eirik med volvo Skrevet April 15, 2006 Rapporter Share Skrevet April 15, 2006 hei. har en 945 ltt -95 mod. som jeg tenkte jeg skulle gjøre litt med. det skal være familiebil, så forbruk og driftsikkerhet står i første rekke. har hørt at det bare er wastegaten som skiller letttrykk og vanligturboen, stemmer dette. hva skjer hvis man bytter til komplett 2,5" el. 3" anlegg fra turbo, skikkelig luftfilter, nevnte wastegate, og får den justert på rullende landevei? bør man bytte dyser? har det noe for seg å sette på en turbo fra x70 2.5t? skal man ha annen popoff? målet er rundt 200 hk, og godt med NM, er kjørbarhet og forbruk som er viktigst. har det noen effekt å bytte til racekat./-potte? finns bl.a på http://www.rakaror.o.se som lover noen ekstra hester (15-20), og hvor lovlig er en sånn manøver? skal være familiebil/konebil, så det skal ikke låte som en traktor og bruke 3 liter på mila+ ditto olje! er takknemlig for svar, denne operasjonen er det vel flere som har gjort før meg, er jo ingen vits å tråkke opp spora på nytt.... Siter biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88) biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet April 15, 2006 Rapporter Share Skrevet April 15, 2006 bør vel begynne med chip, da virker det som om viking chips er det beste, med tanke p åbsr's som ligger på drye 6lapper.. ellers bytter du wg aktuator til den som sitter på FT'n, da den kan juteres.. om du vil ha en noe billigere/enklere løsning, kan du gjøre slik vi gjorde på en 940 vi hadde for noen år siden, bytta vakumslangen til wg med en T-slange, da justerer du opp trykket til ca 0.6, men ikke så bra da den vil stå å "lekke" hele tiden.. 3" på FT-FK virker nesten lit skummelt, da mange opplever et ustyrlig ladetrykk, men om det er eksosen som gjør det er enda usikkert..men 3"JT m. 1demper uten kat. har de alle til felles hvetfall.. *med oppjustert trykk gav volvo bskjed til fatter'n at det var viktig å fylle 98blyfri, om du ikke gjør det fra før av og da.. hvor viktig det er veit jeg ikke, men er jo ikke snakk om mange kronene på fulkl tank 95 vs 98 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evolve Skrevet April 15, 2006 Rapporter Share Skrevet April 15, 2006 Ta kontakt med Poffs eller Turboperformance på forumet, de skaffer chip! Siter "95 VW Golf III (grevlingbil) "84 Volvo 240 - B230FK + [X] "00 BMW 520 m-sport Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oyvind ludvig otterlei Skrevet April 15, 2006 Rapporter Share Skrevet April 15, 2006 Mener BSR har en CHIP som er meget bra. De bruker dysene fra S60R mener eg. Turbo fra en 850 t5 15G med kon passer rett på,Må vri om Kompressor. Og VX kamaksel Mener dette var på 530 toppen. Og chip som er tilpasset.Og kløtsj! Trur de bremset ca 260hk og over 420Nm En veldig kjørbar motor.. Skal sjekke om eg finner en tråd der den er nemnt. Siter Ludvig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olemannz Skrevet April 15, 2006 Rapporter Share Skrevet April 15, 2006 Hei Eirik med Volvo! Hører du har fått tak på noe interiørgerier også? Må si jeg har gleda meg til å ta en titt på denne 940en her, ja! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olemannz Skrevet April 15, 2006 Rapporter Share Skrevet April 15, 2006 Skjønner at det skjer endel ting med bilen din fremover. Jeg har jo ikke fått sett den sånn den var når du kjøpte den, så jeg håper du tar litt bilder av jobbingen underveis? Sms`a litt med broren din litt tidligere her i kveld, og han nevnte noe om å dra i gang en prosjekttråd om børsa di her på forumet. Backer det forslaget 100%, gitt! Får håpe at de infløkte turbo-trimmings-greiene dine går i boks uten at det koster for mange skjorter, nå da. Hvis ikke, er det jo kult at du har klart å karre til deg en volvo med turbo i utgangspunktet!? Volvo og turbo er vel begreper som har ligget ditt hjerte nær relativt lenge... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirik med volvo Skrevet April 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 hei ole! jo detta kan bli skikkelig bra, funderer på porsche titangrå som hovedfarge, med 18" nebula som sommerdekk..... med det grå delskinninteriøret jeg fikk tak i nå blir det en litt annen bil! skal også rote fram litt glassfiber og kopiere underdelen på framfangeren til brodern, og modde den litt til en passende front til familiejernet. til resten: takk for tips, har fundert på hvor mye effekt man egentlig trenger, hvis man holder seg under 200 hk, og går for en annen kam, ser at det finns en god del spesialkammer ute på markedet, finns jo flere som skal gi bra med NM der ute. er det noe poeng? mine bruksmotorer blir sjeldent dratt over 4000 o/min, så det skal jo ikke varves noe her. skal jage litt på wg fra noen svenske kontakter, men sitter det integrert på originalturboen fra x70? da kan jeg jo benytte den, siden det er rimelig moderate greier dette. men som jeg har forstått: chip, filter, ikke over 2,5" anlegg (også downpipen?) ny wg/ev.t ny turbo. så kommer kam og en skikkelig justering som en ev.t bonus? hvor skal man få justert/chippet den? bor i lillehammer, nærmeste er vel flissundet på flisa som har rullende landevei? Siter biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88) biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oyvind ludvig otterlei Skrevet April 16, 2006 Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 Ser at Vikingchip og har bra saker, finner ikke tilbake til den andre tråden, men dette og ser bra ut for den som ikke liker å dra den over 5000rpm http://www.vikingchip.com/ Dette er målt på hjula kan vel legge til ca 15% eller er ikke sikker men dette er fine tall. http://www.vikingchip.com/040605.html Siter Ludvig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboperformance Skrevet April 18, 2006 Rapporter Share Skrevet April 18, 2006 Ser at Vikingchip og har bra saker, finner ikke tilbake til den andre tråden,men dette og ser bra ut for den som ikke liker å dra den over 5000rpm http://www.vikingchip.com/ Dette er målt på hjula kan vel legge til ca 15% eller er ikke sikker men dette er fine tall. http://www.vikingchip.com/040605.html Litt hjelp, høres ut som tingen er et specialchip mappet for oppsettet: http://home.online.no/~kjet-sk/Viking.htm Skaffer også WG-klokke med hardere fjær (0.8 bar -> ), kr 500,- v/ innbytte. Siter Prosjekt Fenris: 242 TIC, 300 hk, 1. premie Ål-treffet 2006: http://http://www.bilforumet.no/prosjektforum/70808-turboperformance-volvo-242-project-fenris.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aasmund Skrevet April 21, 2006 Rapporter Share Skrevet April 21, 2006 Syns du skal gå for 500hk + jeg, Bro, og kjøpe firehjulstrekk til kjerringa! Trengs det når dere på død og liv skal bo på fjellet... (",). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olemannz Skrevet April 21, 2006 Rapporter Share Skrevet April 21, 2006 Så så gutter! Er vel ingen grunn til å dra helt over? Artig at bror din melder seg på i debatten om trimming, ja. må jo si meg enig i det der med firehjulstrekk til familien. Vil tro du får mye fin 4x4 for prisen av kam, chipping, flissundet, stor turbo, dyrere forsikring og bedrøvelige godkjenningsrunder hos BT... Ja-kanskje til og med en Baleno??:puke Greit å komme helt fram, selv når den rullende landeveien er nedsnødd og ubrøyta der oppe i fjellheimen. Ta heller og lag en tråd om bilen i sin helhet nå, da? Med bilder av oppussingen og det nye interiøret, og greier. Gled deg over bilen som den er. Tenk på familien, og tenk på sikkerhet! Og når du er ferdig med det og trenger en rask lekebil, går det jo an å finne mye veigrep og kjøreglede i små originale tyskere...Hehe...:bump Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirik med volvo Skrevet April 24, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 24, 2006 blir iallefall ikke feilhjulsstrekk! har finni opplegget nå: hans lager 2,5" anlegg til meg, mot at jeg skrur gulvsspon på sjappa hans, en av de ovennevnte chatterne får jeg ny wg og chip for 1500,- , nytt luftfilter er det vel en 800 bævere for, og 98 oktan var det 12.78 for på statoil nå så jeg. der har vi oppsettet! i tillegg blir det lesjøfors og gassdempere og nye bremser rund baut, og på sikt litt hardere krengningshemmere og pene felger. og selvfølgelig alt det andre smågreiene som kommer til underveis. prøvde volvo V70 R awd idag, det var vel den optimale familiebørsa det, tenker jeg. går jo alt for bra for mitt førerkort. xc90 v8 var også greit, men nye c70 påkalte oppmerksomheten fra småripsa på lilletorget best...... blir en prosjektlink på den, skal gjøre en god del småting utvendig på den utover sommeren, front og bakfanger i glassfiber(sjøllaga, IKKE plast&son stuk!), ny antenne, lakke opp en dør, spraysote ruter (så lite at jeg kan ha det på sidenrutene foran også), montere et moderat og godt skjult stereoanlegg, el.vinduer og el.speil, diff fra v90 med antispinn (fra en svenske) og få en brukbar finish på hele bilen. så, det blir litt kosing med den! Siter biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88) biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olemannz Skrevet April 26, 2006 Rapporter Share Skrevet April 26, 2006 Høres bra ut Eirik! Jeg gleder meg til å se bilder og høre mer utover. Ørlitegrann off topic: Jeg har ordna meg "nye" felger til golfen, jeg da. 195-50-15 detta og, men med fem eiker istedenfor tre, som på bildet. LITT penere, kan man si.... Håper alt er vel i fjell og li, og at Bror er fornøyd med ny alder? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirik med volvo Skrevet Mai 11, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2006 da har jeg et stalltips til alle eiere av lavtrykksturbo, som jeg fikk av verkstedsjefen på volvo. løsne på wg, legg i mellom 1 skive ved hver skrue (2 stk), vips har du 160 hk! her går det an å teste litt med forskjellige tykkelser, mine var 1,5 mm, han mente at de godt kunne være 2mm, gi meg gjerne tilbakemelding hvis noen prøver litt forskjellige tykkelser, og ikke har familiebilen å teste på.... ellers er all ny innredning på plass, hvite skilt er påmontert, hvite blinkers er på, bilder er tatt, og prosjekttråd skal startes bare det blir litt bedre tid.... Siter biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88) biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R_Style Skrevet Mai 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2006 da har jeg et stalltips til alle eiere av lavtrykksturbo, som jeg fikk av verkstedsjefen på volvo. løsne på wg, legg i mellom 1 skive ved hver skrue (2 stk), vips har du 160 hk! her går det an å teste litt med forskjellige tykkelser, mine var 1,5 mm, han mente at de godt kunne være 2mm, gi meg gjerne tilbakemelding hvis noen prøver litt forskjellige tykkelser, og ikke har familiebilen å teste på.... ellers er all ny innredning på plass, hvite skilt er påmontert, hvite blinkers er på, bilder er tatt, og prosjekttråd skal startes bare det blir litt bedre tid.... Dette blir det samme som å montere på en wastegate fra en "fulltrykker", altså FT motor... ca 0,5 i ladetrykk... Siter 745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.