Gå til innhold

Instilling av forsterker?

Ranger emnet

Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et 5,25" Focal frontsett med diskant midt i membraen. Kostet 1400kr.

Også har jeg 2 stk Magnat 6*9 i hattehylla.

Pluss 2x12" Polk Momo Gnx.

Subbene kjører jeg på denne: http://www.bilradiospesialisten.no/prod_detaljer.php?id=1131

Og har etter beste fattige evne prøvd å stille deling på denne, til 80Hz.

Jeg har ikke noe link til forsterkeren jeg kjører på de andre, men det er denne serien: http://www.bilradiospesialisten.no/prod_detaljer.php?id=1470

Og den er på 4x120watt TRUR jeg det var. I allefall ikke den minste av den serien.

Så.. mitt spørsmål: Hvordan skal jeg kjøre delefiltrene på sony-forsterkeren?

Skal jeg la 6*9-erne spille lavere enn frontsettet?

Håper noen kan hjelpe meg litt på dette.

Forresten: andre som synes focal skjærer i øra på litt høye toner? :( blei litt skuffa her... Kan hende de ikke er ordenlig innspilte, men trur egentlig det...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har et 5,25" Focal frontsett med diskant midt i membraen. Kostet 1400kr.

Også har jeg 2 stk Magnat 6*9 i hattehylla.

Pluss 2x12" Polk Momo Gnx.

Subbene kjører jeg på denne: http://www.bilradiospesialisten.no/prod_detaljer.php?id=1131

Og har etter beste fattige evne prøvd å stille deling på denne, til 80Hz.

Jeg har ikke noe link til forsterkeren jeg kjører på de andre, men det er denne serien: http://www.bilradiospesialisten.no/prod_detaljer.php?id=1470

Og den er på 4x120watt TRUR jeg det var. I allefall ikke den minste av den serien.

Så.. mitt spørsmål: Hvordan skal jeg kjøre delefiltrene på sony-forsterkeren?

Skal jeg la 6*9-erne spille lavere enn frontsettet?

Håper noen kan hjelpe meg litt på dette.

Forresten: andre som synes focal skjærer i øra på litt høye toner? :( blei litt skuffa her... Kan hende de ikke er ordenlig innspilte, men trur egentlig det...!

Personlig ville jeg ikke ha delt av den laveste bassen fra 6x9" eller frontsystemet ditt.

Hvis du deler bort de laveste frekvensene fra front kan du miste en del dynamikk, du kan få fasefeil og lydbildet kan endres til det tragiske.

Prøv deg fram og hør selv etter NÅR frontsystemetbegynner å få "pusteproblemer". Kopple fra de andre høyttalerne når du tester dette. Når du har funnet rett innstilling så koppler du på de andre høyttalerne inkl. subwoofer og tester samspillet. Tweeking tar tid men anbefales!

Det skal låte uanstrengt og dynamikken skal sitter "riktig".

Når det gjelder Focal så er det delte meninger om dems diskanter og hvor vidt de er skrikende, påtrengende og skarpe i sin lydkarakter.

Av det jeg har hørt er det ikke en type lyd jeg foretrekker, men jeg er jo innhabil i dette tilfellet da jeg selv jobber med lyd.

Det finnes sikkert diskanter å få lånt som du kan kopple opp med dine mellomtoner for å høre om den kombinasjonen endrer lydkarakteren i systemet ditt. Det er ikke noe problem å skille fra diskanten (ved å kutte kabelen) når du skal teste en ny diskant.

Når det gjelder delefrekvensen på subwooferen så er dette også noe du må teste deg fram til. Personlig så ender jeg opp på rundte 75 Hz eller lavere i mine bygg. Velg av komponenter, størrelse og antall spiller her en stor rolle.

Håper dette hjelper deg litt på vei...

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider