Gå til innhold

2 forskjellige lengder på portene, hvordan blir det?

Ranger emnet

Jan Erik Johansen

Anbefalte innlegg

bare lurer litt, jeg skal ha 4 porter. men så vil jeg ha mulighet for å endre litt på tuningsfrekvensen.

2 av portene blir en fast lengde, men jeg kan variere på de 2 andre.

er det noen som vet hvordan dette vil fungere? eventuelt hvordan jeg regnet ut den faktiske tuningsfrekvensen?

liker å kunne tune for både db-drag og musikk, og det er jo 2 froskjellige ting.. :P

det jeg har gjort så langt er å tette porter for riktig tuning, men det er jo absolutt ingen optimal løsning, så..

spør fordi jeg rett og slett ikke har mulighet for å endre på portlengden på alle rørene etter at kassen er bygd. da må jeg bygge helt ny kasse igjen ettersom den bygges i bilen...

håper noen kan hjelpe meg med å forklare hvordan dette vil fungere i praksis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ut som jeg Kanskje kan klare å presse inn 2x 10cm porter også, i stedenfor 4x 8cm. så eventuelt hvordan ville det blitt med 2x 8cm og 2x 10cm?

Tror ikke det slår så hardt ut, var jo ikke så stor forskjell mellom portlengdene..

Men er jo bare å gjøre noen forsøk med alle portene i kassa, og justere på to av de...

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ah :) sånn ja.. Litt trøtt her hehe..

Vanskelig å svare på da, må nesten bare prøves? Har du Term-Lab?

Hvis ikke kan jeg sikkert være behjelpelig om jeg er i området, evt på en konkurranse, er jo nok av dødtid der også som kan brukes til justeringer.

2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joa, er fult klar over at det bare er å prøve.

problemet er at jeg ikke kan prøve meg frem uten å rive kassen for hver gang da jeg ikke kommer til hverken elementer eller rør etter at den er bygd. noe som blir dyrt ettersom hver kasse koster ca 600,- i materialer. derfor vil jeg ha en løsning som mest sannsynelig fungerer... ;)

så tror jeg holder meg til lik diameter i allefall, så blir det kanskje noe lettere å regne ut i allefall, og større kjangse for at det blir brukbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joa, er fult klar over at det bare er å prøve.

problemet er at jeg ikke kan prøve meg frem uten å rive kassen for hver gang da jeg ikke kommer til hverken elementer eller rør etter at den er bygd. noe som blir dyrt ettersom hver kasse koster ca 600,- i materialer. derfor vil jeg ha en løsning som mest sannsynelig fungerer... ;)

så tror jeg holder meg til lik diameter i allefall, så blir det kanskje noe lettere å regne ut i allefall, og større kjangse for at det blir brukbart.

Legger meg nå, så ikke sikkert du får flere svar i kveld, men

har du plass til å sette portene på utsiden av kassen? eller har du like liten plass nå som du hadde før? :D

For med portene på utsiden kan du jo lett justere hvertfall..

2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, har mindre plass nå. for nå har jeg en kasse på 190L, mot 100L som jeg hadde før (som så vidt gikk nedi). å i tillegg skal jeg snu kassen, så jeg kommer kun til 2 av portene (som blir på utsiden). og det er de jeg kan justere på. de 2 andre portene (samt elementene) kommer jeg ikke til, og de må på innsiden av kassen for å få plass til kassen.

tenkte å lage de jeg ikke kommer til korte (så korte som mulig med begge cone endene. ca 7-10cm), og justere de jeg kommer til så de blir lange (fremdeles usikkert hvor mye, men kan ha opp til 22cm) til musikk (så dyp som mulig, gjerne rundt 30Hz), og korte for SPL.

jeg får antageligvis ikke bygd den ferdig inn i bilen før på tirsdag uansett når jeg har alle elementene, og det er fint vær. men hadde vært fint med flere svar før den tiden så jeg får tid til å endre på noe om det skulle være nødvendig. :)

men hovedspørsmålene mine er vel:

1) er det sånn at om man i en kasse har 2 rør av lik diameter, ett på 10cm, og ett på 20cm. skal man da regne ut ved at man skriver at man har 2 rør på 15cm?

2) å hvis vi har 2 rør som er like lange, det ene har 8cm diameter, og det andre har 10cm diameter. skal man da regne ut at man har 2 rør på 9cm diameter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vansklig å regne ut, men jeg har gjort dette på hjemme høyttalere, og da med 4 X ø6cm rør, lengde 25 på 2 stk, og lengde 12cm på 2.

Lengde forskjellen er da 13cm. Og det er portene på 25cm jeg plugger igjen og åpner. Men ønsker jeg en mellomting, så lukker jeg den korte portene istede.

Men men jeg renger alle 4 i program, og korter inn ca halvparten av hva som skal kortes, siden jeg skal beholde lengden på 2 av dem.

Men du vil nok ha lytte testing og justering etter lytting.

Blir også anderledels i bil, men det vet du jo.

Jeg regna ut også 2 og 2 porter, slik att uansett hvordan jeg plugger igjen porter, så vill tuning stemme.

Så jeg tuna 2 X 6 12 Og 2 X 6 L25 Og 4 X 6 L18,5.

Ok jeg hadde mange varianter av port lengde før jeg kom til disse måla.

Utgangs punktet mitt var å bruke Ø8 porter, men fikk ikke det til å stemme helt.

Vet ikke om dette hjalp noe, men du får pøve deg fram.

Men forstår ikke helt, du kommer ikke til portene?? Hvordan skal du da få endra hvilke porter som skal brukes??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker. men det beviser jo at det faktisk Går fint, det er bare utregningen som blir værre. det hjalp meg mye. :)

jeg kommer til 2 av portene, men det er 2 porter jeg ikke kommer til, som derfor må ha en fast lengde. jeg kommer til alle godt nok til at jeg kan tette de igjenn, mne jeg kan bare justere lengden på 2 av de utenifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker. men det beviser jo at det faktisk Går fint, det er bare utregningen som blir værre. det hjalp meg mye. :)

jeg kommer til 2 av portene, men det er 2 porter jeg ikke kommer til, som derfor må ha en fast lengde. jeg kommer til alle godt nok til at jeg kan tette de igjenn, mne jeg kan bare justere lengden på 2 av de utenifra.

Åja, med andre ord, du må finne det ut, med de portene du har, og 2 av dem er alt bestemt.

Så, er det de lange, eller disse de korte?

Da kan du jo simulere med kun 2porter, i den lengden de innerste portene er.

Da får du jo en del riktig. Også tuner du til 2 porter til med eks kortere lengde (du kan jo plugge de innerste også) så du får punchen.

Dette er det enkle.

Men til slutt så skal det stemme med alle portene også. Det er antagli da du får mest trøkk, og da må du behandle 4 porter som lik lengde, og det er gjennosnittlig lengde som blir riktig å regne fra.

Altså 2 porter på 12cm og 2 porter på 25cm blir 18,5cm simulerings messig sett.

Men regn med justeringer av 2 av portene. men dette gjelder jo all tuning og dette vet du jo fra tidligere også.

Men bil påvirker kanskje mer, enn hva jeg tenker, så dette kan gi skjevheter.

Så her trur jeg du må jobbe en del med de siste 2 porter.

Men jeg trur du skal klare dette, uten å røre de 2 portene som er låste.

Du kan også endre diam på portene, er bare å regne sammen areal av port åpning. eks: 8cm port er 50,2cm2 og 10cm port er 78,5cm2

da blir jo 2 X 8cm porter = 100,4cm2 og 2 X 10cm porter = 157cm2

mens 2 X 82 + 2 X 102 porter = 257,4cm2

og lengden blir da gjennomsnittet av lengden på alle 4 portene. Når alle portene skal brukes.

Men husk, du får simulerte svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider