Gå til innhold

trimming av 945 ltt?

Ranger emnet


eirik med volvo

Anbefalte innlegg

Å chippe tenninga på en FK når du skal kjøre med orginal turbo, og kanskje noe rundt 1 bar, er unødvendig.... har du forresten sjekket om du har løstagbar chip i tenningsboksen evt sjekket de tre siste sifferene på boksen?

 

1500,- for en ecomax vikingchip (kan lade rundt 1,2 - 1,4 bar), og 500,- for en "ny" wastegate med hardere fjær (hvis du sender inn den gamle wg din) er ikke av dyreste sorten, så det er vel det du skulle trenge for å få mer fres i LTT`n din...

 

Men hvis du skal trimme litt mer, med oppgradering av turbo, ic, dyser, btr etc, så er nok tenningschip inne i bildet, og evt en spesialchip for bensin, alt ettersom hvilke oppgraderinger det er snakk om...!

 

hvilke tall er det som er "magiske"?

er det noen stor forskjell her? er jo tross alt volvo vi snakker om, ser for meg at de kjører det samme rasket hele produksjonstida?

 

ser for meg en ny wg, men skulle man hatt en justerbar en, eller er skivetrikset like bra, og litt billigere?

skal prøve 98 oktan i kveld, for å se om rykkinga blir borte, kom på at en kompis av meg hadde det samme problemet med en gammal bmw, da funka 98 oktan mye bedre.

 

er det ikke noe poeng å chippe boksen? ser for meg at vikingchip hadde en som kunne passe fint:)

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hvilke tall er det som er "magiske"?

er det noen stor forskjell her? er jo tross alt volvo vi snakker om, ser for meg at de kjører det samme rasket hele produksjonstida?

 

ser for meg en ny wg, men skulle man hatt en justerbar en, eller er skivetrikset like bra, og litt billigere?

skal prøve 98 oktan i kveld, for å se om rykkinga blir borte, kom på at en kompis av meg hadde det samme problemet med en gammal bmw, da funka 98 oktan mye bedre.

 

er det ikke noe poeng å chippe boksen? ser for meg at vikingchip hadde en som kunne passe fint:)

 

Ta kontakt med Turboperformance på forumet her, så skaffer han justerbar WG til 500,- hvis du sender inn din gamle WG, og en Ecomax vikingchip for bensin til 1500,-... mer en dette trenger du ikke så lenge du kjører med orginal tuba og IC...!

 

Ellers så kan du jo skaffe deg 3" JT fra turbo og ut, og evt et åpent filter for lyden sin skyld...!

 

Den rykkinga, kan gjerne være slitte tenningsdeler (plugger, rotor, fordeler, tennkabler etc) eller LMM`n din som er sliten... sjekket om du får noen feilkoder via diagnose uttaket?

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken WG er anbefalt å kjøpe hvis ikke du vil sende inn den gamle da? :)

 

Har ikke bytta WG på min enda, så der kan j ikke si noe sikkert, men en WG fra BSR f.eks, burde funke greit... må vel også kjøpe med festebrakett så den passer... KRB trading har også WG...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noe poeng med frakkere wg på orginalturboen? er jo begrenset hvor mye den klarer å levere?

går det ann å stramme orginalwg til 0,9-1 bar? eller blir det voldsomt på chip, anlegg og filter? den er på 0,8 org skjønte jeg?

hva slags effekt kan man forvente seg med ovennevnte kombinasjon? og hva med bensinforbruk og NM?

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noe poeng med frakkere wg på orginalturboen? er jo begrenset hvor mye den klarer å levere?

går det ann å stramme orginalwg til 0,9-1 bar? eller blir det voldsomt på chip, anlegg og filter? den er på 0,8 org skjønte jeg?

hva slags effekt kan man forvente seg med ovennevnte kombinasjon? og hva med bensinforbruk og NM?

 

Selv ville j ha gått for en ny WG med strammere/kraftigere fjær, dette fordi den orginal/gamle WG som sitter der kan begynne å bli sliten og slapp, noe som kan resultere i skenladd og/eller ustabilt ladetrykk til tider ved oppjustering, noe j ikke syns er helt topp... (har selv slitt med ustabilt ladetrykk pga dette)

 

La oss si du bytter WG, monterer Ecomax chip, monterer 3" eksos og åpent filter (de to sist nevnte er ikke et must, men 3" er ikke dumt å montere...) og evt bytter til en litt kvassere kam, A-kam og skrur opp trykket til 1 bar...

Da burde du havne på noe rundt 200 HK og greit med NM, og det vil j påstå er greit resultat fra en 136 HK LTT med orginal tuba... Du merker god forskjell!

 

Orginalt så lader FK`n ca 0,3 bar og FT`n ca 0,5 bar...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå montert filter å 3" xsos på 945n min, en 97 modell med FK, å satt på ett t-stykke på wastegateslangen, å den lader alt frå 0,6 til 0.8/9, så jeg trur jeg skal legge mellom skiver på wastegaten eller bytte den! men tviler på att det er pga 3" xsos att jeg sliter med ustabilt trykk, trur det er pga slapp fjær i wastegaten som er nevnt over! Men det blir fin lyd med 3" å kun 1 demper! ville ikke ha bytta bort det annlegge med noe anna! Det neste på lista nå blir chip, så jeg kan lade 0.8-1 bar! å det er enorm forskjell fra orginal 135hk til det jeg har nå.... som er uvisst:) hehe... men det går:) det jeg er redd for nå er girkassa! Men, eirik med volvo, gjør som meg! da får du sånn passe skyv i "familieræsern:)" nok til att mor blir fali bak rattet:) hehe...

 

Men ett annet spm.... hvor mye trykk tåler FK i lengden uten chip? er redd for å ta livet av motoren!

Det finnes 2 typer biler: NYE og GAMLE VOLVO`r

Volvo 945 Turbo, Team Long Roof Racing:)

 

x - Volvo 240 GL

x - Volvo 240 DL, ble TIC

x - Volvo 245 LRR(Long Roof Racing)

x - Volvo 740 GLE automat (vrak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noe poeng med frakkere wg på orginalturboen? er jo begrenset hvor mye den klarer å levere?

går det ann å stramme orginalwg til 0,9-1 bar? eller blir det voldsomt på chip, anlegg og filter? den er på 0,8 org skjønte jeg?

hva slags effekt kan man forvente seg med ovennevnte kombinasjon? og hva med bensinforbruk og NM?

 

Har du 3" eksos og sportsfilter, og en god chip, så burde du klare å

lure ut 200-210 hk 0.9-1.0 bar med original kam ..

Men du får eit veldig bra moment i motor 370-400Nm ved 2300 rpm tipper eg.

Og de drar godt.

Ladder du mer så er det lite å hente, mest varmt og problem med turbo i lengden. Da er det på tide å få ned i en større 15G eller 16T og 1.2-1.3 bar..

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har 3" eksos og litt rart ladetrykk...

er normalt opp til 4000 RPM, da går d fra 0,6 og helt opp til 0,8 bar.

Men er dette skadelig da, sålenge det holder seg under 1 bar?

Vil det bli noe annerledes med en "strammere" WG?

86- Volvo 240 GL (B230FT, chip, 16t) Prosjekt/bruksbil

88- Volvo 740 GL STV (D24) Bruksbil

86- Volvo 240 GLE (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår