Gå til innhold

Runde bolter!!!!!!

Ranger emnet

Fesoj_

Anbefalte innlegg

hei,jeg og en kompis skulle bytte clutch på primeraen min her om dagen,vi jekket opp bilen og satte den på bukker,tok en pils og skulle sette igang med og ta av frem hjulene,de tre første "mutterene" gikk greit,men så glapp pipa over på den siste "mutteren".vi prøvde og banke på en 6-kant pipe 1mm mindre,men til ingen nytte,det satt dønn fast,og glapp.nå er den helt rund.hvordan i **** skal jeg få av hjulet?????

det samme skjedde på det andre hjulet!

nå har jeg også punktert på det ene framhjulet,men får jo ikke byttet det siden jeg ikke får av hjulet!

noen som kan hjelpe meg med ideèr???

det eneste jeg kan komme på er og skjære av felgene,men det har jeg lite lyst til.

det er en nissan primera 20l LX 1991mod.

på forhond takk!

Klubbleder, Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,jeg og en kompis skulle bytte clutch på primeraen min her om dagen,vi jekket opp bilen og satte den på bukker,tok en pils og skulle sette igang med og ta av frem hjulene,de tre første "mutterene" gikk greit,men så glapp pipa over på den siste "mutteren".vi prøvde og banke på en 6-kant pipe 1mm mindre,men til ingen nytte,det satt dønn fast,og glapp.nå er den helt rund.hvordan i **** skal jeg få av hjulet?????

det samme skjedde på det andre hjulet!

nå har jeg også punktert på det ene framhjulet,men får jo ikke byttet det siden jeg ikke får av hjulet!

noen som kan hjelpe meg med ideèr???

det eneste jeg kan komme på er og skjære av felgene,men det har jeg lite lyst til.

det er en nissan primera 20l LX 1991mod.

på forhond takk!

Du får spesielle piper som er laget for å ta av runde bolter og låsebolter. De slås innpå - virker som et utvendig bor. Jeg garanterer at det er nesten umulig å ikke få av runde bolter med dette verktøyet. Jeg har prøvd det ut på både runde hjulbolter, låsebolter og runde bolter på calipere.m'm

2008 Skoda Octavia RS 2.0 TDI

1998 Ford Mondeo 2.0 16v

1995 Opel Astra 2.5 V6 24v Caravan

1992 Honda Prelude 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amitraxx: Ja, det må du fortelle oss! :) Hvor kjøpte du din? Hva kosta den? Er det "skjær" som griper tak i bolten eller hur?

Så en fin(?) multi-pipe i en norsk postordrekatalog (typisk Select) for et par år siden. De har tatt en 25-30mm halvlang pipe og fylt opp med fjærbelasta nåler. De som treffer muttern/bolten går inn og resten legger seg mer eller mindre nøyaktig tett inntil det du skal skru på. :)

Vurderte å kjøpe, men droppa det pga fordommer mot slike sjapper og potensiell mangel på kvalitet i stålet. Er så typisk Niceprice made in China opplegg.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd noe som kalles grisehale(ikke noe fagspråk) du borrer et hull.. setter den nedi.. de har links(motsatte gjenger) slik at når du trekker til for å skru ut skruen osv, skrur den seg mer og mer fast i bolten.. om dere skjønner.. men ryker de, blir det bare enda værre.. noe jeg fant ut.. heh

Golf 16v Turbo - Porsche powered.. -> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=96330

Chevrolet camaro 5spd 1971 - bbc 454cid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva kalles dette verktøyet? og hvor får man slikt som holder mer enn 15min?

Hmm vet egentlig ikke hva det kalles, men kan prøve å finne ut hvem som var produsenten. Dette var svært holbare saker i noe svart stål, men det var også veldig dyrt.:)

1998 Ford Mondeo 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amitraxx: Ja, det må du fortelle oss! :) Hvor kjøpte du din? Hva kosta den? Er det "skjær" som griper tak i bolten eller hur?

Så en fin(?) multi-pipe i en norsk postordrekatalog (typisk Select) for et par år siden. De har tatt en 25-30mm halvlang pipe og fylt opp med fjærbelasta nåler. De som treffer muttern/bolten går inn og resten legger seg mer eller mindre nøyaktig tett inntil det du skal skru på. :)

Vurderte å kjøpe, men droppa det pga fordommer mot slike sjapper og potensiell mangel på kvalitet i stålet. Er så typisk Niceprice made in China opplegg.

Disse pipene skjærer seg skrått inn slik at det sitter skikkelig. Skal prøve å finne ut hva produsenten/importøren het. Er verktøy jeg har brukt på jobb så jeg vet ikke hva det koster, men det var visst noe dyrt. Er et sett med fire piper (17mm, 19mm, 21mm + en til for tommer) :)

1998 Ford Mondeo 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, endelig et nyttig bruksområde for pinnesveis! Jeg har hatt dårlig erfaring med å sveise på mutter når det er trangt i felgen, mig'en vil helst hoppe til siden og bare sveise mutteren, men med ei pinne vil man jo få skikkelig innbrenning i bolten og, pga belegget utenpå.

Takker for tipset, nå fikk jeg faktisk lyst på å ha en gammel pinnesveis-driter stående i hjørnet (Og til å sveise mer massive saker, hvis nødvendig).

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider