Gå til innhold

Kapping av orginalfjærer vs senkefjærer

Ranger emnet

BIG1

Anbefalte innlegg

Hm, når du kapper så blir den jo enda stivere, så da må det vel være bedre å kappe ei orginalfjær siden den ikke er like stiv i utgangspunktet?

Selve fjæra blir ikke stivere av å kappe den - den får bare mindre å fjære på..

Og en myk fjør som får mindre å fjære på enn det den er beregnet for, vil si det samme som at fjørene kommer til å slå sammen når du treffer en litt kraftig hump - som da igjen vil gå utover bla forstillinga di...

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eit råd å gi.

Når man monterer senkefjører så vil fjærings veien bli kortere, dette bør man kompensere med en kortere demper og en demper som er stivere,

spesielt rebonden i demperen må være kraftigere til kortere og stivere fjøra blir. Er det noen av dere som har opplevd å kjøre i sving og demper botner pga

ujevnheter på veien??

Har en følelse av at det er en lav bil som teller, og ikke kjøreegenskapene

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eit råd å gi.

Når man monterer senkefjører så vil fjærings veien bli kortere, dette bør man kompensere med en kortere demper og en demper som er stivere,

spesielt rebonden i demperen må være kraftigere til kortere og stivere fjøra blir. Er det noen av dere som har opplevd å kjøre i sving og demper botner pga

ujevnheter på veien??

Har en følelse av at det er en lav bil som teller, og ikke kjøreegenskapene

Var egentlig dette jeg helst ville fram til også... Er en grunn til at det ikke er lovlig å kappe fjører :pimp

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm, vet:)

Skal bruke bilstein b8 sprint dempere... litt artigt å ha et sett med fjærer som er kappet mye som jeg kan bruke når jeg skal på biltreff f.eks.

Men spørsmålet er fortsatt... hva blir mykest/minst dissing av kapping med orginalfjær eller senkefjær

Skoda Enyaq iv80x -2022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm, vet:)

Men spørsmålet er fortsatt... hva blir mykest/minst dissing av kapping med orginalfjær eller senkefjær

Du kan ikke få både i pose og sekk. Kappa orginale hopper og spretter og kappa senkefjører blir stivt. Det greieste er urørte senkefjører og modifiserte skåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke få både i pose og sekk. Kappa orginale hopper og spretter og kappa senkefjører blir stivt. Det greieste er urørte senkefjører og modifiserte skåler.

hva kan man gjøre bak da? vet at man kan senke fjærskålene foran med ca 2,5 cm, men bak vil jo det bli et problem hvis man fremdeles vil ha ukappet senkefjær men lavere bil...

Når det er sagt så skal jeg aldri mere ha "Kappex" da det som tidligere nevt i tråden ikke er sunt for forstillingen. Selv om gamlebilen ble stiv så er det pga null vandring, fjæret omtrent kun på dekkene og foringene. Men hadde ikke problemer med "hopping" da jeg stort sett alltid holder meg til fartsgrensene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... så da har du besvart spørsmålet mitt da?:)

At orginale fjærer blir stivere og hopper enda mer enn kappede senkefjærer

Skoda Enyaq iv80x -2022

Lenke til kommentar
Del på andre sider