Gå til innhold

Trådløst?

Ranger emnet

VeilSide

Anbefalte innlegg

Høyttalere må ha strøm for å fungere, og til nå finnes det ingen måte for vanlig dødelige å overføre strøm "trådløst". Man kunne såklart plassert en liten forsterker ved hver element (ala en Gainclone, Tripath osv.), men du måtte fremdeles strukket strøm og signal til forsterkerne.

Mer jobb enn normalt med andre ord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare satt å funderte på en liten ting :

Kan en ha ett "trådløst" anlegg i bilen? Dvs skippe høytalerkabler?

det er klart det går,men på signal delen, ikke sikker på om det går ann og ærstatte høytaler kabler med tråløst,men signal kablene kan man jo ærstatte med tråløst,MEN det er meget ustabilt,og det vil ikke bli noe serlig kvalitet i frohold til en skikkelig kabel.

du er mye mer utsatt for støy også.jeg hadde ikke gjordt det.jeg hadde gått for kabel.

men nå skal det sies at jeg ikke har prøvd det ut,mne jeg kan ikke tenke meg at det blir noe serlig.

men morsom tanke,bra at det tenkes kreativt og finner på nye løsninger.

Klubbleder, Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenkte på var å overføre signaler fra "spilleruniten" til forsterkere. Kommer ikke til å koble noen høytalere direkte til den uniten som skal være hjernen. Mest tenkte jeg vel egentlig på dette med å trekke signalkabler bakover. Må jo seff trekke strøm o.l. men hadde jo vært kult med tråløst stereoanlegg da :D

"Camry Turbo"

Why try to fit in when you where born to stand out?

Sandnes & Stavanger Gatebilklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det var SIGNAL du tenkte på! Da stiller det seg litt anderledes ja. En løsning hadde f.eks. vært en løsning ala Apples Airport Express, som både har analoge utganger og optisk digital utgang (begge via minijack).

Men at du skal være plaget med støy, slik Fesoj sier, skjønner jeg ikke. Snarere tvert imot. Overføringen er helt normale trådløse datasignaler etter 802.11b (eller -g) protokollen, ihvertfall på Apples Airport Express.

EDIT: bruker du en carputer som hovedenhet kan du til og med koble deg til pcen din inne for å laste over musikk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig genial ide det her, kan være starten på noe nytt :)

Dette er kanskje litt off topic, men jeg jobber som teknikker (har flere titler men same shit), i samme etasjen (og samme firma) finnes det et sol senter som har høytalere i vær bås med seng. alt dette går selvfølgelig over en forsterker, men jeg har installert et nytt nettverk for dem og med dette følger med en streamer som kan enten kobles opp med nettverks kabel/trådløst. Den er det tusen instillinger på, og man kan kjøre denne på et HEX og ACCID eller hvordan det staves igjen krypterings informatsjon.. Akuratt som en laptop! Så teknologien er der helt klart!

før kjørte systemet på egen frekvens over hele landet, men det er dyyyrt ifohold til internett radio :) ta kontakt med meg hvis dere lurer på noe mer.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mine tvil på at det kan være starten på noe nytt i den forstand men kanskje en ny trend? Problemet som jeg ser er fremdeles at dette trenger strøm for å kunne spille så en er alltid avhengige av å ha noen ledninger desverre :(

Tanken er iallefall å bygge noe helt spesielt som iallefall ikke jeg har sett i bil før :D

"Camry Turbo"

Why try to fit in when you where born to stand out?

Sandnes & Stavanger Gatebilklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg glemmer at dere har penger til dette,hehe....

jeg tenkte på at det lett blir forsyrrelser med trådløst siden jeg gikk utifra at man ikke brukte en formue på dette opplegget.

veit at trådløse headphones i bilen lett blir påvirket av alt annet rundt deg.

men det er klart at hvis man har penger til den nye teknologien er vel ikke det noe problem.:P

jeg gleder meg til og se bilen din veilside,legg ut bilder da,hvis det blir tilfelle at dugår for trådløst som probe gt prater om.stå på!*spennende*

Klubbleder, Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ProbeGT: ettersom jeg ikke ser hva slags fordeler dette skulle føre med seg (ut over at man slipper å strekke signalkabel), tror jeg nok ikke det blir noen ny trend. Skjønt, hva med rånetreff hvor èn person streamer musikken trådløst til resten, og anlegget i alle bilene spiller i sync? ;)

En SqueezeBox i hver bil kunne nok fiksa den biffen ;)

@Veilside: selv om du nok ikke slipper unna ledninger, kan det jo være gøy uansett! Stå på! :)

@Fesoj: Trådløs overføring i hodetelefoner o.l. benytter seg av infrarød teknologi (eller radiobølger), altså noe helt annet enn trådløs dataoverføring. Ettersom det er snakk om data kommer enten signalet perfekt frem, eller det kommer ikke frem i det hele tatt. Omtrent som en kalkulator; ALLE kalkulatorer er 100% korrekte, pga måten de er bygget opp på. En billig kalkulator er ikke mindre korrekt enn en dyr ;)

@BoomBox: Optisk overføring er artig det, men uten D/A-konverter og delefilter får du ikke mer enn to kanaler. Så enten må forsterkeren ha dette innebygd, eller du må kjøpe egen boks for det. Uansett må du finne en snedig volumkontroll-metode, ettersom det ikke er gunstig å variere styrken på det digitale signalet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optisk overføring er artig det, men uten D/A-konverter og delefilter får du ikke mer enn to kanaler. Så enten må forsterkeren ha dette innebygd, eller du må kjøpe egen boks for det. Uansett må du finne en snedig volumkontroll-metode, ettersom det ikke er gunstig å variere styrken på det digitale signalet...

I det tilfellet jeg så dette, hadde forsterkeren innebygget DAC, og volumkontrollen må i såfall styres på forsterkeren, ja. Dette kan jo også styres digitalt fra HU uten store problemer, enten via egen kabel, som en "IPBUS"-type, f.eks., som "daisy-chaines" ettersom hvor mange forsterkere man har, eller ved at man koder både frekvenser OG amplitude i samme kabel.

Dette er tross alt mulig med tilgjengelig teknologi, og så snart produsentene har dratt all profitt de kan ut av nåtidens mildt sagt oppskrytte støyreduksjonsinnretninger (kvadruppelskjermede twisted-pair-signalkabler med sølvpapir fra NASA og strømpebuksene til Hillary Clinton pent tvinnet rundt, f.eks.), vil det nok komme mer digitalteknikk i bilstereoens verden også.

Regner med det ikke er så alt for mange årene til dette "tar av", men på en måte ser jeg ikke veldig fram til det. Tenk på at dette er mye finelektronikk som skal overleve ustabil driftsspenning, fuktighet og vibrasjoner! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting JEG ønsker meg, er optisk overføring av signalet mellom CD-spiller og forsterker i bilen.

Vet jeg har sett det et sted, men husker ikke hvor. Jeg husker imidlertid at jeg ikke har råd til det før øyeblikket :)

Vel, finnes en løsning fra Phoneix Gold ihvertfall. Ikke er ampen spesielt dyr heller.

R5.1MT.jpg

Manual her:

http://www.spotlight.vg/Project/DAC-Controllers/Phoneix_Gold/R5.1MT_manual.pdf

Hvor bra\dårlig denne forsterkern her er har jeg ingen anelse om, men den har ihvertfall SPDIF in, noe som gjør at du ihvertfall kan bruke den med stort sett alle spillere med Optical ut (muligens ODR spillern til Pioneer vil fungere dårlig siden denne vistnok har et helt annet "spdif" signal ifølge han jeg pratet med på Pioneer). I noen tilfeller må du kanskje convertere fra Coaxial Digital til Optical eller modifisere en orginal fiber kabel som har proporitær plug istedet for Toslink.

Toyota Celica T23 (2000 Modell)

Peugot 306 Cab (2000 Modell tror jeg)

Nissan Sunny (Ingen ide om hvem årsmodell dette er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider