb.no

 

Da er det litt lettere å gi deg en pekepinn på om du skal velge f.eks Infinity Kappa Perfect eller Pioneer ODR :tannløs

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jeg har planer om og bygge anlegget i min neste bil basert på lyd kvalitet.. da vil jeg bygge for og være med i emma..

 

vilke spiller/signalkabler/bassere/frontsett/forsterkere osv vil dere som er med i emma/har peil på lydkvalitet annbefale eller er fornøyd med..

 

 

"sånn at jeg kan velge no"

Heisan.

 

Som Mr. Sq skriver, så er lydkvalitets-bedømingen oppdelt i flere kategorier.

Veldig grovt kan en si: Hvordan det låter, og "hvor" det låter.

Når det gjelder forskjellen på hvordan det låter, er det mange faktorer som spiller inn. Utstyret er en av de.

Mitt tips er:

Kontakt en forhandler (gjerne meg) og få satt opp et oppsett som funker sammen.

Når du velger ett merke høytalere, så spiller ikke de sammen med alle typer forsterkere.

 

F.eks Audison forsterkere og Focal høytalere funker sammen, Morel høytalere og Pioneer forsterkere gjør det ikke. Mens Pioneer forsterkere og pioneer høytalere gjør det. Og Morel og genesis funker.

 

I tilleg så passer ikke hoved-enheter sammen med høytaler-forsterker, kombinasjonen.

 

Jeg hadde kunnet sitti her og ramsa opp i det "uendelige", men jeg tror da at det bare hadde ført til masse unyttige komentarer. Regner vel også med at det lille jeg har skrevet nå også gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har hørt her på forumet, ville jeg gått for et sett fra Hertz eller Morel til å begynne med. Folk skryter begge opp i skyene, selv de billigere settene. Og det er jo heller ingen ulempe! :)

 

Tror det er to gode valg, som du sikkert kommer langt med. Aldri hørt noe negativt om noen av dem!

 

Lykke til i Emma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye info.. som han Bjørn Dæhlie fanen sier ang en formel nesten for og vinn er jeg ikke ute etter i det hele tatt.. men ville bare høre hva dere annbefalt av utstyr/merker

 

når jeg kjøpte civicen min "for og øvelse kjøre" ble den bygget for show og da var det bygging jeg ville teste litt så da prøvde jeg ut glassfiber bygging.. og nå er den ferdig bare pirker litt på edn nå så den er bra til sommern.. også er det jo noen månder til jeg fyller også da.. men jeg tenkt og bruke meretid og penger på bygg med plexi/div trekk,skinn,sudeosv/glassfiber også no annet sprell.. jeg skal bruke ca 30-40000,- på komponenter ikke mere ekke sikkert det blir så dyrt engang..

 

her er et bilde fra grommbil "det eneste showet jeg rakk før vintern"

http://badasscustom.com/bilder/prosjekter/hondacivic89/ferdig/DSC00453.JPG

Mercedes w210 stv avantgarde

Mercedes 2004 vito

Nissan 200sx s13 "drift bilen"

Passat 2001 svt 4motion 2.5 v6 TDI Solgt/Bmw e36 320 cupe Solgt/vw Golf 3 GTI Solgt/Bmw e36 318is sedan Solgt/Passat 1999 stv 1.9TDI Solgt/Mercedes w210 230 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår