Gå til innhold

resistorer - har de noen polaritet/retningssans?

Ranger emnet

ulfern

Anbefalte innlegg

som Morel påpeker så er det ALLE motstander uten polaritet, dog fargene forteller om verdi, eneste "viktig" er hvor mye effekt den er beregnet for... om du har en motstand på over 1watt så er det lurt å ta høyde for den varmen som kan utvikles, å legge det helt tett inn på noe plastik detaljer eller lignende så vil det muligens smelte eller verre, skal du montere dette på et printkort er det en fordel om den har litt avstand ifra kortet, om du skal bare lodde det på kablen så prøv å ha litt lange bein på motstande da dette vil avledde litt av varmen og lettere unngå kalde løddninger over tid...

kondensatorer har polaritet om de er av elektrolyt type (unntatt BIpolare), halv ledere også, som BB påpeker vil det faktisk en LED (lys emiterende diode) bli skadde om den får feil polaritet -særlig de blinkende LEDs... (sorry JEJ, det du nevner gjelder "vanlig" dioder)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja, lurer på hvordan jeg klarte å skrive det der i det heletatt.. må ha vært litt i tåka etter alt det arbeidet med polyester i bilen eller noe, hehe. tenkte på vanlige dioder ja.

beklager... ^_^'

men jeg har i praksis aldri ødelagt en LED ved feil polaritering, så det er vel ikke stor fare for at det skjer tror jeg? eller så har jeg bare vært heldig alle de gangene jeg har bommet litt, hihi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja, lurer på hvordan jeg klarte å skrive det der i det heletatt.. må ha vært litt i tåka etter alt det arbeidet med polyester i bilen eller noe, hehe. tenkte på vanlige dioder ja.

beklager... ^_^'

men jeg har i praksis aldri ødelagt en LED ved feil polaritering, så det er vel ikke stor fare for at det skjer tror jeg? eller så har jeg bare vært heldig alle de gangene jeg har bommet litt, hihi.

joda, skal gi deg litt rett i det ang feil polaritet men du kan regne ut riktig motstand som gir riktig spenning men desverre de fleste andre får en ca motstand som gir litt høyere spenningen enn LEDen tåler i sperreretning og blir en liten svart flek inne som forteller at den lys emiterende NP overgangen har smeltet sammen... blinkende lys dioder har en liten flipp/flopp krets som er satt sammen i samme silicium struktur og tåler niks feil polaritet ;-)

ellers ønsker alle sammen en god påske!

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe sier meg at Ulf skal bruke fire slike resistorer på et datasprut/injectorer og ikke i anlegget sitt. :babyangry

EDIT: " class="inlineimg" /> Noen som vet hva dette kommer av? Har sett det hos flere andre brukere også. Må være noe scriptfeil ell.no med smileyene..

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider