Gå til innhold

støtdemperhardhet?

Ranger emnet


Goop

Anbefalte innlegg

regner med det er kompresjon og retur.

kompresjon er hvor mye som må til for å komprimere den, mens retur er hvor mye kraft den vil "skubbe" tilbake i opprinnelig posisjon.

 

hvor mye du vil ha av hva, det er et annet spørsmål.

tror jeg ville hørt med feks. SAM, pedersens racing, elns. noen som vet mer enn onkelen sin bror, som kjenner en mekaniker som bygde et fjøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med comp/rebound sier egentlig ikke så veldig mye om åssen dempern vill oppføre seg etter veien... Det er kurva til dempern du må se på, men den vil de ikke gå ut med... De talla der er vel mer for å kunne skille demperne "grovt" fra hverandre... De talla der er oppgitt ved 0.52 m/s og en demper beveger seg ikke en halv meter iløpet av ett sekund når du er ute å kjører så det der sier veldig lite om demperns karakteristrikk....

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtdemperdynoer viser en 2D-graf over ved hvilken hastighet demperen trekker seg sammen / trekkes ut igjen ved forskjellige belastninger (måles i Newton).

 

Eksempel:

grafieklwspd3.gif

 

Videre må fjæra man bruker matche demperen for å unngå at bilen blir enten spretten eller steinhard i karaktéren, og her kommer praktisk testing og brukererfaringer inn. Bilstein kan ikke fortelle deg hvordan du liker oppsettet på bilen din, de kan bare gi et ballpark-utgangspunkt som man må gå ut ifra og bygge videre på via forandring av fjærfasthet (spring rate), lengde, preload, droop, og støtdemperventilering for lav- og høyfartsområdet.

 

Fordel: Hondafolk. Støtdemperdynoer, brukererfaringer og tester flyter det over av i Honda-Tech's Suspension og Road Racing-forum, men nå skal jeg slutte og reklamére og rekruttére her... :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår