Gå til innhold

Småfeil etter motorbytte

Ranger emnet


Radial

Anbefalte innlegg

hei!

 

Har etter 3 dager skruing med kompiser, fått inn min nyoverhalte B230FT fra Volvo 940 1993 ;) Etter at vi fikk koblet til alt av ledninger, etz, startet omsider motoren nå i natt ca klokken 0200... :D :phatyo

 

Motoren er bygget om fra Garrett til Mitsubishi TD04H-13C turbo.

 

Dog, har noen småfeil gående.

Motoren starter fint, men får etter en stund "Check Engine" lampa lysende i dash'n.

Har tatt feilkoder, og funnet EN; feilkode 1-2-3, som er Temperatursensoren ELLER dårlig jording.(iflg 740-håndboka) Den sensoren er ny...dog blå, ikke svart som den som satt der var, men jeg regner med det er dårlig jording som er tingen her, men hvor burde jeg eventuelt pusse? vet bare om 2 jordingspunkter på motoren jeg.. servo-festet og bak på topplokket. Andre tips?

 

Har også en eksoslekkasje mellom turbo og grenrøret jeg ikke helt vet hvordan jeg skal få tett... :( Eksos-rep-pasta? ehh? Trudde det greiene der var bankers men... sånn var det ikke =/

 

Stusser også litt på ladetrykket.... på tomgang ligger jeg på -0,7 bar, er dette normalt? Ladetrykket går til ca 0 fram til 3000... Har ikke turt å gi stort mer gass, siden motoren ikke er innkjørt eller noe. Tips? (ryker en del av turboen når den blir varm.. lukter litt småbrennt, ser det damper av turboen, men finner ingen lekkasjer eller noe. Bilen har ikke blitt kjørt enda.. mulig dette har noe å si????

 

Tar imot alle tips! :D

 

Mvh

Lars FK

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallo lars.

ang ladetrykket er det normalt med baktrykk på rundt -0.6 - 0.7 bar.

trykket kommer ikke siden du ikke ber om at motoren skal jobbe hardt.

 

at det ryker fra turboen er fett fra fingre osv. blir borte etter en liten tid.

ang lekasjen. du har fått pakkning som skal sitte mellom turbon og grenrøret?

 

ring om du lurer på noe. drar i familie selskap.

 

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørs om det er andre verdier på tempgivern du har monterd da?

 

ja, prøvde den gamle giveren nå... da fikk jeg ingen feil lenger! :) Så den saken er i orden!

 

Har fått kjørt bilen litt nå, og joda, det går, men lader veldig dårlig. 0,2 bar ca.. hehe, skal prøve å stille opp litt trykk nå i kveld; 0,5-0,6 bar.. klarer ikke turboen dette, må jeg vel sjekke etter lekkasjer?

 

Har selvsagt funnet en oljelekkasje fra toppdekselet da, prøver med paknings-silicon for å tette... :)

 

Angående eksoslekkasjen, så skal det ikke være pakning Erik :) Flensen skal være nok. Men, "Biltemas Reparasjonspasta" gjør susen! :op Løsna turboen, stappa litt nedi sprekken rundt hele, og skrudde sammen. Potte tett! ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye klarer en turbo som sitter originalt på ft å lade i trykk?

 

jeg får opp 1.2/1.3 i hodet når du spør, men er nok motoren som orginalt ike bør få mer..men turboen greier nok levvere en del mer, men man vil jo ha et stabilt trykk, så det er nok ikke mye over det før den svikter..er jo veldig liten turbo det er snakk om på en 2.3liter..

 

lars, du har jo gjort alt for å få en 100%strøken motor nå, så vær så snill å ikke sskuff meg med silikon som løsning på lekasjen på toppdekselet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår