Gå til innhold

Justere tenning

Ranger emnet

wunderbaum

Anbefalte innlegg

Igår justerte vi tenninga på en ft motor som er rundt 93 model. Det fungerte veldig greit. Justerte til 15grader fortenning og bilen har aldri gått bedre. Siden jeg også har en ft motor 97 mod i bilen min prøvde vi det samme der. I boka står det at motoren skal ha 12 grader fortenning. Men min hadde bare 10. Prøvde å justere på fordeleren men den stilte seg tilbake til 10 automatiskanger2 Vet at det er tenningshjernen som kødder med meg. Men hvorfor i helvete kunne vi justere fritt på den andre motoren? Går det ann å bare nappe av den tenningshjernen og så jeg kan være sjef over fortenninga mi ikke den fordømte boksen?

x 87 laurel 2.4

x 78 242 turbo

x 96 106 rallye

x 85 740 tic

66 ford falcon futura

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår justerte vi tenninga på en ft motor som er rundt 93 model. Det fungerte veldig greit. Justerte til 15grader fortenning og bilen har aldri gått bedre. Siden jeg også har en ft motor 97 mod i bilen min prøvde vi det samme der. I boka står det at motoren skal ha 12 grader fortenning. Men min hadde bare 10. Prøvde å justere på fordeleren men den stilte seg tilbake til 10 automatiskanger2 Vet at det er tenningshjernen som kødder med meg. Men hvorfor i helvete kunne vi justere fritt på den andre motoren? Går det ann å bare nappe av den tenningshjernen og så jeg kan være sjef over fortenninga mi ikke den fordømte boksen?

Hvordan fikk du til det? Tenninga er jo ikke justerbar på disse motorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsna på fordeler og skrudde på den. Blokkmontert fordeler. Det fungerte bare på den ene bilen da. Bilen min skrudde du på fordelern så flytta merkene på seg, så flytta de seg bare automatisk tilbake til utgangspunktet som var 10grader.

x 87 laurel 2.4

x 78 242 turbo

x 96 106 rallye

x 85 740 tic

66 ford falcon futura

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsna på fordeler og skrudde på den. Blokkmontert fordeler. Det fungerte bare på den ene bilen da. Bilen min skrudde du på fordelern så flytta merkene på seg, så flytta de seg bare automatisk tilbake til utgangspunktet som var 10grader.

Hjelper lite når det ikke er for å justere på gitt..tenningshjernen som bestemmer dette..skal du justere tenninga må du fixe triggerskive i framkant og justere på den..

Hvor kurant det er er en annen sak,er flytter jo da bare tenningskurven..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønte ikke helt hva du mente der..

skal du justere tenninga på en slik må du enten flytte givern i forhold til svinghjulet eller flytte svinghjulet i forhold til givern.

å flytte svinghjulet er ikke noe som lar seg gjøre så da er det beste alternativet å montere en triggerskive i forkant på motorn og sette givern der med justeringsmuligheter enten på skiva eller på givern.

montere smt6 "funker" også..

spørsmålet er hvorfor du må justere tenninga?

Hvorfor ikke bare kjøpe en chipp og evt en chippbar tenningsjherne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du justere tenninga på en slik må du enten flytte givern i forhold til svinghjulet eller flytte svinghjulet i forhold til givern.

å flytte svinghjulet er ikke noe som lar seg gjøre så da er det beste alternativet å montere en triggerskive i forkant på motorn og sette givern der med justeringsmuligheter enten på skiva eller på givern.

montere smt6 "funker" også..

spørsmålet er hvorfor du må justere tenninga?

Hvorfor ikke bare kjøpe en chipp og evt en chippbar tenningsjherne?

Må justere den fordi den går ikke reint. Det gjorde ikke den andre bilen heller men når vi fikk 15 grader fortenning på den gikk den reinere og bedre enn noen gang. Da må jeg nok bare kjøpe gullbox og chip.

x 87 laurel 2.4

x 78 242 turbo

x 96 106 rallye

x 85 740 tic

66 ford falcon futura

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må justere den fordi den går ikke reint. Det gjorde ikke den andre bilen heller men når vi fikk 15 grader fortenning på den gikk den reinere og bedre enn noen gang. Da må jeg nok bare kjøpe gullbox og chip.

Går den ikke reint er det mest trolig noe annet feil spør du meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen kutter ved rundt 4000 da ladetrykket begynner nærme seg 0,9 å komme. Kutter og harker litt og så går den rent til turtallsperra. Hva tror du kan være galt da? Er det ikke litt merkelig at tenningshjernen skal sørge for å holde 12g men den ligger på 10 isteden.

x 87 laurel 2.4

x 78 242 turbo

x 96 106 rallye

x 85 740 tic

66 ford falcon futura

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel noe annet som er feil her tenker jeg.

Siden det ikke skal være mulig å endre tenningstidspunktet på disse ved å vri fordeleren. Elektronikken kompenserer automatisk for dette ved å øke/senke tennings tidspunktet.

Så jeg tror nok den 15 grader tingen din var noe annet. Kanskje den var chipet? Jeg vet ikke hvordan en chipet motor håndterer en "manuell" justering av tenning ved å vri fordeler, men det er nesten det eneste jeg kan tenke meg.

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan justere tenninga på LH2.4. Må jorde noen stikkere i tenningsboksen (åpne kontakta og dra en ledning til jord) da kan du få +3* -3* og -6*. Det er det eneste du får til med originalt EZK tenningssystem, med mindre du chipper og får ei annen kurve på tenninga.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan justere tenninga på LH2.4. Må jorde noen stikkere i tenningsboksen (åpne kontakta og dra en ledning til jord) da kan du få +3* -3* og -6*. Det er det eneste du får til med originalt EZK tenningssystem, med mindre du chipper og får ei annen kurve på tenninga.

interessant. hvilken stikkere da? Så det vil si at du kan justere tenninga ved å jorde disse stikkerne enten pluss 3 eller minus 3 eller 6. Hvis du kan utdyppe dette litt haddde det kanskje vært verdt et forsøk..

x 87 laurel 2.4

x 78 242 turbo

x 96 106 rallye

x 85 740 tic

66 ford falcon futura

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hvaskjera alacocaina

Lenke til kommentar
Del på andre sider