Gå til innhold

Har poltiet lov til å kjøre på rødt uten blålys og sirener?

Ranger emnet

Otto

Anbefalte innlegg

Siden enkelte her skal tro og synse så fordømt mye, siterer jeg fra Politiets instruks for utrykningskjøring her :

2.1 - Ved utrykningskjøring skal trafikkbestemmelsene normalt overholdes.

2.2 - Når det er nødvendig eller til vesentlig lette i tjenesten, kan visse trafikk-bestemmelser likevel fravikes - jfr. trafikkreglene § 2 nr. 4.

2.3 - Fører av utrykningskjøretøy kan kreve fri vei med blinkende, blått lys, jfr. trafikkreglene §§ 14 nr. 3.

2.4 - Når det under utrykning eller forfølgelse er nødvendig å fravike trafikkbestemmelser, skal det alltid varsles med blinkende, blått lys, med mindre strengt tjenstlige hensyn tilsier at varsling unnlates. I tillegg kan sirene nyttes når dette anses nødvendig, jfr. trafikkreglene §§ 14 nr. 3.

2.5 - I kryss regulert med trafikklyssignal skal det ved nødvendig kjøring mot rødt lys kjøres med så lav fart at man alltid kan stoppe for kryssende trafikk, og etter at føreren har forvisset seg om at videre kjøring kan skje uten fare. Ved slik kjøring skal alltid blått, blinkende lys benyttes og normalt også særskilt lydsignal.

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo & 2010 Ifor Williams CT177

2013 Volkswagen Caravelle 180BiTDI 4Motion DSG

2008 Toyota Land Cruiser 200 V8 Arctic Trucks AT35 (deleier)

1998 Yamaha R1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha vært den 2.2 de brukte da de kjørte mot enveiskjøringen en gang jeg møtte de. Var en sivilbil jeg kjente igjen. Er dårlig plass og oversikt der, så hvordan de vurderte det er uvist. Det er iallfall ikke mulig å se mer enn halve strekningen, og det er dårlig plass til to biler i bredden. Men samtidig hadde det sikkert tatt dem 2-3 min. å kjøre rundt, så det var vel verdt det.

En annen gang må de ha brukt 2.5. Men de brukte ikke blålys eller sirene. Var en gang kongen var på besøk her, og jeg var så heldig å lage rødt lys midt i kolonnen. Hadde selvfølgelig ikke noe behov for å bli påkjørt i min bil, så ventet tålmodig til kolonnen var kjørt forbi før jeg kjørte, selv om de ikke brukte blålys eller sirene.

Vi må være mye til bry for politiet vi vanlige bilister... :shake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte bak en politibil i går jeg. Jeg lå i ca 100 i 80 og han skle forbi meg i Taxi fila i ca 110-120. Når taxi fila sluttet krysset han doble sperrelinjer skravert felt og inn i køen igjen. (avkjøringen til Furuset) Etter at pakjørings feltet kom ned fra furuset slang han seg over sperrelinjer igjen og krysset 2 felt inn i taxi fila igjen og fortsatte bortover i 110-120. Brukte ikke ett eneste blink lys eller blå lys eller noe. Så bare ut som han ville fort hjem. Han satt alene i bilen!

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider