Gå til innhold

Automatisk Grøfte- og parklys?

Ranger emnet

andronix

Anbefalte innlegg

Vær til innkjøp av et halvlysautomatisk kitt fra mekonomen. Dette hadde jeg tenkt til å koble sammens med ny plasserte linsegrøftelys og vanlig parklys. Har ikke automatisk kjørelys på bilen nå og tenkte da kunne jeg koble det opp til å funke automatisk på grøftelys og parklysa.. Men litt usikker på ossen jeg skal koble,fulgte med monteringsanvisning men litt usikker på ossen jeg skal gjøre det når jeg vil har det litt mer egendefinert..

(er to relèr som er kobla sammen,rele a og rele b)

Slik står det

Svart (85 rele a koblet med 85 rele b) kobles til generatorklemme D+

Blå (87 rele a) kobles til sikring for halvlys 56b føre sikring

Grønn (86 rele a) koble til sikring for hellys 56a etter sikring

Gul (87 rele b) koble til sikring for parklys 58 etter sikring

Rød (30 rele a koblet til 30 rele b) konble til batteri +

Hvit (86 rele b) jordes i relets monteringsskrue.

Ride it like you Stole it

[-] -92 Sierra 2.0 Sedan DOHC (tidligere ambassadebil)

[x] -82 Sierra 2.0 Coupe

[-] -82 Matra Murena 2.2 S

[x] -88 Sierra 2.0 Sedan

[x] -76 Kadett C 1.2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 weeks later...

Forsto det sånn at du vil koble det sånn at grøftelysa sku koble seg på automatisk når du tenner park lys og forsvinne ved tenning av hovedlys/nærlys? Då bruker du strømmen frå parklys eller D+ til styrestøm(85) for å aktivere tåkelys,men med egen bryter for å kutte strømmen ved bruk av hovedlys:):worshipbm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn jeg har det nå,men vil ha sånn at jeg ikke må kneppe bryter armen en opp for å slå på park og grøft.. Vil ha sånn at jeg starter bilen, da starter den i grøft og park,neste knepp bare park og neste der bare park og vanlige lys..

Ride it like you Stole it

[-] -92 Sierra 2.0 Sedan DOHC (tidligere ambassadebil)

[x] -82 Sierra 2.0 Coupe

[-] -82 Matra Murena 2.2 S

[x] -88 Sierra 2.0 Sedan

[x] -76 Kadett C 1.2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn jeg har det nå,men vil ha sånn at jeg ikke må kneppe bryter armen en opp for å slå på park og grøft.. Vil ha sånn at jeg starter bilen, da starter den i grøft og park,neste knepp bare park og neste der bare park og vanlige lys..

Enkelt nok! Bare kobl opp park.lys+grøftelysa til enten tenninga(går på når du vrir om tenninga) eller på dynamoen(går på når bilen starter. Bruk tenning/dynamo som styrestrøm(85).Bruk separate rele.

Så kobler du det slik at en fører spenning innpå releet når du slår på park eller hovudlys slik at du "kveler" minusen,dvs + i begge ender. Då slukker grøftelysa seg etter å ha betjent hovudlysbryter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider