Gå til innhold

Motor problemer

Ranger emnet

banybakke

Anbefalte innlegg

Har et lite problem jeg ikke skjønner hvordan jeg skal løse. Driver å fikser til litt en 88 model Golf GL med samme insprut som GTI. Har også en 86 GTI topp med en litt rå trimkam med mekaniske løftere. Hadde tenkt å sette den kammen i GL`n men det går ikke an å montere mekaniske løftere i en motor med hydrauliske løftere pga at de hydrauliske løftera bygger ca 10 mm mere enn de mekaniske. Ga får jeg en ventil klaring på ca 10 mm. mulig det hadde blitt litt ventil tikking kanskje, he he. Det ser ut som ventilene i gti toppen er ca 10 mm lengre enn ventilene i gl toppen. Noen gode tips ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan du ikkje bare bytte om heile toppen da viss begge er 8v og innsprut eller har eg ikkje fulgt med i timane??

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke å flytte over toppen fra en gti motor til en 90 hk ...

Du må enten få tak i en blokk til den gti toppen du har eller så må du få tak i en kam til den toppen som sitter på bilen.

akkurat den der har jeg lyst til å ta opp.. IGJEN!

sammenligna en 90hk topp med en gti topp med mekaniske løftere.. de er jo klin like i toppflata!! er vel en grunn til at de bruker samme toppakning...?

og jeg veit om MANGE som har gjort det.. men man burde bytte råder og stempler.

GL stempler og GTI stempler er forskjellige ja..

GL stempla har en utsparing på litt over 8mm i dybden (9:1).

GTI stempla har litt over 4mm (10:1).

spørr du meg så går det. skal gjøre det selv bare jeg får samla det jeg trenger.. :)

sikkert mange som er uenige nå, men hvorfor går det da..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vel an å frese av litt av toppen før den settes på for at ikke kompen skal bli for lav. Da jeg overhalte G50 motorn min så måtte de ta av 0,4 mm av toppen for at den skulle bli plan, Da dreide RS motor på gjøvik av litt av toppen på stempla for at ikke kompen skulle bli for høy, Funka fint det, men en må vite hvordan en regner ut hvor mye som må fjernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det der har jeg forska mye på selv..

kjørte rundt med en topp jeg høvla 1mm på.. funka fint!

nesten litt for mye, da jeg syns den sperra litt..

man kan faktisk ta av 1,4mm + toppakning før det kan gå galt.

men det som er med råder og stempler er at gti stempler og råder tåler mer enn gl.

men du hadde bytta til g-60 st og råder?

jeg har frest ned stemplene mine for å få litt mindre komp.. men det er jo turbo da. så det bli noe annet.. :)

og btw 0.4mm er ganske mye skeivhet i toppflata!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er 2 forskjellige biler. Jeg har en G60 jeg bruker til daglig og en 88 modell GL som jeg hadde tenkt å fikse opp litt å selge. Den kammen satt i en 8v GTI motor i en Gammel Audi 80. fra 3000 omdr så dro den lett fra original Golf 16v, men etter at 2 råder kom tvert gjennom blokka så ble den gåen litt dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider