Gå til innhold

Oppgraderinger av anlegg, noen anbefalinger?

Ranger emnet

bb^

Anbefalte innlegg

Har planer om å oppgradere anlegget mitt utover våren i min golf 4. Tenkte jeg skulle spørre om noen synspunkter og alternativer.

Dette har jeg fra før:

Alpine cda-9855r (skal beholdes intil videre)

Audison Vrx 6.420.2 (skal beholdes)

Kondis, kabler osv har jeg.

-Bilen er dempet i alle ender, dørtrekk skal stivet av og skal lage skikkelig baffel i dørene.

Så frem til selve spørsmålet, hvilket frontsett??

Det står pr dags dato mellom 2 frontsett:

-Focal utopie be7 (aktiv på 6kanalern)

-Morel supremo 6.5" woofere og diskanter (trenger jeg egen mellomtone her?)

Noen som har noen erfaringere med disse i golf 4?

Spesielt utopia settet må man ha litt ekstra kunnskaper for å få det gjort skikkelig, noen i østlandsområdet som har lyst til å bidra?

Hvordan er disse lydmessig i forhold til hverandre? Har egentlig mest lyst på morel fordi man ikke trenger å ha store kasser på dashen. Men kan morel måle seg?

Også til sub, jeg skal kjøpe en vrx2.400 el vrx1.500 til subben(e).

Hva er det her å anbefale, jeg ønsker noe som spiller med god dynamikk og som spiller PENT. Hater rumlebass og resonans. De bør samtidig kunne spille med brukbart trykk hvis man drar på litt. Har ikke peil i det hele tatt på hva jeg burde velge.

Absolutt alle forslag blir satt pris på!

Er det forøvrig noen i frstad området som har utopia eller morel høytalere i sin bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er ute etter en bass som spiller PENT, skal Lotus 12-tommeren være en ypperlig kandidat :)

Av frontsett finnes det ganske mye ok. Om du er villig til å bruke litt utradisjonelle saker, kan jeg nevne f.eks. Seas (H1215 eller E0042), Peerless Exclusive, Hertz Mille, Audiotechnology Flexunits, PHL, Eton, +++ ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, et litt mer "upartisk" link: Morel Supremo diskant. ellers som lykkelig eier av Supremo diskanter og Elate sett (skal nesten være like rå som Supremo mellomtonen) så er det dynamikk, mikro oppløsning og evnen til å skyldre meget godt mellom instrumentene ved høy spilling og bibeholdning av kontrol er "noen" av de første egenkapene som gjenkjenner dette oppsett. Supremo diskanten har en "uofisielt" nedre frekvens på 600Hz (om jeg ikke husker feil.. det kan Morel Pål bedre enn meg) så jeg bruker de med det som DEQ-P90 kan greie: 1,6Khz med 6dB steilhet ved daglig bruk med moderat volum, ellers er 2Khz med 18dB til litt over det daglig....Ellers "baksiden" av medaljen er en nødeløs avsloring av dårlige opptak da feks mp3 filer låter som de er: udynamisk og livløse -men veldig tydelig og klare.....

Ellers tåler de opptil 1000watt i spissene takket være spole trådens spesiele hexagonal utforming, da dette gir en bedre og mer effektiv kontakt flatte som leder bort varmen mye fortere og mer effektiv til aluminiums formen som beveger seg fram og tilbake i magnet feltet, dette gir igjen den fordelen at spole tråden beholder sine egenskaper over lengre tid og ikke endrer seg med temperaturen, nevner igjen fordelen av en jevnere og mer linjært struktur i spolen gir en bedre induktans over magnet felten som gir en større sensibilitet i form av mer mikoinformasjon som kan gjengis og som sagt evnen til å holde kontrol og oppløsning ved høy spilling...

Spremo diskantene er parede og dvs at begge elementene er målt til å være mest mulig likt hverandres frekvens karateristik, noe jeg tror også vil være med mellomtonene/ bass elementer i Supremo serien, dette krever en smalere og strengere spec til nevnte elementer men det garanterer at man får en like så bra element i alle størrelser.

Elate 10 er en meget god og velydende bass element, dog ikke noe SPL element og imponerende utsende men de nevne karakteristiker overfor er en "gjenganger"...., oppbygning på både spole og magneten er nøyagtig det samme som på både Elate5, Elate 6, Elate 9, det er bare størrelsen på selve menbranen som er forkjellige. Vekten på menbranen husker jeg ikke i farten men den er liten... -mindre vekt=lettere å styre=nøyaktig gjengivelse=større dynamikk....vise ting har en tendens til å henge ihop på greie og forstårlig fysiske lover hvis man tenker på en "enklere" måte og ser ting i litt større perspektiv.... og for de som ikke er helt enig med meg så kan jeg jo være enig at det finnes andre måtter å løse de samme tekniske problemer/utfordringer ved prod av elementer.

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planer om å oppgradere anlegget mitt utover våren i min golf 4. Tenkte jeg skulle spørre om noen synspunkter og alternativer.

Dette har jeg fra før:

Alpine cda-9855r (skal beholdes intil videre)

Audison Vrx 6.420.2 (skal beholdes)

Kondis, kabler osv har jeg.

-Bilen er dempet i alle ender, dørtrekk skal stivet av og skal lage skikkelig baffel i dørene.

Så frem til selve spørsmålet, hvilket frontsett??

Det står pr dags dato mellom 2 frontsett:

-Focal utopie be7 (aktiv på 6kanalern)

-Morel supremo 6.5" woofere og diskanter (trenger jeg egen mellomtone her?)

Noen som har noen erfaringere med disse i golf 4?

Spesielt utopia settet må man ha litt ekstra kunnskaper for å få det gjort skikkelig, noen i østlandsområdet som har lyst til å bidra?

Hvordan er disse lydmessig i forhold til hverandre? Har egentlig mest lyst på morel fordi man ikke trenger å ha store kasser på dashen. Men kan morel måle seg?

Også til sub, jeg skal kjøpe en vrx2.400 el vrx1.500 til subben(e).

Hva er det her å anbefale, jeg ønsker noe som spiller med god dynamikk og som spiller PENT. Hater rumlebass og resonans. De bør samtidig kunne spille med brukbart trykk hvis man drar på litt. Har ikke peil i det hele tatt på hva jeg burde velge.

Absolutt alle forslag blir satt pris på!

Er det forøvrig noen i frstad området som har utopia eller morel høytalere i sin bil?

Uansett hva du velger her, får du et meget dugendes fremsystem. Det er dog klangmessige forskjeller mellom disse elementene. Nå har jeg ikke hørt Supremo mellombassene til Morel, men jeg har vært borte i endel Morel opp gjennom tidene. Dem har så absolutt mye å by på og kan for mange være det dem har lett lenge etter. Jeg personlig ville nok heller valgt Utopia. Faktisk har jeg ikke hørt de nye Utopia bilelementene, men dem er svært identisk med elementene som benyttes i JmLab Utopia serien (For dem som ikke vet det er Focal - JmLab ett firma). Lyden i fra disse elementene er helt fantastisk og i mine ører det beste på markedet, sammen med et par ytterst få kandidater til. Igjen må jeg ta et forbehold at jeg ikke har hørt nye Supremo, og for mange vil sannsynligvis Supremo være et bedre valg enn Utopia.

Det er ikke så mye å velge fra i dette prisleiet, og hvertfall ikke på nivå med dette, men noen finnes det, og uansett hva du skulle velge enten Utopa, Supremo eller andre, blir det skjeldent galt. Det er dog viktig når man legger så mye penger i et system at man kommer så lang i mål som overhodet mulig.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider