Gå til innhold

Hvilken type sveiseapparat trenger jeg?

Ranger emnet

acoupe

Anbefalte innlegg

hei!

Tenkte å lære meg å sveise og trenger litt råd om hvilket apparat jeg skal velge.

Det jeg skal sveise er rør til f.eks eksos, og tynne plater til f.eks varmeskjold og lignende. Jeg vil heller ikke bruke mye penger på ett slikt apparat, men jeg vet ikke hvilke apparater jeg burde velge.

Fant ett på biltema.no som det sto pris på fra 798,-...men er det noe å satse på ? Link !!

Noen som kan gi meg noen råd om hva jeg burde velge? og kanskje noen linker til hvor jeg kan skaffe noe slikt så billig som mulig?

Sorry hvis det har blitt laget x-antall tråder om akkuratt dette...

mvh stian

2002 Audi A6 TQ

1887 VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Har også tenkt å lære meg å sveise til hobbybruk, har tenkt å kjøpe mig apparatet som koster ca 2600 på biltema, skal sveise på bilen så elektrodeapparatet blir nok litt for kraftig til mitt bruk.

sjekk ut apparatet og si ifra om du tror det holder til platesveising og eksosveising på bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apparatet til 798 er pinneapparat, eller elektrodeapparat om du vil.

Anbefales IKKE til nybegynnere. Dette er kun en transformator i dette, derfor lav pris. Du skal være ganske så dyktig for å klare å sveise bil med et slikt apparat. Nybegynnere klarer vanligvis ikke å sveise noe som er tynnere enn 2-3mm med et slikt apparat.

MIG/MAG er billigst, og lettest å sveise med for nybegynnere. Da kan man sveise ned til 0.5mm plate.

Biltema 17-862 er det billigste apparatet jeg vil anbefale til hobbybruk.

Intermittens 10% er svært lite, men kan holde til hobbybruk.

Hvis du skal sveise mye, og vet på forhånd at du liker det. Så ville jeg anbefalt å prøve et TIG-apparat. De er små, lette og tar normalt ikke stor plass. Du kan sveise alt fra 0,05millimeter til 5mm (avhengig av apparatet)

Ingen støy, lite spruting og grising, ikke noe "pinnsvin" på baksiden.

TIG apparater bruker normalt 3fas, og koster fra 7tusen og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider