Gå til innhold

turboolje

Ranger emnet


Ok`n

Anbefalte innlegg

Trådstarter spurte ikke etter hvilket merke det er kult å ha i bunnpanna, men hvordan man finner ut om en olje er av høy kvalitet. Da er linker som API Specification Reference interessante. Diskusjoner om Statoil vs Havoline vs Biltema vs Castrol vs Felleskjøpet vs Quaker State vs Mobil vs Esso blir litt borti natta.

 

Flammepunktet for "min" olje er 180 grader ifølge databladet. Oljetemperaturmåleren står mest rundt 90 grader.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter spurte ikke etter hvilket merke det er kult å ha i bunnpanna, men hvordan man finner ut om en olje er av høy kvalitet. Da er linker som API Specification Reference interessante. Diskusjoner om Statoil vs Havoline vs Biltema vs Castrol vs Felleskjøpet vs Quaker State vs Mobil vs Esso blir litt borti natta.

 

Flammepunktet for "min" olje er 180 grader ifølge databladet. Oljetemperaturmåleren står mest rundt 90 grader.

 

Står en hel forklaring om graderinger i første posten, gadd du og ta deg tid til og se engang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan like gjerne bruke 5-40 som 10-40 på sommeren, for når det er varmt i været så er det egenskapene når olja er 90, 100 eller 120 grader som teller.

 

Det som er like viktig er wiscositetsindexen, jo høyere jo betre. Da får du lett en indikasjon på kordan olja er under høyere temperaturer enn dei 100 gradene der wiscositeten blir oppgitt. Ei god 10-40 olje kan være betre ved 140 grader enn ei dårlig 5-50.

 

I mange tilfeller er det en ekstrem avanse på oljer, så det er ikkje alltid at pris speiler kvalitet, men ofte er det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pleier å stå i instruksjonsboka hvilken viskositet oljen bør i varierende temperaturforhold. I min instruksjonsbok (ikke en Nissan da) så er det grafer og figurer som viser dette.

 

Du trenger ikke 5W(inter) nå på sommeren, men på vinteren er det bra. Er ikke skadelig for motoren å kjøre på 5W om sommeren, oljen har bare noen egenskaper du ikke bruker.

 

Om viskositeten skal være 40 eller 50 i varm tilstand avhenger av om motoren din går varmt eller mer normalt. Blir den god og varm er 50 det rette.

 

Syntetiske oljer har følgende fordeler fremfor mineralbaserte oljer:


  1.  
  2. Bedre flyteegenskaper ved lave temperaturer
     
  3. Mer stabile ved høye temperaturer
     
  4. Viskositeten (tykkelsen) endrer seg mindre ved temperaturendringer
     
  5. Lav fordamping (mindre forbruk)
     
  6. Lavere friksjon (energibesparende)
     
  7. Mer oksidasjonsstabile ("tåler" høy temperatur lengere = lengere levetid / skiftintervall)

Delsyntetisk blir da en mellomting. En motor som er beregnet på mineraloljer får ofte mer svetting rundt pakninger og oljeforbruk hvis man går over til syntetiske oljer.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår