Gå til innhold

Brent transistor i forsterker.

Ranger emnet


KingCamel

Anbefalte innlegg

Hei.

 

jeg har nettopp brent en av transistorene i forsterkeren min. Kan forsterkeren ta skade av at jeg klipper ut den transistoren og bruker den som 2 kanaler frem til jeg får en ny transistor?

 

mvh

1994 VW Golf TDK

2000 Yamaha Dragstar 1100

x 2006 Bombardier Outlander 800

x 2006 Bombardier Rally

x 1982 "Chewy" Corolla DX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ganske relevant det fesoj spør... men selv om det er utgangs transistorer så er dette en push/pull kobling som skal gi en symetrisk belastning og om et av de er kortslutter er ikke nok å fjerne den da den "resterende" transisto(er) vil lede i med full styrke og da får man spenning på høyt utgangene og om det ikke brenner noe mer så vil kanskje beskytelses kretsene slå av pwm om ikke så vil det være en konstant DC spenning på høytaller klemene -ca 25-60volt med alt mellom 3Amper og opptil 30Amper styrke.... det vil også forårsake at feedback kretsene vil prøve å kompensere for usymetrien i belastningen og brenne flere halvledere... sendte deg PM på hvordan du kunne prøve men anbefaler deg helst ikke, da du risikere å gjøre det verre.

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Matadoren vår :-)

 

Vil tilføye at man "teoretisk sett" ikke skal kjøre forsterkere uten belastning på alle kanaler (f.eks. en 4-kanaler med kun 2 i drift, altså ikke brokoblet), da dette også kan føre til at forsterkeren går i stykker. Hvor farlig dette er i hvert enkelt tilfelle, kommer an på oppbygningen av forsterkeren, så vidt jeg har merket.

 

Personlig har jeg gjort det flere ganger, og det har gått fint hver gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørte om en som brant opp sin zapco 9.0 (ikke en billigborsterker med andre ord) når han skulle måle den med scope. han hadde da kun scopet tilkoblet, og ingen annen last. forsterkeren går også i protect uten last. så er nok noe i det du sier der ja, at de ikke bør kjøres uten last.

 

det skal dog sies at zapco ikke kunne forstå hvordan den hadde brent opp av det, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først så kan jeg skrive at slikt som dette har jeg litt mindre en null peiling på.

Transistoren er koblet til et stort printkort :p

Jeg har kommet frem til at det er en: http://www.elfa.se/pdf/71/07116767.pdf som er brent.

jeg har koblet fra den som er brent og testa for å se om ampen fungerte og det gjorde den, men jeg bruker den ikke i frykt for at mer skal gå istykker.

 

Forsterkeren den står i er en Arizona Eagle SP1000.4 "mummyamp".

Jeg har en bryter som jeg kan velge om jeg vil bruke den som 2kanaler eller 4kanaler.

 

EDIT: Kan ta et bilde av printkortet i mårra å legge ut om det er ønskelig?

 

mvh

1994 VW Golf TDK

2000 Yamaha Dragstar 1100

x 2006 Bombardier Outlander 800

x 2006 Bombardier Rally

x 1982 "Chewy" Corolla DX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dag.

 

På den kan du bruke den som en "2" kanaler, med switchen på.. Husker når den kom, og jeg var sikker på at jeg så på en Human Reign fra Soundstream.. følte meg litt lurt da når jeg så lyset i kjeften på den :-) Søt er den uansett..

 

Ps. Har 3.5" kommet frem til deg ?

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 av denne forsterkeren. Liker de veldig godt jeg.. Virker som om de er veldi kraftige.. Kjører 1 rf sub på hver og mine spiller mye bedre en hva de en kompis har og han bruker en rf-amp som skal være "perfekt" til disse subbene.. Søtt utseende ja ;) 3,5" har kommet frem ja.. Det var når jeg koblet på de på denne forsterkeren at jeg brente transistoren, så jeg har ikke fått testa de mer en 2-3 minutter :p Den kanalen som er kaputt bruker jeg brokoblet til sub.

1994 VW Golf TDK

2000 Yamaha Dragstar 1100

x 2006 Bombardier Outlander 800

x 2006 Bombardier Rally

x 1982 "Chewy" Corolla DX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått bytta transistoren og gjett hva? Den fungerer fremdeles ikke :( Koblet opp slik at alt skulle være bra og likevel går den i protect. I ettertid la jeg merke til at transistorene ikke var like, men den nye gikk ikke i stykker.

 

Da spør jeg om det samme spørsmålet som i første post. Vil ampen ta skade av at jeg kobler fra den nye transtoren og kjører den som 2 kanaler ved å slå over bryteren der jeg kan velge mellom 2 og 4 kanaler? Bare frem til jeg får tak i riktig transistor?

 

 

Transistoren med ring rundt seg:

amp.jpg

1994 VW Golf TDK

2000 Yamaha Dragstar 1100

x 2006 Bombardier Outlander 800

x 2006 Bombardier Rally

x 1982 "Chewy" Corolla DX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... jeg sa til deg før at mulig alternativ er å "fjerne" kollektor spenningen til begge komplementare utgangs transistorene, om driverne ikke er defekte så skulle dette fungere feilfritt, men desverre pleier nesten aldri å være så enkelt som at en eneste transistor brenner og selv om man måler bare den ene som defekt er ALLTID best å skifte samtlige komplementare transistorene da den som "overlevde" blir gjerne overbelastet og tar ikke langt tid før den også kortsluttes og skadder den "nye" transistoren du nettopp skiftet... derfor kan noen "spesialister" være billigere enn andre og går for billige reparasjoner og bytter bare ut den ene transistoren som er defekt... for å gjøre en historie kort: du har garantert også feil tidligere i kretsen da dette er en DC koblet forsterkere så vil de fleste ganger andre halvledere også skaddes når utgangene blir defekte.

 

ellers en vanvitig dum spørmål: du har "isolert" kolektor til den nye transistoren du nettopp skiftet med glimmer skive?? ellers har du full kortslutning til jord og ampen vil gå til protection om sikringen ikke går...

eller er de helt innkapslede typer?

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... jeg sa til deg før at mulig alternativ er å "fjerne" kollektor spenningen til begge komplementare utgangs transistorene, om driverne ikke er defekte så skulle dette fungere feilfritt, men desverre pleier nesten aldri å være så enkelt som at en eneste transistor brenner og selv om man måler bare den ene som defekt er ALLTID best å skifte samtlige komplementare transistorene da den som "overlevde" blir gjerne overbelastet og tar ikke langt tid før den også kortsluttes og skadder den "nye" transistoren du nettopp skiftet... derfor kan noen "spesialister" være billigere enn andre og går for billige reparasjoner og bytter bare ut den ene transistoren som er defekt... for å gjøre en historie kort: du har garantert også feil tidligere i kretsen da dette er en DC koblet forsterkere så vil de fleste ganger andre halvledere også skaddes når utgangene blir defekte.

 

ellers en vanvitig dum spørmål: du har "isolert" kolektor til den nye transistoren du nettopp skiftet med glimmer skive?? ellers har du full kortslutning til jord og ampen vil gå til protection om sikringen ikke går...

eller er de helt innkapslede typer?

 

Snakka med han som bytta denne for meg nå og han sier at det er glimmer skive der. Den nye transistoren heter Irfp 250n iVr 610p kq bh mens den gamle heter Irfp 250n iVr 122h 89 36. Kan dette være grunnen til at den går i protect?

1994 VW Golf TDK

2000 Yamaha Dragstar 1100

x 2006 Bombardier Outlander 800

x 2006 Bombardier Rally

x 1982 "Chewy" Corolla DX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår