Gå til innhold

T3 turbo på starion problem! Hjelp..

Ranger emnet


Roberto

Anbefalte innlegg

Har du ladetrykksmåler montert inne i bilen?

Hvis ikke vil jeg på det sterkeste anbefale deg å montere en så snart som mulig. Jeg tør faktisk å gå så langt som å si at dette er det første du bør gjøre når du kjører turbobil.

 

Har du ladetrykksmåler skal du nok merke det godt hvis du har en lekkasje i systemet, vanligvis vil nålen på trykkmåleren synke kraftig hvis turboen sender masse luft ut i friluft.

 

Hvis du har luftmengdemåler bør du også merke det siden blandingsforholdet blir helt feil. Bilen vil få alt for mye bensin hvis all luften havner ut i atmosfæren.

 

Hvis du gir bånn gass vil du ved en lekkasje vanligvis høre en svak "hvesende" lyd når turboen såvidt lader, og den vil såklart bli kraftigere etterhvert som trykket stiger. Det er en fordel å prøve dette i et høyt gir, da det tar lengre tid for turboen å lade, og du får bedre tid til å lytte. Jeg rakk ihvertfall ikke å høre noe i de første girene på bilen min. Det er vel unødvendig å nevne at dette gjøres best med vinduet nede.

 

Mange her sier at en turbo ikke lader uten belastning. På bilen min, som har en relativt stor turbo, var det fullt mulig å få frem lekkasjen ved å ruse motoren mens bilen sto i ro. Jeg sto fremme i motorrommet, dro motoren opp på turtall, slapp "gassen", og da kom sprekken i slangen frem av seg selv. Selv om det ikke er mulig å lade 1 bar uten belastning, vil det bli generert nok trykk til å få frem lekkasjer på myke gummislanger.

 

Jeg har kun erfaring på min egen bil, så dette er kanskje totalt verdiløs informasjon i ditt tilfelle

 

Uansett, lykke til :)

Don`t fool with the old school

Corolla KE25 prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by maxgets

 

Får du ikke ladetrykk uten å kjøre?

Hvordan hadde du da tenkt å se under pannseret når en kompis drev å herja?:)

 

Det jeg skrev for henningl var att jeg trodde han mente å sette trykk på trykkslangene som kunne være leksje i å kjenne etter:)

 

Jeg tenke du kunne kjøre og ta opp da kålhue:D

 

Det blei litt blanding i svarene ser jeg:)

 

 

Nei du får ikke ladetrykk uten å kjøre. Vi sluret clutchen med høyt turtall..

 

Tror det var det henning mente ja.... Skal prøve det...

 

Kjøre å ta opp? Er ikke med ideheltatt jeg...

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by aWeX

Har du ladetrykksmåler montert inne i bilen?

Hvis ikke vil jeg på det sterkeste anbefale deg å montere en så snart som mulig. Jeg tør faktisk å gå så langt som å si at dette er det første du bør gjøre når du kjører turbobil.

 

Har du ladetrykksmåler skal du nok merke det godt hvis du har en lekkasje i systemet, vanligvis vil nålen på trykkmåleren synke kraftig hvis turboen sender masse luft ut i friluft.

 

Hvis du har luftmengdemåler bør du også merke det siden blandingsforholdet blir helt feil. Bilen vil få alt for mye bensin hvis all luften havner ut i atmosfæren.

 

Hvis du gir bånn gass vil du ved en lekkasje vanligvis høre en svak "hvesende" lyd når turboen såvidt lader, og den vil såklart bli kraftigere etterhvert som trykket stiger. Det er en fordel å prøve dette i et høyt gir, da det tar lengre tid for turboen å lade, og du får bedre tid til å lytte. Jeg rakk ihvertfall ikke å høre noe i de første girene på bilen min. Det er vel unødvendig å nevne at dette gjøres best med vinduet nede.

 

Mange her sier at en turbo ikke lader uten belastning. På bilen min, som har en relativt stor turbo, var det fullt mulig å få frem lekkasjen ved å ruse motoren mens bilen sto i ro. Jeg sto fremme i motorrommet, dro motoren opp på turtall, slapp "gassen", og da kom sprekken i slangen frem av seg selv. Selv om det ikke er mulig å lade 1 bar uten belastning, vil det bli generert nok trykk til å få frem lekkasjer på myke gummislanger.

 

Jeg har kun erfaring på min egen bil, så dette er kanskje totalt verdiløs informasjon i ditt tilfelle

 

Uansett, lykke til :)

 

 

Ingenting er verdiløst:)

 

Jeg har selvsagt ladetrykksmåler. Denne oppfører seg.. Normalt?:)

 

Jeg har en enorm veselyd. Jeg trenger ikke ha nede noen vinduer eller noe, den kommer med en gang vakumet er overvunnet, og blir kraftigere og kraftigere. Når vi ga gass og sluret clutchen (fikk ladetrykk) mens jeg hørte i motorrommet, så kom lyden klart fra turboen. Vi har derfor kommet frem til at lyden trolig er turboens egen lyd, men vi er langt fra sikker...

 

Jeg finner ingenting, forsåvidt ingen andre heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by maxgets

Tenkte på å ta opp lyden mens du kjørte:)

Men er jo samma det;) virker som det ordner seg nå?

 

 

Ah, ja det er jo klart en mulighet! Smart!:) Orner seg? I hvilken verden? Jeg kjører rundt med ladetrykket på grensen av det dette jap-crappet tåler, med en ulyd ingen kjenner igjen!! Hva er bra med det`? :) Liker det IKKE.

 

På toppen av det hele så røk clutchen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

 

 

Ah, ja det er jo klart en mulighet! Smart!:) Orner seg? I hvilken verden? Jeg kjører rundt med ladetrykket på grensen av det dette jap-crappet tåler, med en ulyd ingen kjenner igjen!! Hva er bra med det`? :) Liker det IKKE.

 

På toppen av det hele så røk clutchen.....

Trodde dere mente det var turboen jeg:)

 

Det med clutchen, kan det ha vert fordi du sto å testa turboen med å slurre på clutchen? eller er bilen rett og slett for rå for cluchen:D

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare så det er sagt først.. når jeg byttet til større turbo ble lyden mye hesere.. slutt på viningen og mer en slags sugelyd eller veselyd..

 

 

gjør som gutta sier.. kikk under panseret og dra i gassvaieren. helst uten dumpventil da så du hører lekasjen lettere og trykket blir høyere i slangen når du slipper gassen.

 

 

det jeg mente med å sette systemet i trykk med en kompressor var enkelt og greit... kobl slangen fra luftfilteret, og få til en tett kobling mellom denne og en slange fra en kompressor.. sikkert litt arbeid, så prøv rusing du..

Hostmaster http://www.200sx-ogn.org

-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår