Gå til innhold

trimming av 945 ltt?

Ranger emnet


eirik med volvo

Anbefalte innlegg

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fatter'n har brukt 3 skiver på hver side, ga ca 1bar i trykk.

Den er også chippet, men ikke helt sikker på hva slags.

Bilen har uansett gått slik uten problemer i 1 år nå, bensinforbruket er det samme som før.

 

Brukte samme oppsettet. 3skiver på hver side. CHippet bensin og tenning.

www.turbo.as

 

Flest aktive brukere noensinne var 1, 01.01.70 klokka 01:00.

 

HAHA!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. B230FK med 1bar trykk og chippet tenning og bensin går svært bra! der har du dreimoment helt fra bunnen og uansett hvor du befinner deg mellom 1800 og 4500rpm, uansett hvilket gir. gi gass :D

 

Edit: må ha K&N filter ellernoe, 3" eksos blir for stort. vanskelig å styre ladetrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HÆ? hvordan får du det til at eksosen blir for stor til å styre ladetrykket? er det baktrykket som regulerer turbotrykket ditt da? tror mer på skenladd pga for stram wg klokke til at klaffen klarer slippe ut nok eksos jeg når man har sånne tendenser.

 

har hatt 3"eksos i 2,5 år på min, og ikke hatt noe problemer akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HÆ? hvordan får du det til at eksosen blir for stor til å styre ladetrykket? er det baktrykket som regulerer turbotrykket ditt da? tror mer på skenladd pga for stram wg klokke til at klaffen klarer slippe ut nok eksos jeg når man har sånne tendenser.

 

har hatt 3"eksos i 2,5 år på min, og ikke hatt noe problemer akkurat.

er pga. av at wastegaten er for liten på FK motoren. den henger rett og slett ikke med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og derav bruker du baktrykket i et mindre eksosanlegg for å holde igjen ladetrykket? høres unektelig teit ut.

 

hvordan er det med vandringa på stanga da? får den skyve klaffen helt ut eller er klokka strammet/shimset i massevis? da er det bedre å forlenge staget slik at det blir max vandring og heller hekte innpå en hjelpefjær fra f.eks. en campingstol for å teste.

 

når du sier wastegate - mener du klokka som åpner wastegaten? eller mener du hullet og klaffen inni? det er nok av folk som roter med det der

 

og sist men ikke minst - hvorfor MÅ han ha K&N filter eller lignende? sjekk Patrick931 på TPC forumet - de bremset 303hk på hjula på en B21ET med orig. luftfilterboks og papirfilter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. B230FK med 1bar trykk og chippet tenning og bensin går svært bra! der har du dreimoment helt fra bunnen og uansett hvor du befinner deg mellom 1800 og 4500rpm, uansett hvilket gir. gi gass :D

 

Edit: må ha K&N filter ellernoe, 3" eksos blir for stort. vanskelig å styre ladetrykket.

 

 

hva er ca effekt på dette? med original tenning, filter og annlegg, kontra chip, filter og 2,5" anlegg?

bør man ha ladetrykksklokke når man tester sånt, så man har litt kontroll? er jo ikke fett med motorras og bøyde råder i familiebørsa.....

 

og, hvem gir mest for penga når man skal optimalisere tenningsboksen? min går å rykker litt, og verkstedsjefen på volvo mente at teningsboksen burde justeres, og da er jo veien kort til noe mer.

har det noe for seg med chip i boksen når man gjør detta, skulle vel tro at det ikke har noe for seg?

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel selvjustering p åtenninga der i gården, så da viser vel det at volvo hos deg har ca like mye peil der som de her på forus har!

 

har ikke erfaring med det selv, det skal sies, men ettersom jeg forstår virker det som vikingchip er rimelig dyktige, og turboperformance her inne selger.. ikke dyre heller

 

*og JA du bør absolut ha en måler så du ser hvor mye trykk du har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er ca effekt på dette? med original tenning, filter og annlegg, kontra chip, filter og 2,5" anlegg?

bør man ha ladetrykksklokke når man tester sånt, så man har litt kontroll? er jo ikke fett med motorras og bøyde råder i familiebørsa.....

 

og, hvem gir mest for penga når man skal optimalisere tenningsboksen? min går å rykker litt, og verkstedsjefen på volvo mente at teningsboksen burde justeres, og da er jo veien kort til noe mer.

har det noe for seg med chip i boksen når man gjør detta, skulle vel tro at det ikke har noe for seg?

 

Å chippe tenninga på en FK når du skal kjøre med orginal turbo, og kanskje noe rundt 1 bar, er unødvendig.... har du forresten sjekket om du har løstagbar chip i tenningsboksen evt sjekket de tre siste sifferene på boksen?

 

1500,- for en ecomax vikingchip (kan lade rundt 1,2 - 1,4 bar), og 500,- for en "ny" wastegate med hardere fjær (hvis du sender inn den gamle wg din) er ikke av dyreste sorten, så det er vel det du skulle trenge for å få mer fres i LTT`n din...

 

Men hvis du skal trimme litt mer, med oppgradering av turbo, ic, dyser, btr etc, så er nok tenningschip inne i bildet, og evt en spesialchip for bensin, alt ettersom hvilke oppgraderinger det er snakk om...!

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.2 -1.4 bar... med originalfønern? hmm.. hørtes litt mye ut...

 

Chipen gjør at man KAN lade 1,2 - 1,4 bar, kan gjerne gjøra det på orginal tuba`n, men at det er noe særlig tess over 1 - 1,1 bar vil j ikke påstå (med orginal IC er det også mest sannynlig finito over 1,1 - 1,2)

 

du skjønte sikkert hva j mente Mogwai :)

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår