Gå til innhold

stereo med lyd kvalitet

Ranger emnet

red_line

Anbefalte innlegg

duh hvis jeg ringer Bjørn Dæhlie og spør han åssen utstyr jeg trenger for å vinne VM, hva svarer han da??

sett deg heller inn i dette ved å prøve og feile, du kan ikke be om en formel til å hevde deg, for uansett utstyr så er det utrolig mange detaljer som spiller inn og kan avgjøre.. min mening bare ...

du har tydeligvis ikke lest hva jeg spurte om.. jeg spurte om hva vil dere som driver inne lyd kvalitet annbefale eller er fornøyd med.. nevnte ikke noe om åssen innstilliger/kasse osv... jerkoff

Mercedes w210 stv avantgarde

Mercedes 2004 vito

Nissan 200sx s13 "drift bilen"

Passat 2001 svt 4motion 2.5 v6 TDI Solgt/Bmw e36 320 cupe Solgt/vw Golf 3 GTI Solgt/Bmw e36 318is sedan Solgt/Passat 1999 stv 1.9TDI Solgt/Mercedes w210 230 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er det bilen..................:afro

det er første bilen jeg noen gang har bygget anlegg eller styling på... "ikke den bilen som skal bygges neste gang"

Mercedes 2004 vito

Passat 2001 svt 4motion 2.5 v6 TDI Solgt/Bmw e36 320 cupe Solgt/vw Golf 3 GTI Solgt/Bmw e36 318is sedan Solgt/Passat 1999 stv 1.9TDI Solgt/Mercedes w210 230 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay...............Utrolig fin....................:afro Hvis du tenker på hvilket merke

du skal kjøre samt lydkvalitet hmmm.Hva med dette.

- Pioneer ODR ( KONTAKT Ketil på Audio-art ) spiller.

- Focal høytalere

- Audison forsterkere

To siste har jeg,mangler den øverste..................:afro

Focal Beryllium - Audison Vrx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

toffy:

trokke du helt forsto hva jeg ville frem til, greit at du får vite alt om skismurning, staver, bindinger, våtter og luer meeeen hva hjelper det om du har kondis som en 90 åring???

sånn er det i bilstereo også.. men har du rett så betyr det at konkurransen i Norge suger hardt, og hvem som helst kan vinne.. det høres kjipt ut ..

Joda, jeg forsto, men han spurte om anbefalling av utstyr. Og hva krava var.

Og som du sier selv.

Selv om en får vite alt av utstyr og mål og slikt, og må selv sette sammen og justere. Så er det langt igjen til mål.

(er vel som mange av oss, som kjøper best ski utsyr, men legger vi oss mot Bjørn, så ligger vi flate etter 1Km, mens han vil fullføre 10Km'ern)

Jeg mener han bør se på Hertz. Av spillere har jeg lagt merke til at Alpine og Pioneer er ofte anbefalt og brukt på Emma og DB-Drag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok ...

[/color] er det deg??? ----> jerkoff

yes...

Mercedes 2004 vito

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jeg har planer om og bygge anlegget i min neste bil basert på lyd kvalitet.. da vil jeg bygge for og være med i emma..

vilke spiller/signalkabler/bassere/frontsett/forsterkere osv vil dere som er med i emma/har peil på lydkvalitet annbefale eller er fornøyd med..

"sånn at jeg kan velge no"

Jeg ville nok vudert Sinfoni forsterkere (sikkler på disse selv..)

Sammen med enten Morel eller Hertz.

Peerless suber er også ett godt valg, selv om dem ligger godt under i pris, disse blir veldig pressise i lukka kasser helt ned til 15L med 12" sub.

(ok, må innrømme, jeg liker peerless har dette selv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok vudert Sinfoni forsterkere (sikkler på disse selv..)

Sammen med enten Morel eller Hertz.

Peerless suber er også ett godt valg, selv om dem ligger godt under i pris, disse blir veldig pressise i lukka kasser helt ned til 15L med 12" sub.

(ok, må innrømme, jeg liker peerless har dette selv:)

har sett litt på Sinfoni og morel..

Mercedes 2004 vito

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte også å kommentere det, men kom på at han skrev han ikke skulle bruke den bilen neste gang.

Og godt er det, for plasseringen i dørene er vel heller ikke akkurat optimal... :)

For øvrig, Red_Line, hvis du skulle ha katta som står og pisser på Bjørn Dæhlie-kameraten vår, så har du bomma litt. Han du putta inn der, han står og drar'n av, han! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er skrevet så mye gøy over her så tar jeg en kort oppramsing av merker som fortjener en nærmere kikk på, hvis lydkvalitet er tingen og budsjettet ligger på opp mot 40000,- totalt

Og for ordens skyld så nevner jeg langt flere merker enn de jeg selv har valgt og forhandle og jeg tar også med utstyr som er lett tilgjengelig.. (skulle begrense det noe)

Hovedenhet:

Alpine

Pioneer

Forsterkere:

Brax

Sinfoni

Genesis

Soundstream

Arc Audio

Tru Technology

Audison

JL Audio

Xetec

Frontsett:

Morel

Hertz

Seas

Scan Speak (løse elementer)

Focal

Dynaudio

Basselementer:

Infinity

Genesis

Hertz

Arc Audio

Focal

Earthquake

Morel

Soundstream

JL Audio

Dette er merker som JEG vil anbefale... uansett, lykke til og spør hvis det er noe du lurer på...

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er første bilen jeg noen gang har bygget anlegg eller styling på... "ikke den bilen som skal bygges neste gang"

Det så jo ut som du rent estetisk gjorde en bra jobb med den Civic'en, men plasseringen av høyttalerne og utvalget, var nok et stykke fra optimalt.

Som Ketil sier, finnes det et uttal kombinasjoner, noen funker, andre funker ikke. Først er det viktig å avgjøre hvilket budsjett man har, noe du alerede har gjort. Så bør man avgjøre hvilken type klang/lyd du er ute etter. Husk at det viktigste er å bli fornøyd selv. Man bygger ikke kun for å glede dommere. Uansett hva en dommer sier, så kan han/hun ikke fortelle deg hva du skal like.

Når dette er fastsatt, så begynner moroa. Da gjelder det å finne de komponenter som gir deg det lydbildet/klangen du er ute etter. Her finnes det ingen annen utvei enn å prøve seg frem. Du kan få anbefalinger i hue og rævva, men disse anbefalingene er alltid preget av preferanser. Personlig er jeg helt avhengig av godt med dynamikk, og organisk klang. Dette er svært vanskelig fordi du balanserer på en tynn linje her. Det skal ikke bli for lystklingene og ikke for mørkt. Samtidig er jeg av den oppfattning at skal man oppnå tilfredstillende troverdighet nytter det lite med små elementer under 400Hz. Svært mange benytter 4" delt helt ned til 100Hz, dette fungerer dårlig i mine ører. Det kan ofte låte pent og greit, og ganske "HiFi" men det mangler troverdighet musikalsk i mine ører. Tenk deg bare når det lille elementet skal gjengi dynamikken i et trommesett eller piano. Den som har stått i nærheten av disse instrumentene endel ganger, vet hva jeg snakker om.:oohh

området mellom 100Hz og 400Hz er utrolig viktig for dynamikken og trøkket i musikken. Noe mindre enn en god 6,5 tommer i dette området reduserer den totale lydkvaliteten i mine ører. Musikk handler om opplevelse, en totalopplevelse, og da er man avhengig av at visse aspekter er tatt hånd om. Jeg har selv eksperimentert mye, og blir musikken livløs, mister man utrolig mye av opplevelsen. Grunnen til at mange deler 4" så lavt som 100Hz, er selvsagt for å løfte lydbildet opp. Det er vel og bra, men personlig ville jeg aldri gått for et slik kompromiss. Desverre gi dette trekk i konkurranser.

Jeg ville personlig lagt pengene i høyttalerne. Gode forsterkere er viktig, men i bil er ikke dette like lett å avsløre som selve høyttalerbiten.

Det er mange momenter som man må ta stilling til, og ulike mennesker har forskjellige måter å gripe dette ann på.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye bra info nå... ser noen snakker om bilen min og måten den er bygget på å valg at utstyr.. den er ikke bygget for og spille høyt eller pent.. den var et prøv og lær type bygg også er det show bil det er siktet til der.. og jeg gikk på skole når jeg bygget den så det var ikke mye penger i lommeboka til og legge i.. derfor skal jeg ha ny bil.. men er fornøyd med den til og være første bygg og første bil..

jeg regner med og ha et max 2 bra komponent sett i hele bilen... men lurer veldig på om jeg skal ha 2 10" eller 2 12" eller 1 10" eller 1 12"

Mercedes 2004 vito

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte også å kommentere det, men kom på at han skrev han ikke skulle bruke den bilen neste gang.

Og godt er det, for plasseringen i dørene er vel heller ikke akkurat optimal... :)

For øvrig, Red_Line, hvis du skulle ha katta som står og pisser på Bjørn Dæhlie-kameraten vår, så har du bomma litt. Han du putta inn der, han står og drar'n av, han! :D

hehe ja så det etter jeg la den inn.. gadd ikke ta den bort :pisser:

Mercedes 2004 vito

Lenke til kommentar
Del på andre sider