Gå til innhold

bra eller dårlig manifold?

Ranger emnet


CRG-Ken

Anbefalte innlegg

takker for gode svar her:D

tror jeg satser på alt.2, kan vel blir litt for nerme toppen den alt.1 ja. forgasser venter jeg litt å ser hva jeg gjør, sveiser manifolden først. vegg tykkelse på røra, 1,5mm er vel ok? skal TIG sveise. noen som vet hvilken kvalitet det er på torshov sine rør? eller hvor bør jeg kjøpe, med god kvalitet å ikke koster skjorta..

-Ford Sierra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,5mm bør gå greit så lenge manifolden bygges sterk nok til å holde vekta av turboen. Flensene bør være min. 10 mm og uanvhengige av hverandre for å forhindre at det drar seg og knekker bolter ved varmebevegelse. Hull til bolter bør være litt større enn boltene av samme grunn. Bruk gammel eksospakning som mal. TIG sveising med bakgass er absolutt best :) Jeg handlet rør på et lokalt skipsverft så der kan jeg ikke bidra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville i allefall bytta motor før eg satte turbo på gassermotoren. Det er ikkje dyrt å kjøpe en IS motor på et høggeri og den er visstnok ganske lett å bygge turbo på. Brodern kjøpte ny motor til sierran hans og det kosta 750 kr. Det var uten ledningsnett da, fordi han bare bytta ut den gamle ISèn. Men ville ikkje tru at det koster deg mye mer enn 1500 kr å bytte om til IS fra gasser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at eg skal påstå noe 100% meiner eg at du kan få samme nytten av eksospulsene som er med og trekker eksosen ut på en turbomotor.

 

Det er mulig å tune på eksospulser til en viss grad, men siden vi snakker om cylinderfylling på over 100%, overladning mao. vil ikke dette spille noen rolle så lenge en har ladetrykk. Før den tid vi turboen være en motstand i eksosen slik at effekten du snakker om vil være forsvinnende liten.

 

Derimot er eksosanlegget etter turboen veldig viktig sånn sett, minst mulig mottrykk er tingen. Synes å huske noe om eksosanlegget på Jonus sin Audi 90 der han hadde mindre mottrykk enn ladetrykk over nesten hele registeret. Da får vi en "scavenging" effekt som gir hk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vegg tykkelse på røra, 1,5mm er vel ok? skal TIG sveise. noen som vet hvilken kvalitet det er på torshov sine rør? eller hvor bør jeg kjøpe, med god kvalitet å ikke koster skjorta..

Hvilke rør fra Torshov tenkte du på, de i katalogen side 189/190? De kan ikke brukes til å bygge eksosmanifold. Du trenger sveisedeler som gjerne har litt mer gods. Du ser typen brukt på alt.1 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke rør fra Torshov tenkte du på, de i katalogen side 189/190? De kan ikke brukes til å bygge eksosmanifold. Du trenger sveisedeler som gjerne har litt mer gods. Du ser typen brukt på alt.1 :)

 

takker for suverene svar!:D

var disse jeg tenkte på ja, men da får jeg finne noen andre, kansje høre på norsk stål i horten? de bør vel ha noe? elelrs så er d vel sikkert noen andre som selger no rør:)

-Ford Sierra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er enkelt og greit at firkantrør fløder dårligere enn rør i utgangspungtet, og som du sier blir det bare værre når en skal "svinge". Se for deg et grenrør med bare vinkler, det ville nok ikke bli spesielt effektivt. Men det er jo for all del lov å prøve :) Om du holder det enkelt kan det være du får et greit resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er enkelt og greit at firkantrør fløder dårligere enn rør i utgangspungtet, og som du sier blir det bare værre når en skal "svinge". Se for deg et grenrør med bare vinkler, det ville nok ikke bli spesielt effektivt. Men det er jo for all del lov å prøve :) Om du holder det enkelt kan det være du får et greit resultat.

 

tror jeg satser på runde rør:) er nok tryggest det hehe, nok av andre ting å henge fingrene i på et turboprosjekt:D

-Ford Sierra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår