Gå til innhold

Hvilken Kasse tåler mest?

Ranger emnet


Tsbusa

Anbefalte innlegg

har kanskje planer om å skaffe meg en b230 ft. skal få hjelp av en mekaniker med det og sånt!, men vil dere da anbefale meg og kjøpe en komplett motor med girkasse f. eks m46: eller en motor for seg selv og så kjøpe på en m90 kasse.

 

hvis det blir noe av planene blir det vel rundt regnet 200-250 hester i kjerra!!

 

og er det ikke noe med hydraulisk clutch på m90??? vanskelig å fikse eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

har kanskje planer om å skaffe meg en b230 ft. skal få hjelp av en mekaniker med det og sånt!, men vil dere da anbefale meg og kjøpe en komplett motor med girkasse f. eks m46: eller en motor for seg selv og så kjøpe på en m90 kasse.

 

hvis det blir noe av planene blir det vel rundt regnet 200-250 hester i kjerra!!

 

og er det ikke noe med hydraulisk clutch på m90??? vanskelig å fikse eller?

Kjøp motor og gear fra samme bil hos en hugger. Blir kanskje billigere det enn å kjøpe hver for seg. M90 kasse er å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det som INGEN har nevnt i DENNE tråden er at det finnes to ulike M46OD kasser også. Her trenger jeg litt backup; den sterkeste er den som sitter i 740TIC og 760TIC. Den andre i bl.a. 240 Turbo. Mener betegnelsen er P- og J-Laycock ell.no. Er iaffall to ulike overdrive-enheter. Kan godt være så enkelt som at de satte på en litt mer robust OD-enhet da de "fant opp" B23ET til 760TIC i 1983. Fint med litt utfyllende info her.

 

2.

Hvor mange her har opplevd dette. 1gir 6500rpm over på andre gir roligt og fint drar opp til 6500rpm med litt hjul spinn, legger den fint og rolig over i tredje full gass 3000 rpm det begynner å ladde 4000rpm pang!!! Hva i ....

Hvem har denne erfaringen og med hvilke kasser???

Jeg har indirekte førstehåndserfaring med B230FK+sprut+M47. Resulterte i ekstra lang ferie i Nürburg påsken 2003. Endte opp med å sitte på i ymse tyskerjern (med solide girkasser) og spise og drikke mye god øl til det ble mandag. Da dro vi til treskoland i leid bil og handlet verdens dyreste(?) M47 kasse. €350 eller 2.800kr. Råeste "høggern" jeg har sett; http://www.autorima.nl. Brukte volvodeler i 4 (fire) etasjer. :D

 

Fem millioner hyllemeter med slitne M47 dieselkasser med slark på inngående aksling, like mange gromme motorer og loftet stappfullt av snasne skinn og velurinnredninger. Selv sto jeg og bladde i ti-tolv meter med brukte 740-frontlepper for å se om jeg fant en strøken en. Da jeg kom ned for å spørre etter prisen visste de ikke helt. Klødde seg i hodet, vekslet noen strofer på flamsk og spurte meg om €20 var for ille. Helt i orden, sa jeg og smilte pent vel vitende om at en ny kosta nesten 1.400kr på Volvo uten lykteinnmat. :fingers: Totalt sett hadde vi en fin ferie.

 

PS! M47 og ispigg hører heller ikke sammen!

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener den 180 hesteren var med turbo, men skal ikke si det for sikkert..

Tror ikke denne motoren var et alternativ i Norge, men går en del av de i utlandet..

B6304F (204hk) og B6304S1 (204hk) fikk en kun med automat, mens

B6304S2 (180hk) fikk en med valgfri kasse...

Det sistnevnet finner dere info om på volvo sine egne sider om disse bilene

 

Utvalget av seksere:

 

Første årsmodell av 960 var 1991 (fra høsten 1990). Betegnelsen ble endret til S90/V90 tidlig i 1997. Avsluttet 1998.

 

Hele tiden fantes det en "3-liter" (2922 ccm) med 204 hk. Denne ble bare levert med automat.

 

Det kom diverse endringer på årsmodell 1995 - lett gjenkjennelig på fronten. Samtidig kom en billigere variant med en mindre motor på 2473 ccm og 170 hk og manuelt gir som standard - type M90, som kom på 940 Turbo ett år tidligere. Tidlig i 1997, samtidig som modellbetegnelsen ble endret, ble 2,5-literen erstattet av 2922 ccm med 180 hk.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojjj .. tru om det er dette dobbel masse svinghjulet som har gått til hel...

og forårsaket dette med den inngående akslingen??

 

Der er plass til trykkplate type M5 og Audi RS4 på de kassene der..240mm

Det er en i Sverge som brukte Audi RS4 med organisk lamell.

På en 16v med ukjent hest. Han kjørte lave 10 på 402m..

Fordel med å bruke de kløtsjene er at kassa holder myyye lenger.

De to skiva sinter er rett stygg med girkassene..

Eg vurderer å kjøpe meg eg og.

 

mvh

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojjj .. tru om det er dette dobbel masse svinghjulet som har gått til hel...

og forårsaket dette med den inngående akslingen??

 

Der er plass til trykkplate type M5 og Audi RS4 på de kassene der..240mm

Det er en i Sverge som brukte Audi RS4 med organisk lamell.

På en 16v med ukjent hest. Han kjørte lave 10 på 402m..

Fordel med å bruke de kløtsjene er at kassa holder myyye lenger.

De to skiva sinter er rett stygg med girkassene..

Eg vurderer å kjøpe meg eg og.

 

mvh

 

Er nok heller en sinterlammell med ufjæret senter og enkelmassesvinghjul som har tatt knekken på den første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veit ikke åsen det er på m45 6 og 7, der er vel generelt hele kassene nokså dårlige..men på m90 er det synkroniseringa som tar kveld, er mange som åpner opp og sveiser samen noe grreier inni der(bedre at noen andre forklarer dette) og dette gjør at kassene holder mye mer..

 

M47:a mi holder som bare det hvertfall!hoho

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veit ikke åsen det er på m45 6 og 7, der er vel generelt hele kassene nokså dårlige..men på m90 er det synkroniseringa som tar kveld, er mange som åpner opp og sveiser samen noe grreier inni der(bedre at noen andre forklarer dette) og dette gjør at kassene holder mye mer..

 

M47:a mi holder som bare det hvertfall!hoho

 

Holder m47 kassa du har du for liten motor:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår