Gå til innhold

Innkjøp av bilstereo

Ranger emnet

godisfabriken

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg planlegger å kjøpe meg et nytt anlegg til min peugeot 306.

Ettersom jeg ikke kan noe som helst om anlegg, hadde jeg satt pris på om noen av dere kunne lagd et opplegg som duger.

Jeg tenker å holde meg i prisklassen 2-3000.

Cd-spiller er allerede kjøpt. Jeg forestiller meg sub, forsterker og hattehøyttalere.

Anyone?

Mvh,

Godisfabriken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med dynabels sin dy9312(898,-) sammen med SAGA USC9980 - 4x50 Watt RMS Bilforsterker(1198,-) og frontsett har jeg egentlig null og niks peil på(som om jeg har så stor peil på det andre:P).

evnt kunne du kjøpt en SAGA USC9975 - 2x75 Watt RMS(898,-) Bilforsterker og brokobla den på en dy9312. kobla hattehyllehøytallerne(helst frontsettet:P) på spilleren.

kan jo evnt bruke dynabels dy9412 isteden for dy9312. den koster 1598,-

alt dette finnes i dynabels webshop: http://www.dynabel.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ta en titt på autocustom.no, mye fint i ryddesalget. Bl.a monoblokk til bassen:)

Mitt forslag vil være å gjøre som foreslått over her, kjøp deg et bra frontsett og glem høyttalere i hattehylla, det kan du ta senere om du vil. Så kjøper du deg enten en 5-kanals forsterker eller en monoblokk til bassen og en 2 eller 4 kanaler til frontsett. Så kjøp deg et frontsett, en lettdreven bass, en ferdig kasse, et komplett kabelsett og forsterker som måtte passe lommeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med folket over her, spesielt om du ser for deg å kunne bygge anlegget over litt tid og heller gå for forsterker og sub senere.

Dette behøver ikke bli så enormt mye dyrere, men resultatet vil oftest bli mye bedre enn alternativet.

Husk at du også trenger kabler, du kan få helt enkle kabelsett fra kr. 300-400, men ser du for deg oppgraderinger i fremtiden vil jeg anbefale at du legger i litt også her for å få skikkelige saker. Regn med ca1500,- for et skikkelig oppsett her med batteriterminaler og kabler for oppgradering av kablingen i motoromme mellom batteri, dynamo og jord for disse. Oppgradering av disse kablene er uansett noe som bør gjøres da det ofte utgjør en flaskehals i strømleveranse til forsterkeren(e).

Ellers er det som Transmedia hinter om alltid kjekt å vite hva slags utstyr en evt. har fra før og hva du liker å høre på :)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine svar!

Jeg er faktisk ikke sikker på hvilken cdspiller jeg har, men sjekker det ut.

Musikken som skal spilles er vel hovedsaklig rap og techno :D

Når det gjelder hva stereoen skal bestå av så vet jeg ikke hva som lønner seg.

Har null erfaring, så det bør vel kanskje være en enkel løsning?

Jeg ser at dere anbefaler frontsett fremfor hattehøyttalere, men hvor mye mer vil det koste å kjøpe ok høyttalere både foran og bak?

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men hvor mye må man egentlig ut med for å få et okey anlegg?

Et okey anlegg for en 18-åring ;)

Et ok første gangs anlegg, Du spiller sikkert moderne, eller rock.

Jeg kan sette opp hva jeg trur kan passe til deg uten å vite noen ting.

BF0804 dynaBel BF0804 - 4x80 Watt RMS Bilforsterker NOK 1 998.00 NOK 1 998.00

PE6306 Peerless Resolution 6" coax, pris pr. par NOK 748.00 NOK 748.00

PE8112 Peerless Resolution 12" bass, 4ohm, pris pr. stk NOK 1 348.00 NOK 1 348.00

Totalt NOK 4 094.00

Og så hadde jeg kjøpt en kabel pakke til ca 500,- på Biltema (eller noe slikt)

enten med 2 signalkabler, eller et sett y-ledd.

Til Sub hadde jeg lagd en kasse på 45L og en port på Ø10cm L 25cm. (fås på eks. Biltema, der får du også kasse terminal) Da får du ett bra stereo i bil. (til prisen så klart)

Men du ender opp totalt på ca 5 000,-

Så kjøp deg frontsett og forsterker, kobl opp dette og vent med sub.

http://www.dynabel.no

Pass på å kjøp for 2 000,- eller mer, for da er det frakt fritt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ok første gangs anlegg, Du spiller sikkert moderne, eller rock.

Jeg kan sette opp hva jeg trur kan passe til deg uten å vite noen ting.

BF0804 dynaBel BF0804 - 4x80 Watt RMS Bilforsterker NOK 1 998.00 NOK 1 998.00

PE6306 Peerless Resolution 6" coax, pris pr. par NOK 748.00 NOK 748.00

PE8112 Peerless Resolution 12" bass, 4ohm, pris pr. stk NOK 1 348.00 NOK 1 348.00

Totalt NOK 4 094.00

Og så hadde jeg kjøpt en kabel pakke til ca 500,- på Biltema (eller noe slikt)

enten med 2 signalkabler, eller et sett y-ledd.

Til Sub hadde jeg lagd en kasse på 45L og en port på Ø10cm L 25cm. (fås på eks. Biltema, der får du også kasse terminal) Da får du ett bra stereo i bil. (til prisen så klart)

Men du ender opp totalt på ca 5 000,-

Så kjøp deg frontsett og forsterker, kobl opp dette og vent med sub.

http://www.dynabel.no

Pass på å kjøp for 2 000,- eller mer, for da er det frakt fritt ;)

Okey, takk.

Om jeg kjøper frontsett og forsterker i første omgang, er det et problem å installere en sub + to hattehøyttalere til senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke noe problem, derfor bør du kjøpe en kraftig 4 kanaler eller en god 5 kanaler, da har du mulighet til å oppgradere med en bass på et senere tidspunkt. Alternativt kjøpe en monoblokk og en bass senere, men da må du legge opp litt kraftigere kabler fra batteri med en gang, så du slipper å bytte de neste gang du oppgraderer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, takk.

Om jeg kjøper frontsett og forsterker i første omgang, er det et problem å installere en sub + to hattehøyttalere til senere?

Den 4 kanaler'n jeg nevnte, er kraftig nokk til 1 frontsett, og den suben jeg nevnte.

Suben er 200W RMS (har dog testa den med 350W forsterker, og kunne spille maks) Og den forsterkeren er på 200W RMS brokobla.

Men er du smart, så overdimesjonerer du strøm kabler. Og legger 2 signalkabler i stede for å bruke y-ledd ved forsterker.

For da er det enkelt å oppgradere til som Earthquake sier 1 monoblokk.

Da kan du oppgradere frontsett til en ekstra midbass, som da 4 kanaler driver sammen med frontsett.

De siste der er hva jeg driver med nå, men skal ha 2 suber jeg da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider