Ok`n Skrevet April 7, 2006 Rapporter Share Skrevet April 7, 2006 noen som har en olje å anbefale til primera p10 turbo? Er mye å velge i og står igrunn ganske blank på kva eg skal velge... Siter -Nissan Skyline R32 GTR -Nissan Silvia S14 -Nissan 180sx -Nissan Primera P10 SR20Di/De T -Nissan Laurel C33 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eravne Skrevet April 7, 2006 Rapporter Share Skrevet April 7, 2006 Valvoline har vel en type.. Siter ---------------------------- BMW 93' 525i diamantsort [x]Bmw 318i Brilliantrot. [x] 92' vectra 2000 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet April 8, 2006 Rapporter Share Skrevet April 8, 2006 Har du egen olje til turboen? Motorolje stort sett det samme uansett. Kvaliteten angis av API-graderingen og ikke av prislappen. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ok`n Skrevet April 8, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 8, 2006 er samme olja som skal til motoren ja,men tenkte meir på w og det som står på oljeboksene... Siter -Nissan Skyline R32 GTR -Nissan Silvia S14 -Nissan 180sx -Nissan Primera P10 SR20Di/De T -Nissan Laurel C33 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mexxor Skrevet April 8, 2006 Rapporter Share Skrevet April 8, 2006 10w-40 er en vel en kurrant olje.. fullsyntetisk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet April 8, 2006 Rapporter Share Skrevet April 8, 2006 Oljen bør ha kvaltitetsnivå A3 ifølge ACEA eller SL ifølge API. For viskositet anbefaler jeg 5W-40 på vinteren og 10W-40 på sommeren. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet April 8, 2006 Rapporter Share Skrevet April 8, 2006 Det som ACEA, API og xW-xx ikke angir, er flashpunkt... En god turbomotorolje er en olje som tåler høy driftstemperatur. Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet April 8, 2006 Rapporter Share Skrevet April 8, 2006 Søke, hva er det forno a?:shake ;) Startet en tråd for en stund tilbake, for og komme til bunns i dette. http://bilforumet.net/showthread.php?t=76510&highlight=Anbefalt+olje+til+turbo Bra svar her, synd det bare ikke kom med de andre kommentarene i den 'offesielle' turbo olje tråden. Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet April 9, 2006 Rapporter Share Skrevet April 9, 2006 Trådstarter spurte ikke etter hvilket merke det er kult å ha i bunnpanna, men hvordan man finner ut om en olje er av høy kvalitet. Da er linker som API Specification Reference interessante. Diskusjoner om Statoil vs Havoline vs Biltema vs Castrol vs Felleskjøpet vs Quaker State vs Mobil vs Esso blir litt borti natta. Flammepunktet for "min" olje er 180 grader ifølge databladet. Oljetemperaturmåleren står mest rundt 90 grader. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
le0n Skrevet April 9, 2006 Rapporter Share Skrevet April 9, 2006 Er vell ikke så utrolig nøye heller, på en standard bil. 10w-40 helsyntetisk er jo greit... Og den får du kjøpt i alle merker, og overalt:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet April 9, 2006 Rapporter Share Skrevet April 9, 2006 Trådstarter spurte ikke etter hvilket merke det er kult å ha i bunnpanna, men hvordan man finner ut om en olje er av høy kvalitet. Da er linker som API Specification Reference interessante. Diskusjoner om Statoil vs Havoline vs Biltema vs Castrol vs Felleskjøpet vs Quaker State vs Mobil vs Esso blir litt borti natta. Flammepunktet for "min" olje er 180 grader ifølge databladet. Oljetemperaturmåleren står mest rundt 90 grader. Står en hel forklaring om graderinger i første posten, gadd du og ta deg tid til og se engang? Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zagato Skrevet April 9, 2006 Rapporter Share Skrevet April 9, 2006 Du kan like gjerne bruke 5-40 som 10-40 på sommeren, for når det er varmt i været så er det egenskapene når olja er 90, 100 eller 120 grader som teller. Det som er like viktig er wiscositetsindexen, jo høyere jo betre. Da får du lett en indikasjon på kordan olja er under høyere temperaturer enn dei 100 gradene der wiscositeten blir oppgitt. Ei god 10-40 olje kan være betre ved 140 grader enn ei dårlig 5-50. I mange tilfeller er det en ekstrem avanse på oljer, så det er ikkje alltid at pris speiler kvalitet, men ofte er det slik. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ok`n Skrevet April 9, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 9, 2006 ser at di som har turbo bruker nesten kun 5w-50,og sida min bil er 91mod så blir vel halvsyntetisk det beste..? Siter -Nissan Skyline R32 GTR -Nissan Silvia S14 -Nissan 180sx -Nissan Primera P10 SR20Di/De T -Nissan Laurel C33 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet April 9, 2006 Rapporter Share Skrevet April 9, 2006 Det pleier å stå i instruksjonsboka hvilken viskositet oljen bør i varierende temperaturforhold. I min instruksjonsbok (ikke en Nissan da) så er det grafer og figurer som viser dette. Du trenger ikke 5W(inter) nå på sommeren, men på vinteren er det bra. Er ikke skadelig for motoren å kjøre på 5W om sommeren, oljen har bare noen egenskaper du ikke bruker. Om viskositeten skal være 40 eller 50 i varm tilstand avhenger av om motoren din går varmt eller mer normalt. Blir den god og varm er 50 det rette. Syntetiske oljer har følgende fordeler fremfor mineralbaserte oljer: Bedre flyteegenskaper ved lave temperaturer Mer stabile ved høye temperaturer Viskositeten (tykkelsen) endrer seg mindre ved temperaturendringer Lav fordamping (mindre forbruk) Lavere friksjon (energibesparende) Mer oksidasjonsstabile ("tåler" høy temperatur lengere = lengere levetid / skiftintervall) Delsyntetisk blir da en mellomting. En motor som er beregnet på mineraloljer får ofte mer svetting rundt pakninger og oljeforbruk hvis man går over til syntetiske oljer. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pjv84 Skrevet April 10, 2006 Rapporter Share Skrevet April 10, 2006 kjør castrol tsw motorsport 10w 60 olje... best smøreefekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.