Gå til innhold

Fjærer og dempere på Golf III

Ranger emnet

Cmon

Anbefalte innlegg

Jeg har en 92 Golf III som er senket (vistnok!!) 40mm.

Den er litt vel sigen i rumpa slik at den er vel ca 2-3 cm lavere bak.

Den er ganske myk når jeg kjører, og i tillegg så tar skjermen i felgene i humper i fart over 70-80 kmt. Ikke foreslå valsing, for det får jeg ikke gjort.

Det er også noen litt tunge dunkelyder når jeg kjører i humper(sakte). Jeg håper og tror at dette er demperne som er dårlige.

Er det noen som kan bekrefte/avkrefte noe av dette, eller hjelpe meg ellers?

Har fått høre av en fyr at det vil holde å skifte dempere, og beholde fjærene. Kan dette stemme... Bør jeg skifte alt?

Hvor dyrt vil de forskjellige alternativene bli, og hvor kan jeg få kjøpt ting som fjærer og dempere. Gi meg gjerne/helst nettadresser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta nettopp (ut)slitte dempere selv og det hørtes ut som de samme symtomene...

Bare kjøp noen stivere dempere fra f.eks. Bilstein eller Eibach e.l. Vet ihvertfall at Pedersen's Racing i Sarpsborg forhandler bilstein. Tlf 69 15 57 11, http://www.pedersens-racing.no/

Edit: Hehe, pen skrivefeil... :D

"Gott schuf Adam, und Adam den Opel"

-79 Opel Ascona 2,2i TIL SALGS!

-00 Yamaha XVS 125 TIL SALGS!

-79 Opel Kadett C City 1,2N

-95 Opel Vectra 2,0i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er demperene såpass slitt at de ikke gjør noe motstand i det hele tatt vil bilen kun "ligge" på fjærene, dermed vil den bli noe lavere.

Fra egen erfaring var demperene mine så slitt at det ikke var noe problem og trykke de sammen og dra de ut for hånd, da jeg satt på de nye demperene reiste bilen seg litt. Det er ikke mye da, ikke særlig merkbart...

"Gott schuf Adam, und Adam den Opel"

-79 Opel Ascona 2,2i TIL SALGS!

-00 Yamaha XVS 125 TIL SALGS!

-79 Opel Kadett C City 1,2N

-95 Opel Vectra 2,0i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det kan godt være foringene også!

Det er ikke nødvendigvis demperne. Jeg har selv en 94 golf III, og der dunket og slo det noe jævlig (spesielt bak), og jeg trodde demperne mine hadde tatt kvelden.

Det skulle imidlertid vise seg at det var foringene som var "helt føkka", og at demperne var bra.

Men det er ikke nødvendivis billigere å bytte foringer enn demperne. Svogern min er heldigvis mekaniker på Møller, så jeg betalte bare for foringene - ikke jobben. Da måtte jeg nok lagt på ca. 5000.- (ifølge han), fordi de var et helvete å bytte (igjen ifølge han).

Jeg har ikke greie på dette, men bare deler det jeg har erfart.

2001 BMW 525iAT

x 2004 Audi A4 1.9 TDI TIP x 2004 mkV Golf 1.9 TDI DSG

x 1994 mk3 Golf GTi 2.0 8v x 1984 mk1 Golf GTi 1.8 8v

x 1978 mk1 Golf 1.6 GT Gasser

Lenke til kommentar
Del på andre sider