Gå til innhold

Bytte kjøleveske

Ranger emnet


Trond.S

Anbefalte innlegg

Hei

 

Etter at vannet rant av motor'n min og vi bytta den pakningen som ligger oppå vannpumpa mot toppen, så fylte vi bare vann på motor'n. Var ikke sikker på om toppakningen hadde gått eller ikke så da hadde det jo vært 240 kr bortkasta å fylle på frostveske. Men den holdt og nå skal jeg fylle frostveske. Men det jeg lurer på er om noen har noen gode forslag for hvordan jeg skal slippe å kjøre motor'n uten vann før termostaten åpner og slipper inn vannet.

Håper dere skjønte hva jeg mente, er ikke helt sikker på om jeg hadde skjønt denne forklaringa selv ;)

 

Trond

- BMW 528i 85 -Langtids prosjekt

- BMW 525i

- BMW 745i

X BMW e30 med S50B30 -Morro bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt lurt med frostvæske, ellers får man vel brunt kjølevann etterhvert. Det har jeg fått:)

 

Jeg har lurt litt på det samme selv, men løsningen har somregel vært å hive på frostvæske når det er plass til litt mer frostvæske i frostvæskepåfyllinga av og til, men man bør vel ikke gjøre det mens man nettopp har kjørt motoren, for da kan man fort miste litt frostvæske

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel..

hva med å koble av ekspansjons tanken?

så kan man slippe ut vannet som er der, det er vel noen liter?

så fyller man opp med kjøleveske KONSENTRAT..

 

da vil det blande seg selv.. så følger man med på temperaturen ofte.. er den for høy, bør man ha mer i..

 

jeg har ikke særlig mye i min 242, pga jeg fikk lekkasje i slangen som går inn i torpedo veggen (til varme anlegg).

så jeg kjørte mye på bare vann, hev også nedi radiator tetning en gang, pga jeg trodde det var radiatoren som føk, etter jeg polerte toppdeksel + pluggledninger +++. mao.. polerings maskinen kjørte litt på alt i motoren, heheh.

 

men jeg fant heldigvis ut, at det bare var gummi slange.

etter å ha kjørt langt, om lenge, fant jeg også ut at biltema ikke hadde slikt!! de har bare bensin slanger. jeg endte til slutt opp på cdcardic, der jeg måtte betale halve skjorten for en halv meter med slange.

 

jeg kjøpte like greit en halv meter, slik at jeg har til neste gang også..

 

evt kan du jo tappe ut de slangene også? du skrur dem vel av med flatt skruhjern.

 

jeg ville tro tapping er best, når motoren er varm (med motoren av).

 

varme = utvider..

mao. du får tappet mer, om vanent er varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke skru av en slange hvis kjølevæska er veldig varm, for det kan fosse ut, og man brenner seg stygt. Heller ikke skru av lokket på ekspansjonstanken. ;)

 

Jeg har forresten kjørt bilen på bare rein 100% vannblanding ganske lenge. Når det begynte å fryse på, gikk det ganske greit. Tror det var ca -5 grader. Men Jeg ble litt nærvøs, så jeg tappet ut litt vann, ca halve kjølesystemet kanskje, også fyte jeg oppi en dunk med biltema frostvæske. Jeg tror det er 4 liter, men det står 3kg? hmm.. Det går vel ca 8 liter i kjølesystemet. Veit ikke helt eksakt på Volvoene.

 

Vann koker ved 100grader C, men når vann er under trykk, kan det klare høyere temperaturer. Når man blander vann med frostvæske, får blandingen en kjemisk egenskap som gjør at den får ett høyere kokepunkt,(og lavere frysepunkt) avhengig av blandingsforholdet. Det optimale blandingsforholdet for frostvæske er vel ca 60% frostvæske og 40% vann.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det å tappe vannet av motor'n er ikke noe problem, da bruker man bare tappekarana bak på blokka. Men det er det å få frostveska inn i motor'n før termostaten åpner som er problemet. Når vi fylte på vann tok det ca 5 min før termostaten åpna og det er ikke særlig morro å vite at blokka er tom for vann mens den står der å går :rolleyes:

 

Dere ville altså satse på å kjøre den varm, tømme av vannet og fylle på nytt siden termostaten da vil åpne fort?? Men problemet da er jo at forstveska ikke skal være kald når man heller den på varm motor, for da kan man jo ende opp med vridd topp.

 

Trond

- BMW 528i 85 -Langtids prosjekt

- BMW 525i

- BMW 745i

X BMW e30 med S50B30 -Morro bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår