Gå til innhold

trimming av 945 ltt?

Ranger emnet


eirik med volvo

Anbefalte innlegg

hei.

 

har en 945 ltt -95 mod. som jeg tenkte jeg skulle gjøre litt med.

 

det skal være familiebil, så forbruk og driftsikkerhet står i første rekke.

har hørt at det bare er wastegaten som skiller letttrykk og vanligturboen, stemmer dette.

hva skjer hvis man bytter til komplett 2,5" el. 3" anlegg fra turbo, skikkelig luftfilter, nevnte wastegate, og får den justert på rullende landevei?

bør man bytte dyser?

har det noe for seg å sette på en turbo fra x70 2.5t?

skal man ha annen popoff?

målet er rundt 200 hk, og godt med NM, er kjørbarhet og forbruk som er viktigst.

har det noen effekt å bytte til racekat./-potte? finns bl.a på http://www.rakaror.o.se som lover noen ekstra hester (15-20), og hvor lovlig er en sånn manøver?

 

skal være familiebil/konebil, så det skal ikke låte som en traktor og bruke 3 liter på mila+ ditto olje!

 

er takknemlig for svar, denne operasjonen er det vel flere som har gjort før meg, er jo ingen vits å tråkke opp spora på nytt....

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

bør vel begynne med chip, da virker det som om viking chips er det beste, med tanke p åbsr's som ligger på drye 6lapper.. ellers bytter du wg aktuator til den som sitter på FT'n, da den kan juteres.. om du vil ha en noe billigere/enklere løsning, kan du gjøre slik vi gjorde på en 940 vi hadde for noen år siden, bytta vakumslangen til wg med en T-slange, da justerer du opp trykket til ca 0.6, men ikke så bra da den vil stå å "lekke" hele tiden.. 3" på FT-FK virker nesten lit skummelt, da mange opplever et ustyrlig ladetrykk, men om det er eksosen som gjør det er enda usikkert..men 3"JT m. 1demper uten kat. har de alle til felles hvetfall..

*med oppjustert trykk gav volvo bskjed til fatter'n at det var viktig å fylle 98blyfri, om du ikke gjør det fra før av og da.. hvor viktig det er veit jeg ikke, men er jo ikke snakk om mange kronene på fulkl tank 95 vs 98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener BSR har en CHIP som er meget bra.

De bruker dysene fra S60R mener eg.

Turbo fra en 850 t5 15G med kon passer rett på,Må vri om Kompressor.

Og VX kamaksel Mener dette var på 530 toppen.

Og chip som er tilpasset.Og kløtsj!

Trur de bremset ca 260hk og over 420Nm

En veldig kjørbar motor..

Skal sjekke om eg finner en tråd der den er nemnt.

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det skjer endel ting med bilen din fremover. Jeg har jo ikke fått sett den sånn den var når du kjøpte den, så jeg håper du tar litt bilder av jobbingen underveis? Sms`a litt med broren din litt tidligere her i kveld, og han nevnte noe om å dra i gang en prosjekttråd om børsa di her på forumet. Backer det forslaget 100%, gitt! Får håpe at de infløkte turbo-trimmings-greiene dine går i boks uten at det koster for mange skjorter, nå da. Hvis ikke, er det jo kult at du har klart å karre til deg en volvo med turbo i utgangspunktet!? Volvo og turbo er vel begreper som har ligget ditt hjerte nær relativt lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei ole!

 

jo detta kan bli skikkelig bra, funderer på porsche titangrå som hovedfarge, med 18" nebula som sommerdekk.....

med det grå delskinninteriøret jeg fikk tak i nå blir det en litt annen bil!

skal også rote fram litt glassfiber og kopiere underdelen på framfangeren til brodern, og modde den litt til en passende front til familiejernet.

 

til resten: takk for tips, har fundert på hvor mye effekt man egentlig trenger, hvis man holder seg under 200 hk, og går for en annen kam, ser at det finns en god del spesialkammer ute på markedet, finns jo flere som skal gi bra med NM der ute.

er det noe poeng? mine bruksmotorer blir sjeldent dratt over 4000 o/min, så det skal jo ikke varves noe her.

skal jage litt på wg fra noen svenske kontakter, men sitter det integrert på originalturboen fra x70? da kan jeg jo benytte den, siden det er rimelig moderate greier dette.

men som jeg har forstått: chip, filter, ikke over 2,5" anlegg (også downpipen?)

ny wg/ev.t ny turbo. så kommer kam og en skikkelig justering som en ev.t bonus?

hvor skal man få justert/chippet den? bor i lillehammer, nærmeste er vel flissundet på flisa som har rullende landevei?

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Vikingchip og har bra saker, finner ikke tilbake til den andre tråden,

men dette og ser bra ut for den som ikke liker å dra den over 5000rpm

 

http://www.vikingchip.com/

 

Dette er målt på hjula kan vel legge til ca 15% eller er ikke sikker

men dette er fine tall.

http://www.vikingchip.com/040605.html

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Vikingchip og har bra saker, finner ikke tilbake til den andre tråden,

men dette og ser bra ut for den som ikke liker å dra den over 5000rpm

 

http://www.vikingchip.com/

 

Dette er målt på hjula kan vel legge til ca 15% eller er ikke sikker

men dette er fine tall.

http://www.vikingchip.com/040605.html

 

Litt hjelp, høres ut som tingen er et specialchip mappet for oppsettet:

 

http://home.online.no/~kjet-sk/Viking.htm

 

Skaffer også WG-klokke med hardere fjær (0.8 bar -> ), kr 500,- v/ innbytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så så gutter!

Er vel ingen grunn til å dra helt over? Artig at bror din melder seg på i debatten om trimming, ja. må jo si meg enig i det der med firehjulstrekk til familien. Vil tro du får mye fin 4x4 for prisen av kam, chipping, flissundet, stor turbo, dyrere forsikring og bedrøvelige godkjenningsrunder hos BT... Ja-kanskje til og med en Baleno??:puke

Greit å komme helt fram, selv når den rullende landeveien er nedsnødd og ubrøyta der oppe i fjellheimen. Ta heller og lag en tråd om bilen i sin helhet nå, da? Med bilder av oppussingen og det nye interiøret, og greier. Gled deg over bilen som den er. Tenk på familien, og tenk på sikkerhet! Og når du er ferdig med det og trenger en rask lekebil, går det jo an å finne mye veigrep og kjøreglede i små originale tyskere...Hehe...:bump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir iallefall ikke feilhjulsstrekk!

 

har finni opplegget nå: hans lager 2,5" anlegg til meg, mot at jeg skrur gulvsspon på sjappa hans, en av de ovennevnte chatterne får jeg ny wg og chip for 1500,- , nytt luftfilter er det vel en 800 bævere for, og 98 oktan var det 12.78 for på statoil nå så jeg. der har vi oppsettet!

i tillegg blir det lesjøfors og gassdempere og nye bremser rund baut, og på sikt litt hardere krengningshemmere og pene felger. og selvfølgelig alt det andre smågreiene som kommer til underveis.

 

prøvde volvo V70 R awd idag, det var vel den optimale familiebørsa det, tenker jeg. går jo alt for bra for mitt førerkort. xc90 v8 var også greit, men nye c70 påkalte oppmerksomheten fra småripsa på lilletorget best......

 

blir en prosjektlink på den, skal gjøre en god del småting utvendig på den utover sommeren, front og bakfanger i glassfiber(sjøllaga, IKKE plast&son stuk!), ny antenne, lakke opp en dør, spraysote ruter (så lite at jeg kan ha det på sidenrutene foran også), montere et moderat og godt skjult stereoanlegg, el.vinduer og el.speil, diff fra v90 med antispinn (fra en svenske) og få en brukbar finish på hele bilen.

så, det blir litt kosing med den!

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut Eirik! Jeg gleder meg til å se bilder og høre mer utover. Ørlitegrann off topic: Jeg har ordna meg "nye" felger til golfen, jeg da. 195-50-15 detta og, men med fem eiker istedenfor tre, som på bildet. LITT penere, kan man si....

Håper alt er vel i fjell og li, og at Bror er fornøyd med ny alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

da har jeg et stalltips til alle eiere av lavtrykksturbo, som jeg fikk av verkstedsjefen på volvo.

 

løsne på wg, legg i mellom 1 skive ved hver skrue (2 stk), vips har du 160 hk!

her går det an å teste litt med forskjellige tykkelser, mine var 1,5 mm, han mente at de godt kunne være 2mm, gi meg gjerne tilbakemelding hvis noen prøver litt forskjellige tykkelser, og ikke har familiebilen å teste på....

 

ellers er all ny innredning på plass, hvite skilt er påmontert, hvite blinkers er på, bilder er tatt, og prosjekttråd skal startes bare det blir litt bedre tid....

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg et stalltips til alle eiere av lavtrykksturbo, som jeg fikk av verkstedsjefen på volvo.

 

løsne på wg, legg i mellom 1 skive ved hver skrue (2 stk), vips har du 160 hk!

her går det an å teste litt med forskjellige tykkelser, mine var 1,5 mm, han mente at de godt kunne være 2mm, gi meg gjerne tilbakemelding hvis noen prøver litt forskjellige tykkelser, og ikke har familiebilen å teste på....

 

ellers er all ny innredning på plass, hvite skilt er påmontert, hvite blinkers er på, bilder er tatt, og prosjekttråd skal startes bare det blir litt bedre tid....

 

Dette blir det samme som å montere på en wastegate fra en "fulltrykker", altså FT motor... ca 0,5 i ladetrykk...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår