Gå til innhold

slitt gearkasse... noe jeg kan gjøre

Ranger emnet


Torodd

Anbefalte innlegg

Bilen:

Audi A4 1,8 1996mod 210000km

 

Problem:

Sliter litt med at bilen kan være veldig vanskelig og få i gir, spesielt revers... er ikke vær dag, men er som regel værst når det er litt kalt ute. Men vis jeg stopper bilen når jeg merker at den er vanskelig (veldig vanskelig) å få i revers, glir den fint rett over.. Kan også merke att det rister litt i girstangen på bilen når jeg kjører, da som regel i 1 og 2 gir. Men alle problemene forsvinner når jeg får kjørt bilen et stykke... Er d noe jeg kan gjør for og bli kvitt "problemet" eller er d vanlig på en gammel bil?? noen som eventulet vet pris på en ny gerkasse eller byttekasse?? kansje d bare er meg som er litt overfølsom... men er ellers velig fornøyd med bilen :D

 

tempraturen ute er vel runt -5 til +5grader

BMW 320ia m-teck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Helt normalt at kasser dummer seg når de er kald. Kjør den varm på en mil eller to og se om det gir seg. Om det gjør det så er det normalt!

 

forsvinner når kassa blir varm, men når den er kald er den helt umulig og få i revers (ikke altid) men d hjelper somregel og kjøre frem litt og så prøve igjen... men er som sakt ganske iriterende... for håpe at d blir bedre til sommern då :)

BMW 320ia m-teck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Di gangene bilen er veldig vanskelig og sette i revers, er den også litt vanskelig og sette i første (men bare litt) Den glir fint inn i di andre gira 2, 3, 4, 5 mener jeg å huske. Etter at jeg har fått rygget og skal kjøre frammover rister d litt i girstangen i 1 og 2 gir når jeg kjører... men alt blir bedre når girkassa og motoren blir varmere...

BMW 320ia m-teck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var akoratt på buikken... og d gikk sån:

 

først startet jeg bilen gikk fint i revers og jeg kjørte bort... når jeg kom bort pakerte jeg feil, da måtte jeg rygge og da var den vanskelig igjen, etter at jeg fikk den i revers satte jeg den i fri og satte den i revers igjen og den var helt fin. lot bilen stå og gå mens jeg var på butikken og når jeg skulle sette bilen i revers igjen var den vanskelig igjen. da jeg kom hjem igjen testet jeg og sette bilen i revers og den var vanskelig (fikk ikke bilen i revers)... sa jeg satte den heller i først 1 3 5gir også 4 gir og da gikk den lett over i revers :S

BMW 320ia m-teck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Revers er ikke synkronisert som de andre girene. Derfor må du til tider jobbe litt med å få den i revers. Det gjelder de fleste biler.

 

Hvis du har vanskelig med å få den i revers, så sett den i fri, gi litt gass, og prøv igjen.

 

Det er også viktig at bilen står helt iro når du skal sette den i revers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes de kassene som har synkronisert revers også. Men for alle oss andre er det beste tipset å sette den i fri, slippe clutch og prøve igjen. Ganske normalt og ikke noe spesielt farlig.

 

1.gir kan også være tregt, men blir som regel mye enklere hvis du setter den i 2. gir og så drar den over i 1. før du slipper clutchen

 

Hvis du orker så er det ikke dumt å bytte olje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår