Gå til innhold

Noen som gjetter hvilken bil dette er?

Ranger emnet


Michael

Anbefalte innlegg

Det er en brasiliansk Volkswagen SP. Den hadde 2 seter, stor bakluke og 4-sylindret luftkjølt boxerhekkmotor. SP-1 hadde en 1,6-liter på 54 hester og SP-2 hadde en 1,7-liter på 65 hester. Rent teknisk var SP en VW 1600 med et annet karosseri, bortsett fra at SP hadde skivebremser foran. Prototypene hadde glassfiberarmert plastkarosseri, men produksjonsbilene fikk stålkarosseri, så SP veide 890 kg.

 

Totalt ble det produsert omtrent 10.200 eksemplarer av SP fra mars 1972 til februar 1976. Av disse ble 681 biler solgt utenfor Brasil fordelt slik: 80 til Zaire, 59 til Saudi-Arabia, 90 til Kuwait og 65 til Kanariøyene. Offisielt ble bilen aldri solgt i Europa, de bilene som finnes her er privatimportert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Europeisk, nord for Spania og Frankrike ;)

Du tar feil, dette er ikke en europeisk/tysk bil. SP ble både utviklet og produsert av Volkswagen do Brazil. Det finnes knapt en eneste tysk skrue i bilen.

 

VW do Brazil eksisterer fortsatt og utvikler stadig biler som vi europeere bare får sett på bilder. F.eks den helt nye VW Spacefox, som er såkalt bi-fuel. Den kan enten kjøres på vanlig bensin eller man kan fylle ren sprit (etanol) på tanken.

norm_1_orig.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står forøvrig en sånn parkert i Indre Arna oppe i ett boligfelt der. Ser litt sliten ut, men er jo av glassfiber, så det er vel begrenset hvor mye den kan ruste. Den er forøvrig grønn...

 

Men det står ikkje VW på den. Det er eg sikker på...

2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil

1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt

1997 BMW 316i (skal på eu og selges)

1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står forøvrig en sånn parkert i Indre Arna oppe i ett boligfelt der. Ser litt sliten ut, men er jo av glassfiber, så det er vel begrenset hvor mye den kan ruste.

Nei, karrosseriet på SP er stål og understellet er selvsagt også stål, så det det kan ruste.

 

De fleste biler med plastkarosseri har understell av stål, noe som ofte blir glemt. Enden på visa er at understellet ikke blir ettersett og plutselig en dag faller bilen fra hverandre. Det finnes hundrevis av såkalte byggesettbiler (kit cars) som bruker understell fra gamle folkevogner, men med et karosseri i glassfiberarmert plast.

 

Men karosseriet på VW SP var altså produsert i stål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SeaLion: Du sitter inne med såppas mye kunnskap at det nesten er litt skremmende..

For å si det sånn, jeg vet ikke så mye om nyere Volvoer eller andre nyere hverdagsbiler/sedaner. Jeg interesserer meg mer for de sære og "ukjente" bilene fra 50- 60- og 70-tallet. VW SP ble jeg oppmerksom på da bilene var nye, for omtrent tretti år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår