Gå til innhold

bra eller dårlig manifold?

Ranger emnet


CRG-Ken

Anbefalte innlegg

Hei folkens, Turbo prosjekt på ford`n er i gang, Ohc forgasser turbo:D nå lurer jeg på hvordan jeg bør sveise manifolden? har sett litt rundt, er denne bra? manifold_09.jpg

eller bør jeg heller sveise noe som ligner denne?manifold_02.jpg

 

1 ting til..

lurer jeg fortsatt på hvilken forgasser jeg skal bruke, en som tåler trykk.. noen som har navn å type nr. eller vet åssen motor en trykk forgasser sitter på? en forgasser som tåler trykk, er det fordi den har membran istdenefor flottør?:fish

-Ford Sierra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å ha røyra like lange. Men viss du ikkje vett hvordan en forgasser virker er du tøff som går i gang og bygger turbo på den.

 

http://www.mobeck.com/MT/Grenrorgalleri.asp

 

Når lufta går gjennom forgasseren skaper den et undertrykk rundt dysene i forhold til flottørkammeret, og dermed får du bensin. Når du da trykkmater vil du i stedet blåse luft gjennom dysene og inn i flottørkammeret viss ikkje det også er trykksatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å ha røyra like lange. Men viss du ikkje vett hvordan en forgasser virker er du tøff som går i gang og bygger turbo på den.

 

http://www.mobeck.com/MT/Grenrorgalleri.asp

 

Når lufta går gjennom forgasseren skaper den et undertrykk rundt dysene i forhold til flottørkammeret, og dermed får du bensin. Når du da trykkmater vil du i stedet blåse luft gjennom dysene og inn i flottørkammeret viss ikkje det også er trykksatt.

 

takker for svar, er hittil bare på innkjøpstur så skal lese en go del + en hel haug til me lesing å sjekke litt rundt før jeg begynner å gjøre om på noe:) men morro å ha delene liggende klare:D

-Ford Sierra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta en titt på http://www.powerpage.dk/ .. der er turbo manifold guider..

når du skal montere turbo på en forgasser motor kan du montere forgasseren før turboen.. eller i mellom dersom du har en som er beregnet for trykk..

se kopien nedom.. (ottomotor er en bensin motor, om du ikke viste det ifra før..)

 

turbolading.jpg

 

Mvh Tom

VW Golf 5 2.0TDI 2005mod.

Jeep Cherokee 4.0 1993mod.

Nissan 200SX 1.8T 1991mod.

Yamaha YZF 600 1999mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta en titt på http://www.powerpage.dk/ .. der er turbo manifold guider..

når du skal montere turbo på en forgasser motor kan du montere forgasseren før turboen.. eller i mellom dersom du har en som er beregnet for trykk..

se kopien nedom.. (ottomotor er en bensin motor, om du ikke viste det ifra før..)

 

Ottomotor er enhver motor som har gnisttenning og sylindre. Dvs at om motoren går på bensin, gass, metanol osv og gassblandinga anntennes av en gnist er det en ottomotor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta en titt på http://www.powerpage.dk/ .. der er turbo manifold guider..

når du skal montere turbo på en forgasser motor kan du montere forgasseren før turboen.. eller i mellom dersom du har en som er beregnet for trykk..

se kopien nedom.. (ottomotor er en bensin motor, om du ikke viste det ifra før..)

 

Mvh Tom

 

Kan du ikke bygge en tett boks rundt forgasseren som trykket blir levert inn i?

Eller blir det også feil?

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manifold:

 

Et symmetrisk design er absolutt å foretrekke, med andre ord alt. 2. Om du ikke har kjøpt turbo ennå, kan du bruke alt. 1 så lenge turboen har splitta eksoshus så du slipper reversjon. Da må du skille eksosen fra cyl 1/2 og 3/4. Det er nok det som er hensikta med den plata du ser i kollektoren på alt. 1, men den er langt fra optimal. Ska du kjøre ekstern wastegate er alt. 2 enklest siden du slipper å lage to uttak til wastegaten.

 

Rørdiameter og lengde spiller også en rolle, så korte rør og like lange som praktisk mulig i samme diameter som kanalen ut fra toppen er en grei regel. Husk at turboen blir varm og kan ikke være for nær toppen osv.

 

Forgasser:

 

Skal du først bygge turbo på forgasser er det beste å trykksette forgasser som tidligere nevnt. Tenk på at om du suger luft/bensin blanding gjennom turbo og trykkrør er det veldig lett å få ujevn blanding. Det stiller uansett store krav til presisjon og kunnskap å bygge forgasserturbo. I tillegg er en skikkelig forgasser dyr og jeg regner med tuning av et sånnt oppsett er et mareritt.

 

Jeg ville heller konvertert motoren til innsprøytning, http://www.msefi.com Eller skaffet en annen motor som utgangspungt.

 

Uansett hva du velger å gjøre, blir det nok bra til slutt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengden på røyra avhenger av turtallsområde, korte røyr for lave turtall, lange for høye turtall.

 

Det stemmer om en bygger manifold for sugemotor eller kompressor, slik jeg har forstått det har det ikke så stor innvirkning på en turbomanifold. Det er varmen som driver turboen; kortere rør = mere varme = større eksoshastighet = mindre lag. Diameteren på røra har derimot litt å si, større diameter = lavere hastighet = mere lag, men mindre mottrykk på høyere turtall i forhold til trangere rør. Jeg mener det aller viktigeste er flow og symmetri, men skal en gå skikkelig inn i ting spiller det meste en rolle:

 

Kompressjonsforhold

Turbospecs

Vekt på bilen

Utveksling

++osv

 

Som du ser er det snakk om kompromiss og en bør egentlig sette seg mål for effekt, bruksomrde osv. for så å bygge alt for å komme nermest målet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår