Gå til innhold

Festbilprosjekt i Chevrolet Beauville Van

Ranger emnet


ChR|S^_

Anbefalte innlegg

Edit: Vi kunne tenkt oss litt ekstra strøm, vi har tilgang til to lastebilbatterier, hvert er på 115A om jeg ikke husker helt feil, store beist. Så noen som har noen forslag til hvordan dette bør kobles? Vil ha dette kun til anlegg/PC, og det må lades av dynamo.. Så hvordan bør det gjøres? Et skillerelê eller noe sånt? Er ikke helt inne på akkurat den greia der..

 

Batteriene vi har fra før er to gelebatterier: et Optima og et Banner. De to lastebilbatteriene er syrebatterier, så det kan vel ikke kobles sammen med gelebatteriene, da vil de vel lade ut hverandre.. Dessuten: Vil dynamoen klare å lade dette?

 

Kan du forklare litt bedre hvordan du har planer om å gjøre dette? Altså hvilke batterier som skal brukes til hva?

For hvis du skal bruke syre på pc og anlegg... hva skal du da bruke gelebatteriene til? Trenger jo tross alt ikke 2 batterier for å starte tralla, selv om den er litt stor! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kan du forklare litt bedre hvordan du har planer om å gjøre dette? Altså hvilke batterier som skal brukes til hva?

For hvis du skal bruke syre på pc og anlegg... hva skal du da bruke gelebatteriene til? Trenger jo tross alt ikke 2 batterier for å starte tralla, selv om den er litt stor! ;)

 

Det er 2 startbatterier standard, og det trengs.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 2 startbatterier standard, og det trengs.

 

Åja.. Hehe... Men hvis dynamoen tåler dette, så blir det vel å koble det slik: dynamo->diode->fordelerblokk(eller kondensator)->batterier også - dirrekte til kaross.

Hvis jeg ikke er heeelt på bærtur etter varmen i klasserommet nå, så skal dette funke. Du kobler da anlegg og pc dirrekte til batteriene :)

 

Edit: Dioden er for at du skal bryte kretsen når du skrur av motoren. Dette er for at ved motor av skal kun de to ekstra batteriene tappes, og de to i front skal stå uberørte. (Og det er absolutt ikke snakk om et sånnt lite, blått lys her ;) denne typen diode får du kjøpt hos de fleste hifi-butikker. Pass bare på å kjøpe en med nok amper :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle hyggelige kommentarer! :)

 

Er 2 startbatterier ja.. Så om vi gjør det på den måten som du sier det så vil dynamoen lade alle batterier når bilen går, og bare dra strøm fra ekstrabatteriene når tenningen er av? Genialt :)

 

Ps: Batteriene var på 170Ah og 1000A tror jeg det stod faktisk (dårlig mobilbilde). Svææære greier!

 

Og btw; noen som har peiling på hvor stor dynamoen er på denne bilen? Blir veldig mye å ladde for den tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår