Gå til innhold

JBL P953 6*9" og medfølgende delefilter

Ranger emnet

MortenK

Anbefalte innlegg

Har noen 3-veis JBL P953 6*9" på 110w RMS, som har medfølgende delefiltre. Trenger eg å bruke delefiltrene? Kjører 6*9" på forsterker, og lurte på å kjøre frontsettet på samme kanaler, og heller bruke delefiltrene på de så de kun spiller diskant.

Noen innspill? Kablene på delefiltrene er heller tynne, vet ikkje om det er så rått? Kjøpte høyttalerene brukt, så har ingen brosjyrer å lese på..

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de medfølgende filtrene har uttak for diskant, mellomtone og bass må du bruke dem ja. Delefilteret er der for å sørge for at hvert element kun blir "tildelt" det frekvensområdet de er bygget for.

Hvordan hadde du tenkt å koble frontsettet og det sa du? Jeg ble en smule forvirret inni der...

Kablene kan du nok beholde som de er, med mindre du føler for å bytte til noen tykkere. Uansett blir det "mer show enn go" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JBL.jpg

Deler vel bare mellom diskant og bass her, men eg må vel bruke de for det?

Tanken min var å kun kjøre diskant på frontsettet, ved å bruke disse delefiltrene, er lei av frontsett som vrenger seg og har ikkje tenkt å bruke penger på nytt akkurat no.. Har tidligere sett at en 2-kanaler kunne brukes til å drive både 6*9" i stereo og brokoblet sub hvis du brukte delefilter, tenkte derfor å koble frontsett på samme kanaler som 6*9"..

Tjukkere kabler var vel egnetlig kun ment som show no go, siden eg kjører stasjonsvogn :P

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om forsterkeren har HighPass-filter innebygd, ville jeg vurdert å heller kjørt dén på frontsettet, og kjørt 6x9" på spilleren om du skal bruke kun det du har idag.

Er frontsettet ditt original Volvo uten diskant på dashbordet, får du kjøre forsterkeren på 6x9" som du foreslår og heller dempe frontsettet med faderen frem til en ekstra forsterker og frontsett er i hus. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eg egentlig har i dag er:

12" Xplod

JBL 6*9"

Boss c800 eller noe forsterker

og et 2-veis Pioneer 5,25" frontsett som ikkje er montert..

Men då blir det gamleoppsettet, med frontsett som spiller lavt og mye lyd bak :P Takker for svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider