Gå til innhold

E30 Turbo: '85 BMW E30 327i turbo, prosjekt stroker!

Ranger emnet


E30 Turbo

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal det være verre med høy komp. på en M20 i forhold til en 8v b230?

 

Jeg har 8,6:1 på min 2,3l 8v og det skulle fungere helt greit med effekt over 400hk.

 

Er vel dårligere forbrenningsrom i en 8v Volvo enn BMW som har hemisfæriske f.rom

 

Angående hvor høyt man skal legge seg så er en 4-ventilstopp mer tilgivende i forhold til komp.

 

Jeg hadde 8,4:1 i min M30 3.5, med flate stempeltopper (smidde mahle), å måtte ned i 11 grader fortenning på 1.1bar og 470hk/700nm i benken.. Fikk ikke ladet mere pga tenningsbank. Jeg hadde håp om 1.5-1.6bar å 600hk dengang.. (med rundt 15-17 grader fortenning..)

 

Forbrenningskammerene til M20 og M30 er litt håpløse for overlading med høy komp.. Virker som det er alt for mye "glødekanter"..

Volvo sine topper har jeg absolutt ingen anelse om..

 

Få bearbeidet forbrenningskammer og stempeltopper på M20/M30, så forandrer saken seg ganske så mye..

 

Særdeles høy komp er uansett masse stress i forhold til resultat på en slik motor synes jeg, pga at det er ikke SÅ lidende respons på lavere komp i motor.. Dog gjør lavere komp veien til høy effekt uhorvelig mye enklere.

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 342
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jo når jeg tenker på det så har jo m20 en ganske så svak topp men om man sveiser den godt nok så tror jeg ikke den vil bli skadelidende. selv mener jeg lav komp er ut.

 

M20 toppen sveises kun for forsterkning imellom vannkanal og kamaksel-lagerbukk.. De sprekker der hvis ikke, å skaper "guffe" i olja pga blanding av vann/olje..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M20 toppen sveises kun for forsterkning imellom vannkanal og kamaksel-lagerbukk.. De sprekker der hvis ikke, å skaper "guffe" i olja pga blanding av vann/olje..

 

jo seff men med mere komp følger større påkjenning på toppen. hvilken kam var det du hadde til det oppsettet ditt? sikker på at den kammen var optimal til det oppsettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo seff men med mere komp følger større påkjenning på toppen. hvilken kam var det du hadde til det oppsettet ditt? sikker på at den kammen var optimal til det oppsettet?

 

Det er vel det totale sylinder trykket, altså effekt/moment, som gjør at toppen "beveger seg" nok til å sprekke..

 

Kammen var spesial laget av VS motor.. Men nei, den var ikke optimal da det ble lagd for lavere effekt. Så noe av skylden har den nok.. MEN hadde komp vært lavere, så hedde det løst problemet :)

Det er igrunn hele poenget mitt, lav komp løser mange problemer uten å forringe andre ting vesentlig..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tror nok det er som Ola sier, senk komp'en og vips, en masse arbeid er spart! Så tror nok jeg går for lavere komp da.

 

Har sveisa toppen, og da holdt den orginale topp-pakninga helt til 1.8 bar før det sa poff! Vi gikk gradvis oppover for å se hvor mye den holdt.. :driving Gikk høvelig greit på 1.7 bar vil jeg si! :popcorn Da jeg var i mo sist, kjørte jeg til sammenligning 0.6 bar!

BMW E30 3.1 ///TIC (snart ny m20 motor 331TIC)

09 Audi A4 2.0TFSI Avant Quattro S-line

08 FastFord Transit TDCI kassapowah

08 Slovw Caddy Maxi TDI DSG

Suzuki GSX750R TurboIntercooler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
hei, den dere 318is motoren du hadde i den bilen så va kræsja, har du den endo? intresert i og selga den?

 

Heihei! Har den enda ja.. Ligger på kjøp/salg siden forresten! :P Kom med et bud..

BMW E30 3.1 ///TIC (snart ny m20 motor 331TIC)

09 Audi A4 2.0TFSI Avant Quattro S-line

08 FastFord Transit TDCI kassapowah

08 Slovw Caddy Maxi TDI DSG

Suzuki GSX750R TurboIntercooler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja, da var ny turbo'en og grenrøret ankommet! Holset HX50, grenrør med T4 puls-splitt og ekstern wg uttak! Ikke fått strokerkit'et enda.. :( Er en del venting siden stemplene måtte lages custom, og det var mye pågang på fabrikken!! Fikk mail om at dette er det første 3.1 oppsettet som skal turbokonverteres som de visste om! :titties: Whoohoo!!!!!!

BMW E30 3.1 ///TIC (snart ny m20 motor 331TIC)

09 Audi A4 2.0TFSI Avant Quattro S-line

08 FastFord Transit TDCI kassapowah

08 Slovw Caddy Maxi TDI DSG

Suzuki GSX750R TurboIntercooler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det verte gromt med 3.1 m20 turbo..:pray få sjå bilder av nye delane no da..;)

 

litt off topic: sendte deg en pm angående det gamle grenrøret.:heyyou: sett den..?

 

Så den ja, men glemte å svare. Svar sendt! :)

 

Tror også det blir gromt med 3.1 M20 ja! Håper det svarer til forventningene! :partyon: Skal slenge ut noen bilder etterhvert, er litt slapt for tiden da ryggen har slått seg totalt vrang..:angry:

BMW E30 3.1 ///TIC (snart ny m20 motor 331TIC)

09 Audi A4 2.0TFSI Avant Quattro S-line

08 FastFord Transit TDCI kassapowah

08 Slovw Caddy Maxi TDI DSG

Suzuki GSX750R TurboIntercooler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3.1 m20? 3.1 liter?

 

Jupp! :D 3.1liter OG turbo! Snakker vi spennende oppsett? :jackinbox: Tro når alle sier: "Hey, en kjedelig 325i som er turbokonvertert! Det har jo aaalle sett!" Hirr hirr..

BMW E30 3.1 ///TIC (snart ny m20 motor 331TIC)

09 Audi A4 2.0TFSI Avant Quattro S-line

08 FastFord Transit TDCI kassapowah

08 Slovw Caddy Maxi TDI DSG

Suzuki GSX750R TurboIntercooler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

89.6 i slag. Må modde litt på blokka, men ikke alt for mye sier Jeff Ireland.. Vet ikke før jeg får delene jeg, men moddes så mye det trengs! :boxing

 

Er påmeldt til ACR ja, bare å håpe delene er kommet i god tid, og motoren er sammenskrudd til den tid.. :iconsm

BMW E30 3.1 ///TIC (snart ny m20 motor 331TIC)

09 Audi A4 2.0TFSI Avant Quattro S-line

08 FastFord Transit TDCI kassapowah

08 Slovw Caddy Maxi TDI DSG

Suzuki GSX750R TurboIntercooler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår