Gå til innhold

slitt gearkasse... noe jeg kan gjøre

Ranger emnet


Torodd

Anbefalte innlegg

Bytte girkasse olje går som en drømm.

Først så ser du etter en tappe plugg på bunn av girkassa så finner du ut

hva vektøy som skall til (opel er det en diger umbrako på Gtrag kassene)

På andre biler kan det vere 6 kant eller Torx.

Når du har fått ut bunnpluggen\skruen og tømt oljen fra girkassa og setter

pluggen\skruen på plass.

Så skall det vere en skrue\plugg på venstre eller høyre side (ivertfall på fleste

Opel Rwd.

Skru ut den og hell innpå med riktig megngde og type olje.

Her kan det vere lurt å lage seg ett jalla verktøy som å kappe av bunnen

på ei 0,5l brus flaske og ha en lag slange i den andre enden.

Stapp slangen inn i påfyllings hullet og hell oljen i flaska så renner oljen fint

inn i girkassa uten søl happyhappy

 

Faen eg skulle ha laget en Guide med biler og stuff eg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

skal test og bytte olja på gir kassa når jeg skal ta service på bilen, som forhåpentlig vis ikke blir så alt forlenge til... noen spesiell olje dere anbefaler eller??

 

girkassa er normal når den bare blir varm, og ellers har jeg funnet ut at vis jeg setter den i 4gir før jeg setter den i revers går den lett i gir (di gangene den er vansklig)

BMW 320ia m-teck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det sier jo seg selv hvis ingen av oljene er byttet før!

 

Problem med hydraulisk clutch er det at det slurves med bytting av DOT vesken, og som folk flest vet er at denne suger til seg mye fuktighet. Fuktighet=Rust Og det er noe du ikke villl ha i hverken master eller slave sylinderen, og rørene for den sags skyld.

 

Men olja på kassa er jo så mye mer viktig!!

 

mitt lille tips er, har du problem og få den i reverse igjen, ikke rør girspaken.. pump litt på clutchen (for og bygge opp trykk) og prøv revers igjen, UTEN og prøv den inn i noen andre gir...

 

Er på jobb, så kan ikke skrive så mye mer detaljert men håper dette er til hjelp! Og undersøk om det er wire eller hydraulisk, så har man ihvertfall utelukket en ting fatality

Lenke til kommentar
Del på andre sider

merker det er noe rart med kassa til golfen, den må nermest stå stille for og få den i første gir.

 

ta feks om jeg komemr inn mot ewtt kryss og har den i andre gir og så sakl sette den i første, så må jeg føsrt sette den i fri og for så og PRESSE girspaken opp i første,

 

jo mindre fart jeg ahr jo lettere går det..

 

jeg legger ikke like mye merke til det men har lakt meg til den uvanen at jeg ikke setter den i frøste før ejg står heilt stille.. noe som kan være frustrerende for passasjerer og kjøre lærern min var hellr ikek noe glad for det..

 

pluss at når ejg gir på alt den er god for i første gir og så skal smette den over i andre, så klarer jeg ikke å få dradd girstanga ned før turtallet ligger på ca 2000 RPM.

 

litt irriterandes..

men er det noen som vet hva det kan komme av?

hjelper ikke og mellom gasse eller slikt

mazda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

merker det er noe rart med kassa til golfen, den må nermest stå stille for og få den i første gir.

 

ta feks om jeg komemr inn mot ewtt kryss og har den i andre gir og så sakl sette den i første, så må jeg føsrt sette den i fri og for så og PRESSE girspaken opp i første,

 

jo mindre fart jeg ahr jo lettere går det..

 

jeg legger ikke like mye merke til det men har lakt meg til den uvanen at jeg ikke setter den i frøste før ejg står heilt stille.. noe som kan være frustrerende for passasjerer og kjøre lærern min var hellr ikek noe glad for det..

 

pluss at når ejg gir på alt den er god for i første gir og så skal smette den over i andre, så klarer jeg ikke å få dradd girstanga ned før turtallet ligger på ca 2000 RPM.

 

litt irriterandes..

men er det noen som vet hva det kan komme av?

hjelper ikke og mellom gasse eller slikt

 

hvis kjørelæreren din faktisk reagerer på det, så må han/hun tenke 2 ganger. 1.giret er et "igangssettings-gir", dvs, fra stillestående.

Men, høres ut som du har noen slitte syncro-ringer på kassa di :) gammel bil kanskje? prøv med ny og Riktig olje+en god oljetilsetting.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det sier jo seg selv hvis ingen av oljene er byttet før!

 

Problem med hydraulisk clutch er det at det slurves med bytting av DOT vesken, og som folk flest vet er at denne suger til seg mye fuktighet. Fuktighet=Rust Og det er noe du ikke villl ha i hverken master eller slave sylinderen, og rørene for den sags skyld.

 

Men olja på kassa er jo så mye mer viktig!!

 

mitt lille tips er, har du problem og få den i reverse igjen, ikke rør girspaken.. pump litt på clutchen (for og bygge opp trykk) og prøv revers igjen, UTEN og prøv den inn i noen andre gir...

 

Er på jobb, så kan ikke skrive så mye mer detaljert men håper dette er til hjelp! Og undersøk om det er wire eller hydraulisk, så har man ihvertfall utelukket en ting fatality

 

Det fungerte og pumpe på clutchen happyhappy men hva tyder d på... noe jeg kan gjøre som sansynlig vis vil hjelpe?? men den blir lett og sette i gir bare bilen blir varm (som jeg sikkert har sakt et dusin ganger før...)

BMW 320ia m-teck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerte og pumpe på clutchen happyhappy men hva tyder d på... noe jeg kan gjøre som sansynlig vis vil hjelpe?? men den blir lett og sette i gir bare bilen blir varm (som jeg sikkert har sakt et dusin ganger før...)

 

En billig start er å bytte clutchveske :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis kjørelæreren din faktisk reagerer på det, så må han/hun tenke 2 ganger. 1.giret er et "igangssettings-gir", dvs, fra stillestående.

Men, høres ut som du har noen slitte syncro-ringer på kassa di :) gammel bil kanskje? prøv med ny og Riktig olje+en god oljetilsetting.

 

Reagerte litt på det der jeg og.. Bruker å gire for mamma, å hun sier jeg aldri skal sette bilen i første før den står helt stille.

Le Golf Noir VW Golf III 2.0l GTI 8v

Prosjekt Stormgrå! VW Golf III 1,8 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår